AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli https://www.nrk.no/norge/500-milliarder-kroner-pa-konto-med-nullrente-1.17479408 Å flytte penger internt fra den ene kontoen til den andre gjør ein regelmessig, har valgt å ha kun faste mnd. utgifter på brukskonto. Å flytte penger fra brukskonto /lønnskonto med 0 %rente til sparekonto /fastrentekontoer med 5 % rente har ein besatnding gjordt. Forøvri har de fleste banker nå varslet at de setter ned renten på sine sparekontoer . Utfordringer med å flytte penger fra brukskontoer /lønnskontoer til sparekontoer er at de fleste sparekontoer har begrenset uttak, og overskrider ein uttaksgrensen kan det bli dyrt. Når ein står overfor uforutsette utgifter, og må ein på nytte overfører penger bufferkontoen /sparekontoer til betaling. Derfor nyttes ofte kredittkortet til å betale uforutsette utgifter ettersom ein har en mnd. rentefritt uttak Ellers er Visakortet er tilknyttet lønnskontoen, og har ikkje eget kort på sparekontoer Anonymkode: 5e49e...247
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Jeg har sparekonto med 5,06 % rente og uten noen begrensninger på uttak og flytter derfor pengene mellom akkurat når jeg måtte ønske. Dessuten har jeg 3% rente på brukskontoen min og har ikke debetkort, bruker i stedet kredittkort til absolutt alt. Så kort oppsummert har jeg ingen av de utfordringene du skisserer. Anonymkode: 43cd4...c8a 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Utfordringer med å flytte penger fra brukskontoer /lønnskontoer til sparekontoer er at de fleste sparekontoer har begrenset uttak, og overskrider ein uttaksgrensen kan det bli dyrt. Anonymkode: 5e49e...247 Det stemmer jo heldigvis ikke. Du får bruke et par minutter på finansportalen.no, så finner du nok gode løsninger uten begrensninger. Det er klart: de ALLER beste spareløsningene har mange ganger binding eller begrensninger på antall årlige uttak, men alt er en avveiing. Du er jo f.eks. ikke nødt til å ha alle sparepengene dine på én konto? Hva med ganske enkelt å splitte det opp slik at du har én konto for langsiktig sparing med best mulig rente, og én sparekonto for bruk på mellomlang sikt hvis du vil kryste ut de siste hundrelappene i rentefordel? Når det er sagt: jeg ble litt overrasket da jeg leste NRK-saken i dag tidlig. De fremsto som rimelig sløve unge menn. F.eks. dette sitatet: "Mens inntektene er lave foretrekker guttene å bruke pengene, fremfor å spare dem. – Med min private økonomi, så går det så lite inn i forhold til hvor mye jeg kan bruke. Den økonomiske strategien blir heller å bruke litt ekstra. Leve litt fint til man har litt større inntekt, sier xxxx" Anonymkode: 57c87...a91
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Dei fleste banken har fortiden en fastrente på henholdsvis 3-6-12 mnd. med ulike rentesats. Har fortiden 3 mnd. fastrente på 5.10% i Nordea, og 5 % Sparebank 1. og 5 % Santanger. Samtlige har forlengst sendt varsel om rentereduksjon, og regner med det er få banker som tilbyr rente på 5 % sparerente før året 2025 er slutt. Det har vert liten skildnad i tilbudet på sparerenter fra bank til bank, og flytte bank på en skildnad frå 4.75-4.85-4.95 ser eg ikkje noen grunn til. Velger å forholde meg til lokale banker, og er nok kanskje litt for lojal slik sett. Anonymkode: 5e49e...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå