Sun Mei Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Noen som vet hva det er og kan gi meg en oppskrift? Kom plutselig på at det er så godt og jeg har ikke spist det siden jeg flyttet fra hjemstedet mitt for over 6 år siden og nå fikk jeg plutselig lyst på det
Lealaus Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Gidder dere dele denne oppskriften? Det er nemlig fler som er glad i kleppmelk her.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Min mor lager kleppsuppe på følgende måte: Kok opp ca 1-2 dl vann, 8 dl helmelk, en klype salt, litt sukker (ca. 2 ts) og 1-2 hele kanelstenger. I det suppen skal til å koke, tilsettes med spiseskje en tykk røre lagd av: 3 egg, 1 kopp melk, 2 ss sukker, litt salt, hvetemel til en tykk røre. Den skal være så tykk at den knapt kan renne av vispene, altså en svært tykk pannekakerøre. "Kleppene" haes i suppa med spiseskje, hold skjeen i melken noen sekunder og rist røra forsiktig av skjeen. La suppen koke lett i ca 10-15 min. Du vil se at bollene hever seg til nesten dobbel størrelse når de koker. Hvis suppa blir for tykk tilsettes litt mere vann. Den vil tykne noe hvis den blir stående. Serveres med et lite sukker og kanel-dryss. Vi brukte dette som lørdagsmiddag i stedet for grøt da jeg var lita, og våre unger elsker kleppsuppe! Nok til ca. 4 porsjoner.
Gjest Gjest Skrevet 27. mars 2006 #8 Skrevet 27. mars 2006 Syns dette så spennende ut og prøvde den siste oppskriften fordi den så enklest ut. Ble ikke mye godt! Ingrediensene til bollene ble som vaffelrøre så jg spedde på med mel, dog ikke mer enn a bollene fikk en underlig fasong når jeg hadde de i melken. De ble harde og rare og ikke gode. Skjønner ikke het hva som skjedde jeg, har aldri spist eller sett sånne før så jeg vet ikke hvordan de skal være. Kan ikke ha blitt slik de skulle i alle fall for det smakte ikke noe særlig...
Sun Mei Skrevet 27. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 27. mars 2006 Da ble det nok ikke som det skal nei, for det skal være godt
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2008 #10 Skrevet 30. august 2008 Noen som vet hva det er og kan gi meg en oppskrift? Kom plutselig på at det er så godt og jeg har ikke spist det siden jeg flyttet fra hjemstedet mitt for over 6 år siden og nå fikk jeg plutselig lyst på det http://www.matoppskrift.no/sider/oppskrift181.asp
Gjest Nishiki Skrevet 30. august 2008 #11 Skrevet 30. august 2008 Syns dette så spennende ut og prøvde den siste oppskriften fordi den så enklest ut. Ble ikke mye godt! Ingrediensene til bollene ble som vaffelrøre så jg spedde på med mel, dog ikke mer enn a bollene fikk en underlig fasong når jeg hadde de i melken. De ble harde og rare og ikke gode. Skjønner ikke het hva som skjedde jeg, har aldri spist eller sett sånne før så jeg vet ikke hvordan de skal være. Kan ikke ha blitt slik de skulle i alle fall for det smakte ikke noe særlig... Da har du hatt for tykk røre. deigen skal ikke være så tykk, litt som vaffelrøre. Ta den på en skje og hold den litt i den kokende melken før du slipper dem, da renner de ikke ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå