AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #1 Skrevet 11. juli 2025 Jeg sliter med utmattelse, har vært 100% sykmeldt i over 2 mnd og er fortsatt så på felgen at jeg ikke klarer å utføre dagligdagse gjøremål som matlaging, rengjøring, bilkjøring etc selv når jeg ikke er i jobb. Da jeg var i jobb lå jeg rett ut på ettermiddag og i helger. Det var ikke noen energi igjen til noe eller noen. Fastlegen sa allerede ved første besøk at det hørtes ut som kronisk utmattelsessyndrom. Fastlegen sier nå at fordi man ikke ser noen alvorlig sykdom på blodprøvene mine må jeg over i gradert sykmelding og tilbake på jobb. Det hjelper ikke at fysioterapeut som jobber med utbrenthet anbefaler å vente med jobb og så trappe mye mer forsiktig opp. Fastlegen tilbyr heller ingen form for behandling. Har alltid stått i full jobb, presset meg lenge før jeg ba om hjelp. Men jeg ser jo at jeg ikke mestrer å jobbe nå. Hva kan jeg gjøre for å bli ivaretatt? Anonymkode: cef73...418
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #2 Skrevet 11. juli 2025 Hva sa du til legen når han kom med dette utsagnet, da? Fikk du forklart at det ikke er noe du vil makte slik det er nå og evt bedt om mer utredning? Anonymkode: 06d47...982
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #3 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hva sa du til legen når han kom med dette utsagnet, da? Fikk du forklart at det ikke er noe du vil makte slik det er nå og evt bedt om mer utredning? Anonymkode: 06d47...982 Forstod fastlegen slik at dersom jeg ikke klarer å gå på jobb er det mitt problem. Han ser ingen alvorlig sykdom på blodprøvene og har derfor ikke mulighet til å sykmelde meg. Legen sa at han få klager dersom han ikke følger nav retningslinjer. Det er visst ikke flere prøver man kan ta, henvisning var heller ikke aktuelt. Anonymkode: cef73...418
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #4 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Fastlegen sier nå at fordi man ikke ser noen alvorlig sykdom på blodprøvene mine må jeg over i gradert sykmelding og tilbake på jobb. Snakk med leder om tilrettelegging. At du kan gjøre oppgaver som krever mindre og bruke mer tid på oppgavene. Du har ikke så mye valg enn å gå noe tilbake. Alternativet er å økonomisk dekke dette selv og be om ulønnet permisjon fra jobb Anonymkode: d55c5...db0
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #5 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Jeg sliter med utmattelse, har vært 100% sykmeldt i over 2 mnd og er fortsatt så på felgen at jeg ikke klarer å utføre dagligdagse gjøremål som matlaging, rengjøring, bilkjøring etc selv når jeg ikke er i jobb. Da jeg var i jobb lå jeg rett ut på ettermiddag og i helger. Det var ikke noen energi igjen til noe eller noen. Fastlegen sa allerede ved første besøk at det hørtes ut som kronisk utmattelsessyndrom. Fastlegen sier nå at fordi man ikke ser noen alvorlig sykdom på blodprøvene mine må jeg over i gradert sykmelding og tilbake på jobb. Det hjelper ikke at fysioterapeut som jobber med utbrenthet anbefaler å vente med jobb og så trappe mye mer forsiktig opp. Fastlegen tilbyr heller ingen form for behandling. Har alltid stått i full jobb, presset meg lenge før jeg ba om hjelp. Men jeg ser jo at jeg ikke mestrer å jobbe nå. Hva kan jeg gjøre for å bli ivaretatt? Anonymkode: cef73...418 Jeg har ME og før jeg ble godt utredet og i det hele tatt jeg skjønte hva det var (følte meg rett og slett svært syk) så trodde lege at det var stress/utbrenthet. Da var det vanskelig å si i fra om noe annet, fordi jeg så friskere ut en jeg var. Så måtte igjennom kverna med å prøve jobbe først sykemeldt noen uker så trappe gradvis opp, selvom jeg knapt klarte sitte oppreist og var så kvalm og elendig. Endte på rehab bare for at noen kunne evakuere meg over noen uker for å få hjelp til å få lege til å skjønne at jeg var syk. Ble jo enda sykere der, men fikk i hvert fall anbefalt fra de full aap og 100% borte fra noe jobb. Til slutt var det min fysio som trykket på den rød knappen, da jeg hadde masse nevrologisk. Først DA skjønte fastlege meg eller i hvertfall annerkjente at dette ikke bare var stressrelatert. Så man må gjerne gå en runde med mye man ikke tåler før det er godt nok dokumentert at man faktisk er for dårlig til å klare stå i noe jobb akkurat nå. Da er jo gjerne «sånn som oss» blitt sykere på veien… Anonymkode: e8beb...fc0 2
Elle Melle Skrevet 11. juli 2025 #6 Skrevet 11. juli 2025 Det skal mye til for å kunne være 100% sykemeldt. Nav vil ha folk i gang. Men man kan være 80% sykemeldt og ha tilrettelegging på jobb som tilsier at man egentlig skal gjøre svært lite når man først er der. Når man er utbrent må man dessverre som regel noe å jobb før man egentlig klarer det.
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #7 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Jeg har ME og før jeg ble godt utredet og i det hele tatt jeg skjønte hva det var (følte meg rett og slett svært syk) så trodde lege at det var stress/utbrenthet. Da var det vanskelig å si i fra om noe annet, fordi jeg så friskere ut en jeg var. Så måtte igjennom kverna med å prøve jobbe først sykemeldt noen uker så trappe gradvis opp, selvom jeg knapt klarte sitte oppreist og var så kvalm og elendig. Endte på rehab bare for at noen kunne evakuere meg over noen uker for å få hjelp til å få lege til å skjønne at jeg var syk. Ble jo enda sykere der, men fikk i hvert fall anbefalt fra de full aap og 100% borte fra noe jobb. Til slutt var det min fysio som trykket på den rød knappen, da jeg hadde masse nevrologisk. Først DA skjønte fastlege meg eller i hvertfall annerkjente at dette ikke bare var stressrelatert. Så man må gjerne gå en runde med mye man ikke tåler før det er godt nok dokumentert at man faktisk er for dårlig til å klare stå i noe jobb akkurat nå. Da er jo gjerne «sånn som oss» blitt sykere på veien… Anonymkode: e8beb...fc0 Tusen takk for svar! Det høres vanskelig ut. Jeg vil gjerne ikke bli verre - både for barna mine sin skyld og fordi jeg vil gjøre alt for å bli BRA innen de 12 mnd man kan være sykmeldt, i stedet for å bare gå rundt i sirkler og kræsje. Har du noen kanskje tips til prøver man kan ta eller behandlere man kan gå til privat (på begrenset budsjett)? Hva konkret bør jeg få en fysioterapeut til å sjekke? Vet du forresten om man kan få noen form for hjelp med transport eller hverdagsliv når alle energi skal brukes opp på jobb? Anonymkode: cef73...418
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #8 Skrevet 11. juli 2025 Jeg har også ME. Og sånn er min historie: Først hadde jeg en kort 100% sykmelding. Så begynte jeg å jobbe igjen i 50% stilling. Funka ikke, og måtte ned i 40 %. Men likevel måtte jeg ringe mange ganger til leder og si at jeg var for syk til å komme. Sånn gikk det i fire måneder. Tilslutt hadde jeg et møte med leder, som sa at jeg måtte be legen om full sykmelding. Som du forstår var det mye fram og tilbake (jeg måtte jo ha stadige legetimer pga egenmeldingen var oppbrukt (eller om den ikke var gyldig siden jeg allerede var delvis sykmeldt (?) husker ikke). Og tilslutt forsto legen at det var alvor. Selv om jeg heller ikke hadde blodprøver som viste noe alvorlig. Jeg synes du skal be om å få en second opinion fra en annen lege. Eller bytte lege, om du kan det. Om du synes det er vanskelig å forklare for legen hvor ille det er i hverdagen (jeg sleit med at jeg ikke hadde ord / jeg var så sliten i hodet at jeg ikke klarte å uttrykke meg ordentlig), så skriv det ned. Og enten les det opp eller gi det til legen. Få det dokumentert. Ønsker deg alt godt, det er så vondt å stå i den situasjonen du er i nå 💚 Anonymkode: 8cefa...697
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #9 Skrevet 11. juli 2025 Jeg kunne også hatt ME, men jeg nektet da faslege foreslo det, etter å ha foreslått fibromyalgi. Tilslutt foreslo legen at det måtte være psykisk, alt var jo skjekket. Dps ga meg diagnosen Bipolar 2. Jeg forsto raskt at noe skurret, men ble nektet ny utredning. Etter syv år med feil diagnose fikk jeg ny og riktig diagnose: Adhd (og utmattelse på grunn av et liv uten riktig diagnose og medisiner). Nå trener jeg meg opp, og det begynner å ligne et liv, dvs livet mitt er totalt annerledes, nå klarer jeg å gjøre det jeg har lyst til. Anonymkode: db287...c75
AnonymBruker Skrevet 11. juli 2025 #10 Skrevet 11. juli 2025 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg kunne også hatt ME, men jeg nektet da faslege foreslo det, etter å ha foreslått fibromyalgi. Tilslutt foreslo legen at det måtte være psykisk, alt var jo skjekket. Dps ga meg diagnosen Bipolar 2. Jeg forsto raskt at noe skurret, men ble nektet ny utredning. Etter syv år med feil diagnose fikk jeg ny og riktig diagnose: Adhd (og utmattelse på grunn av et liv uten riktig diagnose og medisiner). Nå trener jeg meg opp, og det begynner å ligne et liv, dvs livet mitt er totalt annerledes, nå klarer jeg å gjøre det jeg har lyst til. Anonymkode: db287...c75 Nå ble jeg litt nysgjerrig. På hvilken måte er opptrening etter Adhd - utmattelse ulik opptrening etter utmattelse for en neurotypisk person? Anonymkode: cef73...418
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå