Gliffy Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Vi har et vepsebol her på hytta, opp under mønet. Vepsene flyr til og fra hele dagen og de bor inne i takkonstruksjonen et sted. For min del kan de godt være der, så lenge jeg lar de være i fred gjør de meg ingenting og jeg er den typen som mener at alle skapninger har livets rett (untatt flått 😅). Men gjør det noe skade på hytta at vepsen har bol der? Hører at så mange mener man skal fjerne vepsebol og hvis det ødelegger huset så må jeg vel gjøre det.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Vet ikke om det ødelegger huset, men jeg hadde et vepsebol under takmønet over verandaen i fjor. Lot det være da vepsen ikke brydde seg om oss som satt ute, og de fløy heller ikke inn. Leste også at de ikke lager bol samme sted to ganger, så da de forsvant tok jeg bare bort bolet 🙂 Anonymkode: 6e5ea...6cb 2
Tekumseh79 Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Ødelegger ikke huset nei. Hvis du er redd veps og ikke vil ha de i nærheten er det lurt å fjerne bolet. Et bol i / ved huset fører jo til mye mer veps i nærheten - som flyr frem og tilbake. Jeg har noen bol oppe på mørkloftet, men har latt de henge, mulig jeg fjerner de til vinteren når alle vepser er døde. 1
skrue Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Gliffy skrev (30 minutter siden): Vi har et vepsebol her på hytta, opp under mønet. Vepsene flyr til og fra hele dagen og de bor inne i takkonstruksjonen et sted. For min del kan de godt være der, så lenge jeg lar de være i fred gjør de meg ingenting og jeg er den typen som mener at alle skapninger har livets rett (untatt flått 😅). Men gjør det noe skade på hytta at vepsen har bol der? Hører at så mange mener man skal fjerne vepsebol og hvis det ødelegger huset så må jeg vel gjøre det. Spiller ingen rolle. Fjern det sent på høsten eller til vinteren om du vil. Dronningen overvinter ikke der. 1 2
Gliffy Skrevet 11. juli Forfatter #5 Skrevet 11. juli Tror ikke jeg får til å fjerne bolet uansett det er inni taket på en måte. Men da lar jeg de bare være så finner de seg vel en ny plass neste år 😊
skrue Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Gliffy skrev (8 minutter siden): Tror ikke jeg får til å fjerne bolet uansett det er inni taket på en måte. Men da lar jeg de bare være så finner de seg vel en ny plass neste år 😊 Det gjør de. En dronning vil sjelden velge en plass nær et annet bol som nylig har vært i bruk. Dette har antagelig å gjøre med å beskytte seg mot eventuell smitte og annet som kan ha infisert det gamle bolet. 2
Maia70 Skrevet lørdag kl 22:29 #7 Skrevet lørdag kl 22:29 Jeg har også fått veps i kledningen i år, syns det er bare koselig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå