Gå til innhold

Celleprøve underlivet hos legen, er så redd!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om noen timer skal jeg ta celleprøve hos legen og jeg er så redd! Har ikke gjort det på mange år pga overgrep, så nå må jeg. Er så redd for å få panikk, eller kanskje bli sint ... 

Anonymkode: 1aa71...4c4

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Om noen timer skal jeg ta celleprøve hos legen og jeg er så redd! Har ikke gjort det på mange år pga overgrep, så nå må jeg. Er så redd for å få panikk, eller kanskje bli sint ... 

Hvis dette er noe som oppleves såpass traumatisk for deg så burde du kanskje vurdere å snakke med lege om å få noe beroligende på forhånd? Kanskje det kan hjelpe deg å ta toppene av frykten iallefall

Anonymkode: ae47a...758

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt at du gruer deg. Også må du huske på at dette går helt fint ❤️

Si fra til legen på forhånd - selv om h*n vet det fra før. Da pleier de å sørge for en sykepleier som står med deg, tar undersøkelsen veldig sakte og fint, ig forklarer absolutt alt de gjør og skal gjøre. Kommuniser undervegs, be om en pause om du trenger det.

Ellers kan det hjelpe å stirre i taket, fokusere på en skrue eller noe, og terpe i hodet på en sangtekst. Men, folk er forskjellige. 

Husk på at dette er en veldig viktig undersøkelse for din helse, og det er kjempebra at du gjennomfører.

Lykke til - dette fikser du 👍

Anonymkode: 69c2c...2c3

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Uff, forstår dette blir vanskelig for deg. Håper legen vet om hvor vanskelig det er for deg. Og vær åpen underveis om hvordan du har det. Si fra om du trenger pause ol ❤️

Håper du klarer gjennomføre. Ønsker deg lykke til ❤️

Anonymkode: 5dd7d...3e2

AnonymBruker
Skrevet

Du må lære deg å sortere og skille ting fra hverandre. Det er god hjelp i kognitiv terapi for sånne situasjoner. Slike belastninger må man aktivt jobbe med selv for å bli kvitt. Det er ingen grunn til å bære på det hele livet.

Anonymkode: 3d477...486

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Håper du har vært/er ærlig med legen om utfordringene dine så vedkommende kan ta ekstra hensyn! :) Jeg har vært i samme situasjon som deg, og la alle korta på bordet hos fastlegen. Hun var kjempe flink, så beroligende og tok alt i mitt tempo. Forklarte hva hun gjorde hele tiden og sjekket inn underveis at jeg var ok. Det gikk veldig, veldig fint! Og alle gynekologiske undersøkelser og celleprøver hos henne har vært uproblematiske etterpå :) Er kanskje 10 år siden første gang jeg gjorde det, og nå er en celleprøve tatt på 5 min for min del, og er helt angstfritt 🫶🏼 Men vær ærlig!! Så kan legen tilpasse fremgangsmåten :) 

Anonymkode: 361e6...bd5

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ingenting seksuelt ved å ta en celleprøve. Hjelper det kanskje å vite at legen har tatt (ti)tusenvis av celleprøver av alt fra 16 år gamle jenter til 70 år gamle damer? Dette er jobb for legen sin del. Jeg jobber selv tidvis på stue med små gynekologiske inngrep, og jeg kan med hånden på hjertet forkynne at jeg ALDRI har vært opphisset eller hatt seksuelle tanker om en pasient. ALDRI. Jobb er jobb, og det er absolutt ingenting ved et legekontor eller en sykehusstue som minner om noe seksuelt. Hvis du er ekstremt nervøs, så må du gi beskjed til legen i forkant.

Anonymkode: 8309e...5ec

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan gikk det med deg i dag?

Anonymkode: 69c2c...2c3

AnonymBruker
Skrevet

Synes du skal ta det hos en gynekolog jeg. Selv så har jeg tatt det hos begge men var på en sjekk for endometriose hos gynekolog og hun var så god at jeg kjente ikke noe ubehag en gang. Og selv om fastlegen gjør det greit nok så er det en mer ubehagelig opplevelse der. 

Du kan og ta en time hos legen der dere prater om dette før dere gjør det, du kan ha med deg en venninne, har selv vært med to på det der og det har gått helt fint.

Anonymkode: b6e93...b6c

AnonymBruker
Skrevet

Man kan ta HPV hjemmetest, og hvis den er negativ trenger du ikke celleprøve. Så vet du det. 

Anonymkode: 20d54...b06

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar, dere. Jeg fikk en beroligende så det gikk så bra som det kunne. Det var bra at jeg kom sa hun, for jeg hadde en hudlidelse der nede som også trengte behandling. Veldig godt at det er gjort. 

• Hjerte 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Man kan ta HPV hjemmetest, og hvis den er negativ trenger du ikke celleprøve. Så vet du det. 

Stemmer dette? Kan alle gjøre det i stedet for å dra til legen?

Anonymkode: 4282a...085

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Du må likevel til legen for å få hjemmetesten. 

Anonymkode: 83f87...c75

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du må likevel til legen for å få hjemmetesten. 

Anonymkode: 83f87...c75

Jeg prøvde å få en hjemmetest av legen som sa han ikke hadde tid pga man må fylle ut et skjema for og få den som tar ca 5min å fylle ut og måtte utsette det til en annen gang. Når man bestiller time bør man booke for å få hjemmetest da det tar litt tid.

Anonymkode: 11f88...3a7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Ja, du får den av fastlegen. 

Skrevet

Jordmor kan også ta slike tester🙏

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...