AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Hei. Jeg har trent litt sånn uten mål og mening i to år nå. Før jeg begynte å trene hadde jeg ofte vondt i korsryggen. Mulig det har med to gamle skader å gjøre, det vet jeg ikke. Men jeg falt av hesten en gang, klarte så vidt å reise meg etterpå pga ryggsmerter, og en gang satt jeg på ryggen til en person som falt bakover og landet oppå meg, samme greien da. Uansett, så gikk ryggsmertene over når jeg begynte å trene, så jeg var storfornøyd. Men i høst så løftet jeg for tungt (dumskap) og fikk et hekseskudd eller hva man kaller det. Veldig vondt i en ukes tid, og smerten har aldri *helt* gått over (men har heller ikke vært noe å snakke om). Men nå for to dager siden skjedde det igjen, jeg la bare på 5 kg ekstra på markløft (og det ble da 50 kg så ikke noe voldsomme greier) men merket fra første løft at nå får jeg vondt igjen. De på treningssenteret sier at jeg har god form, så da tenker jo jeg at jeg må være mye svakere i ryggen enn resten av kroppen. Så spørsmålet er da, hvilke øvelser bør jeg gjøre for å styrke spesifikt korsryggen? Jeg kjenner pittelitt murring når jeg gjør rygghev og alle varianter av markløft/RDL, men har ingen smerter ved feks glutebridge med ca 80 kg. Bør jeg trene mer kjerne? Der har jeg sviktet helt, trener veldig lite på dette, bortsett fra situps med ca 10 kg vekt. Glad for alle svar og tips Anonymkode: b2321...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Før jeg begynte å trene hadde jeg ofte vondt i korsryggen. Mulig det har med to gamle skader å gjøre, Men jeg falt av hesten en gang, klarte så vidt å reise meg etterpå pga ryggsmerter, og en gang satt jeg på ryggen til en person som falt bakover og landet oppå meg, samme greien da. merket fra første løft at nå får jeg vondt igjen. hvilke øvelser bør jeg gjøre for å styrke spesifikt korsryggen? Anonymkode: b2321...b94 Mitt soleklare tips er at du får utredet nøyaktig hva som skaper ubehag/smerter/murring. Noe er «galt», men det kan være veldig mye forskjellig. Å trene rygg uten å vite hva det er, kan forverre skaden(ene). Jeg vil nødig komme med tips til øvelser for rygg/nedre rygg, uten å vite hva som er skadet. Anonymkode: 512bc...01f 2 1
sicario Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Enig med å avklare hva skaden/skadene er først. Da jeg skadet ryggen var både ortopeden og fysioterapeuten veldig tydelig på at jeg skulle ta det fullstendig med ro og ikke provosere frem noe som helst av smerte etc, før prøvesvarene fra MR forelå. Degter fryktelig dumt å trene seg mer skadet, basert på velmenende tips på internett. For min del ble det lang tid med ganske mange slyngeøvelser som rehabilitering før jeg kunne begynne å belaste med mer vekter. Nå 2 år etterpå er øvelser som markløft og knebøy helt ute av bildet da det kan forværre skadene mine alvorlig. Det tipset jeg fikk mest av velmenende folk var nettop å trene markløft😅 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mitt soleklare tips er at du får utredet nøyaktig hva som skaper ubehag/smerter/murring. Noe er «galt», men det kan være veldig mye forskjellig. Å trene rygg uten å vite hva det er, kan forverre skaden(ene). Jeg vil nødig komme med tips til øvelser for rygg/nedre rygg, uten å vite hva som er skadet. Anonymkode: 512bc...01f sicario skrev (1 time siden): Enig med å avklare hva skaden/skadene er først. Da jeg skadet ryggen var både ortopeden og fysioterapeuten veldig tydelig på at jeg skulle ta det fullstendig med ro og ikke provosere frem noe som helst av smerte etc, før prøvesvarene fra MR forelå. Degter fryktelig dumt å trene seg mer skadet, basert på velmenende tips på internett. For min del ble det lang tid med ganske mange slyngeøvelser som rehabilitering før jeg kunne begynne å belaste med mer vekter. Nå 2 år etterpå er øvelser som markløft og knebøy helt ute av bildet da det kan forværre skadene mine alvorlig. Det tipset jeg fikk mest av velmenende folk var nettop å trene markløft😅 Takk for svar Jeg var hos legen etter de to skadene, fikk betennelsesdempende og beskjed om at ingenting var galt. Jeg er veldig aktiv og har til vanlig på ingen måte en rygg som jeg føler er noe galt med, jeg tror egentlig at jeg dreit meg ut i høst med å ta single leg rdl med ALTFOR tung vekt fordi jeg var inne i en skikkelig treningsperiode, og at jeg dreit meg ut igjen nå, med å løfte for tungt (og for ofte, har trent annenhver dag de samme øvelsene siden jeg fikk ferie og har merket at jeg har vært sliten), så jeg må unngå markløft (kanskje for all fremtid, det er helt ok for meg), og finne skånsomme øvelser som jeg kan bygge meg opp igjen med. Men det skader jo sikkert ikke med en tur til legen. Er bare at på helsenorge og alle sånne steder så står det jo at ryggsmerter er helt normalt og ikke noe å gå til legen med.. Anonymkode: b2321...b94 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli smømming, trene med pt eller fysjoterapaut Anonymkode: dfca7...c7a 1
Summeer Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Få tatt mr og så gå jevnlig til fysio eller osteopat, og få et treningsprogram som er tilpasset din skade/utfordring og få veiledning i støtteøvelser/hvor mye du skal utfordre vondten din. Jeg gjør det, og har noen tester jeg skal gjøre i starten av økta for å vite om jeg bør være forsiktig, medium eller kjør på, siden jeg er i opptrening av en skade, og den totale belastningen svinger ifht hva jeg gjør av annen aktivitet og stillesitting. Er det en forsiktig dag så er det f.eks, mobilitet og støttemuskulatur på programmet (og skulder/arm som kan gjøres liggende). 1
AnonymBruker Skrevet 13. juli #7 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 15.08): Takk for svar Jeg var hos legen etter de to skadene, fikk betennelsesdempende og beskjed om at ingenting var galt. Jeg er veldig aktiv og har til vanlig på ingen måte en rygg som jeg føler er noe galt med, jeg tror egentlig at jeg dreit meg ut i høst med å ta single leg rdl med ALTFOR tung vekt fordi jeg var inne i en skikkelig treningsperiode, og at jeg dreit meg ut igjen nå, med å løfte for tungt (og for ofte, har trent annenhver dag de samme øvelsene siden jeg fikk ferie og har merket at jeg har vært sliten), så jeg må unngå markløft (kanskje for all fremtid, det er helt ok for meg), og finne skånsomme øvelser som jeg kan bygge meg opp igjen med. Men det skader jo sikkert ikke med en tur til legen. Er bare at på helsenorge og alle sånne steder så står det jo at ryggsmerter er helt normalt og ikke noe å gå til legen med.. Anonymkode: b2321...b94 Hvilke fysiske undersøkelser gjorde legen for å vurdere at du trengte betennelsesdempende, spesielt når h'n også sa at ikke noe var galt? Ryggsmerter kan være normalt, men da snakker man mer om at man er øm eller har vondt fordi man har sittet for mye i ro, sovet på feil madrass eller lignende. Men du har en smerte som kommer av en spesifikk hendelse, hvor smertene har vedvart i nesten ett år. Det er IKKE normalt. Vedvarende smerter går man til lege med, eller aller helst til fysioterapeut eller noen som er mer spesialisert mot muskel og skjelettskader enn en fastlege. Anonymkode: b8f33...e1e
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvilke fysiske undersøkelser gjorde legen for å vurdere at du trengte betennelsesdempende, spesielt når h'n også sa at ikke noe var galt? Ryggsmerter kan være normalt, men da snakker man mer om at man er øm eller har vondt fordi man har sittet for mye i ro, sovet på feil madrass eller lignende. Men du har en smerte som kommer av en spesifikk hendelse, hvor smertene har vedvart i nesten ett år. Det er IKKE normalt. Vedvarende smerter går man til lege med, eller aller helst til fysioterapeut eller noen som er mer spesialisert mot muskel og skjelettskader enn en fastlege. Anonymkode: b8f33...e1e Kan ikke huske helt, men han kjente ihvertfall etter, jeg var ganske opphovnet og hadde smerter, så han skrev ut det. Samme gjorde legen uten noen andre undersøkelser da samboeren min hadde veldig vondt i en skulder for litt siden, så jeg regnet egentlig med at det var normalt at man ikke undersøkte dette så kjempenøye. Jeg tror jo egentlig at jeg har trent med for høy belastning og kanskje for dårlig form og at det er derfor dette har skjedd. Lumbago er vel veldig vanlig? Husker mamma støtt og stadig hadde "kink" i ryggen da jeg var liten.. Anonymkode: b2321...b94
AnonymBruker Skrevet 16. juli #9 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 22.27): Kan ikke huske helt, men han kjente ihvertfall etter, jeg var ganske opphovnet og hadde smerter, så han skrev ut det. Samme gjorde legen uten noen andre undersøkelser da samboeren min hadde veldig vondt i en skulder for litt siden, så jeg regnet egentlig med at det var normalt at man ikke undersøkte dette så kjempenøye. Jeg tror jo egentlig at jeg har trent med for høy belastning og kanskje for dårlig form og at det er derfor dette har skjedd. Lumbago er vel veldig vanlig? Husker mamma støtt og stadig hadde "kink" i ryggen da jeg var liten.. Anonymkode: b2321...b94 Kjente etter? Som i at han kjente litt på ryggen? Eller som i at han testet hvilke bevegelser som gjorde vondt, og i hvilken grad? hvilke holdepunkter har legen for å si at det er betennelse når du har gått ett år uten bli bra? Lumbago/helseskudd/kink er relativt vanlig ja! Men det behandles ikke med betennelsesdempende, nettopp for det er ikke en betennelse... Mange betennelsesdempende er også smertestillende, som kan være greit for kortvarig/akutt skade. Men når du har hatt vondt i ett år, så må du ha grundig undersøkelse. Flere piller er jo bare galskap når det er null oppfølging... Anonymkode: b8f33...e1e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå