Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bare lurer på om noen vet om jeg har rett på å beholde mer penger utover livsopphold satsene da jeg har barn med autisme (5 år)?

Det er litt ekstra utgifter til klær, oppfølging og annet. Jeg er også i behov av å ha internett hjemme pga språk opplæring, men dette spiser opp av livsopphold satsen og dermed mindre penger til mat.

Anonymkode: 5d642...f83

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei fordi jeg har uføretrygd😔

Hva har livsoppholdsats med uføretrygd og gjøre? 

Anonymkode: 83583...63f

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg bare lurer på om noen vet om jeg har rett på å beholde mer penger utover livsopphold satsene da jeg har barn med autisme (5 år)?

Det er litt ekstra utgifter til klær, oppfølging og annet. Jeg er også i behov av å ha internett hjemme pga språk opplæring, men dette spiser opp av livsopphold satsen og dermed mindre penger til mat.

Hva slags trekk har du og hvor?

Anonymkode: acb35...dc7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Nei fordi jeg har uføretrygd😔

Hvorfor skal det ha noe å si?

Grunn og hjelpestønad er til personen som trenger det, altså barnet.

Anonymkode: 7cdb6...777

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor skal det ha noe å si?

Grunn og hjelpestønad er til personen som trenger det, altså barnet.

Anonymkode: 7cdb6...777

Jeg forstår, så da er det vel nav jeg må snakke med? 
Utfordringen er at namsmannen trekker i uføretrygden min så har til livsopphold, men er mange utgifter og autismesenteret har informert om at det vil bli mer etterhvert som barnet blir større. 
Så jeg bare lurte på om det finnes noen rettigheter i forhold namsmannen og trekk i trygd og autisme. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags trekk har du og hvor?

Namsmannen og trekk i uføretrygd. 

AnonymBruker
Skrevet

Hva har livsoppholdsats med uføretrygd og gjøre? 

Anonymkode: 83583...63f

Beklager min feil, jeg ser jo nå at jeg har helt glemt å skrive trekk hos namsmannen. 

AnonymBruker
Skrevet

Du kan bare prøve og søke. Det verste som skjer er at du får avslag 😊

Du kan fint få grunnstønad og/eller hjelpestønad, selv om du har uføretrygd. Disse stønadene er for barnet ditt.

Anonymkode: 4214a...9bc

AnonymBruker
Skrevet

Du søker på nett. Du har rett på grunn og hjelpestønad når du har et barn med autisme. Dette er penger som ja- kommer fra nav, men det gjelder en helt annen ytelse. Ingen kan trekke deg fra denne ytelsen fordi det er en stønad som ikke handler om livsopphold og det er ikke en inntekt 

Anonymkode: a5ed4...0eb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min venninne som er ufør. Får både grunn og hjelpestønad til sitt barn med autisme. 

Anonymkode: 53043...c6b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er noen bakdeler med å ikke betale regningene sine...... 

Anonymkode: 11b1c...e35

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det er noen bakdeler med å ikke betale regningene sine...... 

Anonymkode: 11b1c...e35

Frem til nå har «alle» i tråden vært høflige og hjelpsomme, men jeg var forberedt på slike kommentarer også. Så lenge du ikke vet årsaken til min situasjon så tar jeg meg heller ikke nær av dette. 
Håper du er mer omtenksom og hyggelig mot de som er rundt deg. 
Ha en fortsatt fin kveld. 

• Hjerte 6
Skrevet

Ryddet for avsporing,samt svar til dette.

Chantielle mod.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan gi involvert både grunnstønad og hjelpestønad. Vi har ikke grunnstønad sto den vet jeg ikke si mye om. Men hjelpestønad utbetales til barnet, så det kan i alle fall ikke taes i ditt forskuddstrekk. 

Jeg ville søkt med en gang, det verste du kan få er nei. Men mest sannsynlig vil du få innvilget hjelpestønad sats to, som er rundt 2600 i måneden når barnet har autisme. Bare pass på å være tydelig på behovet til barnet, og å få ned alt av ekstra tid du bruker på barnet, også slike ting som å motivere for å gå på do tid brukt å overgang fra en ting til neste osv

Anonymkode: d14fe...ee2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Namsmannen og trekk i uføretrygd. 

Du må snakke med de og legge frem utgifter du har, og legg med uttalelser fra autismesenteret om hva slags fremtidige utgifter du mest sannsynlig vil få også,  det vil hjelpe på sikkert. Håper det ordner seg

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg forstår, så da er det vel nav jeg må snakke med? 
Utfordringen er at namsmannen trekker i uføretrygden min så har til livsopphold, men er mange utgifter og autismesenteret har informert om at det vil bli mer etterhvert som barnet blir større. 
Så jeg bare lurte på om det finnes noen rettigheter i forhold namsmannen og trekk i trygd og autisme. 

Nei. Men søk på grunnstønad. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS, du må og se på og tenke igjennom om du har ekstra utgifter på grunn av din uførhet. 
Da kan du ha rett på grunnstønad i tillegg til uføretrygd fra NAV. 
Les på NAV sine sider om hva du kan få grunnstønad til, både for deg selv og for barnet ditt. 

Noen skriver at Hjelpestønad ikke kan trekkes, men dette stemme rikke helt. Hjelpestønad kan kommunen trekke inn i sin helhet dersom man får tilskudd/kommunale lån til kjøp av bolig. Men det er ikke problemstillingen her. 

Anonymkode: e627c...231

AnonymBruker
Skrevet

Grunn og hjelpeatønad utbetales til barnet og regnes ikke som inntekt hos namsmannen. Søk dette snarest. 
Har du noen form for dokumentasjon på ekstra utgifter mtp utfordringer, så send dette til namsmannen og krev ny behandling av saken. 

Anonymkode: 971b1...50b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...