AnonymBruker Skrevet 11. juli #21 Skrevet 11. juli Folk må slutte å tro at man trenger psykolog for alt i livet som er vondt og vanskelig og gir motstand. Det er normalt at livet går opp og ned, og det må man rett og slett lære seg å takle uten å forvente plass på dps. Det er rikelig med selvhjelpssider for de som er interessert, og mange bruker akkurat de samme teknikkene som en psykolog. Psykologen kan ikke gjøre deg frisk nemlig, du får bare verktøy for å hjelpe deg selv til å bli bedre. Det kan vøre tungt p ta tsk i eget liv, men det er heller ikke noe dps kan løse for deg, det er bare den harde sannhet. Helsenorge har flere selvhjelpsprogram, start der, sp kan du få støttesamtsler med fastlege om du trenger det. Anonymkode: 4a9a9...230 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #22 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Folk må slutte å tro at man trenger psykolog for alt i livet som er vondt og vanskelig og gir motstand. Det er normalt at livet går opp og ned, og det må man rett og slett lære seg å takle uten å forvente plass på dps. Det er rikelig med selvhjelpssider for de som er interessert, og mange bruker akkurat de samme teknikkene som en psykolog. Psykologen kan ikke gjøre deg frisk nemlig, du får bare verktøy for å hjelpe deg selv til å bli bedre. Det kan vøre tungt p ta tsk i eget liv, men det er heller ikke noe dps kan løse for deg, det er bare den harde sannhet. Helsenorge har flere selvhjelpsprogram, start der, sp kan du få støttesamtsler med fastlege om du trenger det. Anonymkode: 4a9a9...230 For et teit svar… du har tydeligvis aldri slitt med alvorlige psykiske plager når du kan uttale deg på den måten. Anonymkode: 62512...ea0 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #23 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): For et teit svar… du har tydeligvis aldri slitt med alvorlige psykiske plager når du kan uttale deg på den måten. Anonymkode: 62512...ea0 Ts er ikke alvorlig psykisk syk når legen ikke vil henvise dps, alvorlig talt. På Kg vil folk ha psykolog for alt mulig, og tror det løser ethvert problem, det er jo bare tull. Tidligere i dag var det en i en annen tråd som ville ha henvisning til bup fordi tenåringsdatteren var humørsyk og dårlig i kommunikasjon, det er bare helt latterlig. Folk må lære seg å håndtere livet uten å tro at alle nedturer skal håndteres av profesjonelle. Du aner ingenting om hva livet mitt har bestått i av utfordringer, og det er heller ikke relevant for tråden. Anonymkode: 4a9a9...230
AnonymBruker Skrevet 11. juli #24 Skrevet 11. juli Forstår ikke helt hvordan hun kan ha fått avslag fra DPS om hun ikke ble henvist… Tror det er bedre å kontakte en psykolog. DPS bruker månedsvis på diagnostisering, og å teste ulike typer piller på pasientene. Ofte er det folk under utdanning man kommer til, og det går gjerne et par uker mellom timene. Stor utskifting av ansatte. Pasientene blir diskutert på team. Det vil si at folk som aldri har truffet pasienten en gang kan komme med meninger og synspunkter om viktige ting som helse og medisiner. Anonymkode: 921f3...422 1
Majer Skrevet 11. juli #25 Skrevet 11. juli Av de fire siste vennene mine som fikk ADHD diagnose måtte tre gå helprivat. Har også en som ikke fikk komme inn på dps som det viste seg senere at har autisme
AnonymBruker Skrevet 11. juli #26 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Ts er ikke alvorlig psykisk syk når legen ikke vil henvise dps, alvorlig talt. På Kg vil folk ha psykolog for alt mulig, og tror det løser ethvert problem, det er jo bare tull. Tidligere i dag var det en i en annen tråd som ville ha henvisning til bup fordi tenåringsdatteren var humørsyk og dårlig i kommunikasjon, det er bare helt latterlig. Folk må lære seg å håndtere livet uten å tro at alle nedturer skal håndteres av profesjonelle. Du aner ingenting om hva livet mitt har bestått i av utfordringer, og det er heller ikke relevant for tråden. Anonymkode: 4a9a9...230 Du motsier deg selv her… du sier at jeg ikke vet hva livet ditt har bestått i av utfordringer. Likevel vet du hva ts sliter med og kan konkludere med at hun ikke sliter nok fordi hun får avslag. Det er litt spesielt…jeg velger å tro at de som ønsker å henvises til dps, virkelig trenger det. Av egen erfaring, så er det ikke akkurat noe man gjør for gøy. så jo, det er relevant for tråden i den forstand at du mener du har lov å sette folk i bås og på plass, mens andre ikke får mene noe om hvordan du svarer andre mennesker. Anonymkode: 62512...ea0
AnonymBruker Skrevet 11. juli #27 Skrevet 11. juli Ja fekk avslag. Klagde ikkje, gjekk privat fordi eg har råd. Fekk veldig kjapp målretta hjelp. Føler livet mitt allereie er betre og på rett spor. Tenker på dei som ikkje har råd 💔. Anonymkode: f1ed8...548
AnonymBruker Skrevet 12. juli #28 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ts er ikke alvorlig psykisk syk når legen ikke vil henvise dps, alvorlig talt. På Kg vil folk ha psykolog for alt mulig, og tror det løser ethvert problem, det er jo bare tull. Tidligere i dag var det en i en annen tråd som ville ha henvisning til bup fordi tenåringsdatteren var humørsyk og dårlig i kommunikasjon, det er bare helt latterlig. Folk må lære seg å håndtere livet uten å tro at alle nedturer skal håndteres av profesjonelle. Du aner ingenting om hva livet mitt har bestått i av utfordringer, og det er heller ikke relevant for tråden. Anonymkode: 4a9a9...230 Jeg er ikke TS, men opplevde at 2 fastleger ikke ville henvise meg. Så kom jeg til en fastlege som forstod alvoret med en gang, og skrev henvisning. Fikk avslag. Avslaget ble klaget inn, og jeg kom så inn på hastevedtak. Nå er det ikke sikkert TS har alvorlige nok problemer til å komme inn til DPS, det står ingenting om hva som er problemstillingen. Men en fastlege skriver ikke henvisning til DPS hvis det ikke er snakk om vesentlig funksjonsfall. Det kan være alt fra symptomer relatert til OCD, ADHD, autisme, bipolar, komplekse traumer, m.m. Du skal gjerne prøve å håndtere livet med ubehandlet bipolar og k-ptsd. Lykke til med det. Anonymkode: 80712...a1b
AnonymBruker Skrevet 12. juli #29 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Ts er ikke alvorlig psykisk syk når legen ikke vil henvise dps, alvorlig talt. På Kg vil folk ha psykolog for alt mulig, og tror det løser ethvert problem, det er jo bare tull. Tidligere i dag var det en i en annen tråd som ville ha henvisning til bup fordi tenåringsdatteren var humørsyk og dårlig i kommunikasjon, det er bare helt latterlig. Folk må lære seg å håndtere livet uten å tro at alle nedturer skal håndteres av profesjonelle. Du aner ingenting om hva livet mitt har bestått i av utfordringer, og det er heller ikke relevant for tråden. Anonymkode: 4a9a9...230 Link gjerne til den tråden, jeg finner den ikke under kropp og helse eller familieliv/relasjoner. Anonymkode: 80712...a1b
AnonymBruker Skrevet 12. juli #30 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Folk må slutte å tro at man trenger psykolog for alt i livet som er vondt og vanskelig og gir motstand. Det er normalt at livet går opp og ned, og det må man rett og slett lære seg å takle uten å forvente plass på dps. Det er rikelig med selvhjelpssider for de som er interessert, og mange bruker akkurat de samme teknikkene som en psykolog. Psykologen kan ikke gjøre deg frisk nemlig, du får bare verktøy for å hjelpe deg selv til å bli bedre. Det kan vøre tungt p ta tsk i eget liv, men det er heller ikke noe dps kan løse for deg, det er bare den harde sannhet. Helsenorge har flere selvhjelpsprogram, start der, sp kan du få støttesamtsler med fastlege om du trenger det. Anonymkode: 4a9a9...230 Folk blir drept i Norge fordi vi har bygget ned psykiatrien i mange årtier og fordi vi overlater alvorlig psykisk syke til seg selv i eger hjem. At folk mener de trenger psykolog for alt mulig er virkelig ikke grunnen til at psykiatrien er en stor vits. De klarer ikke engang hjelpe de som er farlig eller de som ikke kan ta vare på seg selv. Anonymkode: 69c6b...857
AnonymBruker Skrevet 12. juli #31 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): For et teit svar… du har tydeligvis aldri slitt med alvorlige psykiske plager når du kan uttale deg på den måten. Anonymkode: 62512...ea0 AB har jo et poeng. Har du ikke noen bedre argumenter enn at «du har tydeligvis aldri slitt med alvorlige psykiske helseplager»? Hva vet du om AB og meg? Jeg var i psykiatrien fra 2012-2025, og ble diagnotisert med PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse. Men jeg er helt enig med AB her. Når helt normale tanker og følelser begynner og sykeliggjøres er det på tide og stramme inn. DPS bør og skal prioritere psykiske lidelser som primærhelsetjenesten eller lavterskeltilbud ikke kan behandle. For å eksemplifisere så går du ikke til en spesialist med urininfeksjon, men fastlege. Det blir det samme, for DPS er en spesialisthelsetjeneste. Anonymkode: d8901...3f1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #32 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (15 minutter siden): AB har jo et poeng. Har du ikke noen bedre argumenter enn at «du har tydeligvis aldri slitt med alvorlige psykiske helseplager»? Hva vet du om AB og meg? Jeg var i psykiatrien fra 2012-2025, og ble diagnotisert med PTSD og tilbakevendende depressiv lidelse. Men jeg er helt enig med AB her. Når helt normale tanker og følelser begynner og sykeliggjøres er det på tide og stramme inn. DPS bør og skal prioritere psykiske lidelser som primærhelsetjenesten eller lavterskeltilbud ikke kan behandle. For å eksemplifisere så går du ikke til en spesialist med urininfeksjon, men fastlege. Det blir det samme, for DPS er en spesialisthelsetjeneste. Anonymkode: d8901...3f1 Poenget er at denne AB har ingen forutsetninger til å vite hva som er situasjonen til TS, og bør da la være å uttale seg på den måten. Ingen her vet om TS har vært i primærhelsetjenesten i forkant, eller hva sykdomsbildet til TS faktisk dreier seg om. Fastleger har også høy terskel for å henvise til DPS, de gjør jo ikke dette for hverdagsproblemer. Anonymkode: 80712...a1b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå