Gå til innhold

Ble ikke henvist til DPS...

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Legen sa ifra på forhånd at det var vanskelig å komme inn på DPS nå. Etter corona tiden har det visst blomstret med psykiske vansker...  Fikk brev i dag på Helsenorge at jeg ikke kom inn.

Føler meg veldig trist nå. Og lurer på om jeg ikke skrev nok om vanskelighetene og hvor alvorlig det var for meg i skrivet jeg la med...    Er det mange som blir avvist nå, som kanskje hadde kommet inn før corona?

Anonymkode: 28c93...681

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke å ha noe med corona å gjøre i det hele tatt. De følger prioriteringsveilederen. For å ha rett til helsehjelp i spesialisthelsetjenesten må du oppfylle krav om blant annet:

- Du må ha et alvorlig funksjonsfall som påvirker din hverdag, skole/jobb

- Det skal være nyttig å behandle deg (både forventet nytte og kostnadseffektivitet for samfunnet)

https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/prioriteringsveiledere/psykisk-helsevern-for-voksne

Hvis det er snakk om lett/mild depresjon eller angst kan du ta kontakt med primærhelsetjenesten (kommunen)

Anonymkode: d8901...3f1

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir heller ikke henvist, selv om jeg hadde trengt det. Her er kapasiteten så sprengt at det er kun de som er suicidale som får komme til der. Jeg ble henvist til kognitiv terapi hos en privatpraktiserende person som har avtale i stedet for - så til de grader bortkastet tid🙈 

Anonymkode: 4ea33...f77

AnonymBruker
Skrevet

Det har ingenting med pandemien å gjøre, det har vært vanskelig i mange mange år. Du skal ha alvorlige symptomer/problemer for å vurderes til utredning og behandling, DPS er ikke for milde/moderate psykologiske plager. 

Anonymkode: 80712...a1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Legen sa ifra på forhånd at det var vanskelig å komme inn på DPS nå. Etter corona tiden har det visst blomstret med psykiske vansker...  Fikk brev i dag på Helsenorge at jeg ikke kom inn.

Føler meg veldig trist nå. Og lurer på om jeg ikke skrev nok om vanskelighetene og hvor alvorlig det var for meg i skrivet jeg la med...    Er det mange som blir avvist nå, som kanskje hadde kommet inn før corona?

Du ble henvist til DPS, men fikk avslag. Av og til er det fordi leger er for dårlige. Det er viktig at du ikke underdriver problemene dine når du skriver om dine utfordringer, ja. Gjorde du det? 

Anonymkode: a9905...ce5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg blir heller ikke henvist, selv om jeg hadde trengt det. Her er kapasiteten så sprengt at det er kun de som er suicidale som får komme til der. Jeg ble henvist til kognitiv terapi hos en privatpraktiserende person som har avtale i stedet for - så til de grader bortkastet tid🙈 

Hvorfor er det bortkastet tid?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor sier du det? Du er heldig som kom til avtalespesialist isteden for DPS. Faktisk. 

Anonymkode: 7464e...3c4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du ble henvist til DPS, men fikk avslag. Av og til er det fordi leger er for dårlige. Det er viktig at du ikke underdriver problemene dine når du skriver om dine utfordringer, ja. Gjorde du det? 

Sitter med tanker om at jeg kanskje ikke beskrev tydelig nok om vanskelighetene mine ja... Var redd for å skrive for mye, så en del jeg utelot som egentlig er relevant. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er da ett fett om du er på DPS eller privat med avtale. Psykolog er psykolog og du får samme type terapi. 

Anonymkode: 9335e...2dd

AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange blir avvist nå ja, etter den nye ordningen som kom for 1-2 år siden. Nå kan man ikke henvises til psykolog direkte som før, alt skal vurderes av DPS. 

Det går fortere å få time for de som trenger det mest, men enormt mange får ikke mulighet til hjelp. Helt krise. 

Er selv helt klar på at jeg har rett på hjelp, men går ikke. Ganske skummelt.

Anonymkode: 0be11...8c7

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk avslag, men skrev klage selv. Der var jeg tydelig på at jeg trengte hjelp både for meg selv, men også for at ungene skal ha en frisk mamma som lever. Da kom jeg rett inn. Etter lang utredning, har jeg endelig fått rett disgnose (bipolar type 2). 

Anonymkode: 62512...ea0

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Mange blir avvist. Jeg har flere kroniske situasjoner og blitt avvist to eller tre ganger. Man må klage på vedtaket hvis man orker å stå i den kampen. 

Alternativet er psykolog med helfo avtale, men hørt rykter at det er blitt noe nytt system så de henvisningene går også via dps. Du må nesten snakke med fastlegen om hva dere kan gjøre videre ❤️ Hjelp fra kommunen er et alternativ. Da får man gjerne en psykiatrisk sykepleier,  sosionom, vernepleier eller lignende. 

Anonymkode: 46d2b...360

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er da ett fett om du er på DPS eller privat med avtale. Psykolog er psykolog og du får samme type terapi. 

Anonymkode: 9335e...2dd

Hvor mye terapi har du gjort? 😋Psykolog er virkelig ikke psykolog, de jobber på ulike måter og person kjemi har mye å si er min erfaring. Har hatt hele spekteret- psykolog som har dullet med meg til en som mer eller mindre kjeftet på meg og mobbet meg under timene. Begge utdannet psykolog med lisens eller hva det heter. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tidligere var det over ett års ventetid for å komme inn til en privatpraktiserende med avtale. Mange gikk til dps i ett år mens de fortvilt ventet på plass hos en privatpraktiserende. 

Du er ikke garantert noe annet hos DPS, der kan du få tildelt en psykiatrisk sykepleier som driver med kognitiv terapi, og kun få ett begrenset antall timer. 

Anonymkode: 6f108...cf8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor mye terapi har du gjort? 😋Psykolog er virkelig ikke psykolog, de jobber på ulike måter og person kjemi har mye å si er min erfaring. Har hatt hele spekteret- psykolog som har dullet med meg til en som mer eller mindre kjeftet på meg og mobbet meg under timene. Begge utdannet psykolog med lisens eller hva det heter. 

Poenget til personen du siterer er at det ikke er forskjell på psykolog med avtale og psykolog på DPS. De har samme kompetanse.  Det vil alltid være individuelle forskjeller på måten de jobber, men en privat med avtale er like kompetent som de på dps.

Anonymkode: c0dff...c57

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er vanlig å få avslag, så be legen din klage. Sjekk også at din lege har skrevet en grundig søknad,for dette er noe de sluntrer lett på

AnonymBruker
Skrevet

Om det er henvisning mtp diagnostisering av adhd så har man, som voksen, ikke sjans i havet til å komme inn på dps.  Dette fordi "alle" har adhd i disse dager og siste år. Må nok satse på å få "kjøpt" seg diagnosen👍

Anonymkode: 59b79...064

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om det er henvisning mtp diagnostisering av adhd så har man, som voksen, ikke sjans i havet til å komme inn på dps.  Dette fordi "alle" har adhd i disse dager og siste år. Må nok satse på å få "kjøpt" seg diagnosen👍

Anonymkode: 59b79...064

Jeg kom faktisk inn for å utredes for adhd. Viste seg å være bipolar 2…

Anonymkode: 62512...ea0

AnonymBruker
Skrevet

Nesten alle får avslag første gang. Klag, eller be legen skrive ny henvisning. 

Anonymkode: aac04...165

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Sjokkerende lesning, men ikke overrasket. Tallene for selvdød øker hvert år. Det er skremmende. Et sted svikter systemet. 
Som Tone Damli sa så fint i podcasten sin da hun snakket om sorgen etter søstra si. Den dagen hun døde ringte kristeteamwt til familien. Det var fint, men hun ble rasende… hun lurte på hvor hennes søsters kriseteam var! 

Anonymkode: ed54a...701

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...