Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, jeg skal lage lammefrikasse for første gang.

Finner masse forskjellige måter å lage den på nett.

Noen steder står det kjøttet skal koke i 45-60 min, andre steder står det 1,5 til 2 timer. Tips?

Og noen setder står det jeg skal sile av kraften, lage saus av den og legge oppi kjøtt og grønnsaker. Andre steder står det jeg skal helle mel blandet med vann rett oppi gryten med kraft, kjøtt og grønnsker.. Tips?

Vet ikke helt hvordan jeg skal gjøre det for å få det best mulig.

Og ellers, er det noen som har noen tips det kan være greit for meg å få med til jeg skal sette igang? ;)

Videoannonse
Annonse
Gjest gjest1
Skrevet

Jeg lager lammefrikassé ved å skjære kjøttet i biter og koke det i nok vann så det akkurat dekker kjøttet. Koker nesten mørt, tilsetter så grønnsaker i biter og koker ferdig. Tilsetter krydderurter helt på slutten av koketiden, før jeg jevner med maisenna utrørt i vann og litt fløte/rømme. Smaker til med salt og pepper helt til slutt. Koketiden avhenger litt av typen kjøtt du bruker og hvor store biter du lager, men 45-60 min fra du starter til du er ferdig kanskje?

Skrevet

Jeg koker først kjøttet i lettsaltet vann. Har delt det i biter først, så koketiden blir ca 45 minutter. Har i grønnsaker og lar alt koke mørt, så har jeg i meljevning (mel + vann) og lar småkoke 10 minutter. TIlsetter krydder og rømme til slutt. Du kan godt sile av kraften og helle over i en ny gryte og lage sausen der, det gjør du som det passer deg. Godt blir det nok uansett. :)

Skrevet

Hvor mye rømme tilsetter du?

Og dum som jeg er: Hva er persillerot?

Skrevet
Hvor mye rømme tilsetter du?

Og dum som jeg er: Hva er persillerot?

Jeg bruker ca ½ boks rømme.

Persillerot

Skrevet (endret)

Persillerot ser jo nesten ut som en gulerot. Er dette noe alle butikker har?

Har det mye å si om jeg dropper persilleroten i lammefrikasse'en?

Endret av G.A.
Skrevet

Jeg har sett mange oppskrifter på nett til lammefrikasse nå, men ikke sett en eneste med rømme som ingrediens.

Er dette din egen lille vri?

Liker sånne tips jeg ;)

Skrevet

Jeg har kjøpt persillerot selv på Rema, så jeg regner med det er noe de fleste har. Du kan fint droppe den.

Rømme stod faktisk i oppskriften jeg bruker, men etter å ha tittet gjennom de andre frikasséoppskrifter jeg har er det faktisk bare denne som har rømme (skjønt det er et par som har fløte i seg). Jeg synes det er godt og gir den litt ekstra fylde, men du kan selvsagt sløyfe om du ikke har eller ikke vil bruke. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...