Gå til innhold

Fordelaktig å flytte penger fra brukskonto til sparekontoer ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nrk.no/norge/500-milliarder-kroner-pa-konto-med-nullrente-1.17479408

Å flytte  penger internt  fra den ene kontoen til den andre gjør ein regelmessig, har valgt å ha kun  faste mnd. utgifter på brukskonto. Å flytte penger    fra brukskonto /lønnskonto   med 0  %rente til sparekonto /fastrentekontoer med 5 % rente har ein besatnding gjordt.  Forøvri har de fleste banker nå  varslet at de  setter  ned renten på sine sparekontoer .

Utfordringer med å flytte penger fra brukskontoer /lønnskontoer til sparekontoer er at de fleste sparekontoer har begrenset uttak, og overskrider ein uttaksgrensen kan det  bli dyrt.  Når ein står overfor   uforutsette utgifter, og  må ein på  nytte  overfører penger bufferkontoen /sparekontoer  til betaling.  Derfor  nyttes ofte kredittkortet til å betale uforutsette utgifter ettersom ein har en mnd. rentefritt uttak 

Ellers er  Visakortet er tilknyttet  lønnskontoen, og har ikkje eget kort på sparekontoer

Anonymkode: 5e49e...247

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sparekonto med 5,06 % rente og uten noen begrensninger på uttak og flytter derfor pengene mellom akkurat når jeg måtte ønske. Dessuten har jeg 3% rente på brukskontoen min og har ikke debetkort, bruker i stedet kredittkort til absolutt alt.

Så kort oppsummert har jeg ingen av de utfordringene du skisserer.

Anonymkode: 43cd4...c8a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Utfordringer med å flytte penger fra brukskontoer /lønnskontoer til sparekontoer er at de fleste sparekontoer har begrenset uttak, og overskrider ein uttaksgrensen kan det  bli dyrt. 

Det stemmer jo heldigvis ikke. Du får bruke et par minutter på finansportalen.no, så finner du nok gode løsninger uten begrensninger.

Det er klart: de ALLER beste spareløsningene har mange ganger binding eller begrensninger på antall årlige uttak, men alt er en avveiing. Du er jo f.eks. ikke nødt til å ha alle sparepengene dine på én konto? Hva med ganske enkelt å splitte det opp slik at du har én konto for langsiktig sparing med best mulig rente, og én sparekonto for bruk på mellomlang sikt hvis du vil kryste ut de siste hundrelappene i rentefordel?

Når det er sagt: jeg ble litt overrasket da jeg leste NRK-saken i dag tidlig. De fremsto som rimelig sløve unge menn. F.eks. dette sitatet:

"Mens inntektene er lave foretrekker guttene å bruke pengene, fremfor å spare dem.

– Med min private økonomi, så går det så lite inn i forhold til hvor mye jeg kan bruke. Den økonomiske strategien blir heller å bruke litt ekstra. Leve litt fint til man har litt større inntekt, sier xxxx"  

Anonymkode: 57c87...a91

AnonymBruker
Skrevet

Dei fleste banken har fortiden en fastrente på henholdsvis 3-6-12 mnd. med ulike rentesats.  Har fortiden 3 mnd. fastrente på 5.10% i Nordea, og 5 %  Sparebank 1. og 5 %  Santanger.  Samtlige  har forlengst sendt varsel om rentereduksjon, og regner med det er  få banker  som tilbyr rente på 5 % sparerente før året 2025 er slutt. 

Det har vert liten skildnad  i tilbudet på sparerenter fra bank til bank, og  flytte bank på en skildnad frå 4.75-4.85-4.95 ser eg ikkje noen grunn til. 

Velger å forholde meg til lokale banker, og er nok kanskje litt for lojal slik sett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...