Gå til innhold

Advarsel til vordende besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Gjort det veldig klart - jeg er ferdig med å oppdra barn, så når jeg er barnevakt for barnebarna - gjør vi som vi vil!  

Passer ikke det foreldrene, får de finne annen. 

Anonymkode: 8503b...333

Skjønner ikke hvorfor du og flere som deg er så krasse. Helt ok at du vil ha litt egne regler i ditt hus, men går jo an å finne en gylden middelvei liksom. At du ikke går HELT vekk fra barnas rutiner bare for å være vrang.

Anonymkode: 2ccb4...bc1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Skjønner ikke hvorfor du og flere som deg er så krasse. Helt ok at du vil ha litt egne regler i ditt hus, men går jo an å finne en gylden middelvei liksom. At du ikke går HELT vekk fra barnas rutiner bare for å være vrang.

Anonymkode: 2ccb4...bc1

Enig i dette. Hadde de passet barnet til en venninne hadde de sannsynligvis forholdt seg til hennes regler og rutiner, men når det er snakk om egne barns barn, da skal det overkjøres. Det gir inntrykk av at man ikke egentlig respekterer de voksne barna som selvstendige  mennesker. 

Anonymkode: 6789b...b44

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

😂

Anonymkode: 673c0...56e

? Har du ikke god kommunikasjon med din familie du da? Det har vi. Dem sier hva dem mener og vi sier hva vi mener. Så blir man enig om ting. Heldigvis så har dem lik verdier som oss. Og vi tåler å være uenig og vi finner bestandig løsninger. Så ingen av oss gruer oss til at familien blir utvidet. Dem ringer ofte om råd og hører hva slags erfaring vi har. Gir alltid råd. Men forlanger aldri at dem skal følges. Men kommunikasjonen er veldig bra. 

Anonymkode: 7d2bd...ecc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 9.32):

Basert på en annen tråd her kommer denne advarselen. I iveren og entusiasmen over å endelig (?) bli bestemor er det et par ting du bør tenke over.

1. Du har glemt hvor slitsomt det er med smårollinger. 

2. Ditt bopel er ikke innredet etter gjeldende HMS-standard for småbarn.

3. Du har ikke merket at kreftene og overskuddet har avtatt med årene.

4. Dagens unge mødre er overbevist om egen fortreffelighet og din erfaring er null verd. Du må være forberedt på å danse etter den unge morens pipe. 

5. Husk at antallet barnebarn kan bli ganske høyt, så ikke gå all in med det første, du må rasjonere for å få til likebehandling av etterfølgerne.

6. Ikke gå høyt ut under graviditeten, du kan møte deg sjøl i døra når virkeligheten slår inn.

7. Ikke post i øst og vest med "se hvor flink bestemor jeg er" og annet selvskryt. Moren til ditt barnebarn er ikke enig og barn skal skjermes. 

8. Ikke kast alt du har i hendene ved første lille vink, kanskje blir din bedre halvdel møkk lei.

9. Voksne barn blir som barn i møte med egne foreldre og krever barndommens millimeter rettferdighet, også overfor sine barn igjen.

10. Oppsummert; ikke skap forventninger du ikke kan innfri og vær klar over at enten er det for mye eller så er det for lite for alle er ulike.

Anonymkode: 97fa9...217

Som nåværende småbarnsmor så kan jeg svare ut fra mitt synspunkt.

1. Ja, man glemmer hvor slitsomt det er å konstant følge med på et lite barn. 

2. Hvordan du har det hjemme som godt voksen dame må du selv få bestemme.

3. Man velger ofte hvor man vil bruke sin energi.

4. Gå tilbake på enkelte punkter, du husker ikke hvordan det var, selv om du minnes noe. Det er andre regler, ny lærdom og lignende man nå må ta hensyn til. Alt som var lov da jeg var liten, er ikke lengre. Rett og slett pga forskning på barns beste. 

(Ung mor? Syns å lese at mødrene stadig er eldre?)

5. Ja, det har jeg alltid sagt. Husk at du kan ende opp med x barnebarn. Bruker du 1000 på barnedåp nå så må du ha råd til det om 5 år og. Hvis du er usikker pga hva du har inn som pensjonist så bruker du mindre. Ikke gi etter for å kjøpe vogn til 14 000. Det er ikke verdt krangel med sistemann som får barn om samme type vogn.

6. Det er da normalt at besteforeldre har en type glede for det aller første barnebarnet enn for nummer 10 i rekka? Har selv 3 barn og merker hvor mye jeg ordnet for første kontra tredje.

7. Barn skal da skjermes, man må ha tillatelse for alt man legger ut. Kanskje man skulle lagt ut et bilde av bestemor før morgenstellet? 

8. Gjør akkurat det du føler for, samtidig tenk på hva slags relasjon du ønsker å ha til barnebarn og svigerdatter. Hva slags forhold hadde du til besteforeldre og svigermor? 

9. Husker godt da min svigermor la ut om at hennes svigermor tok for mye plass. Så har vi brått besøk av min svigermor 13 av de 14 første dagene. Derfor tenker jeg at man pleier å endre det man ikke likte eller følge ting man likte, egne erfaringer, oppvekst og barndom. 

God og åpen kommunikasjon. Tåle å høre meninger fra hverandre. Vær raus. 

Anonymkode: 204dd...541

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 12.28):

4, pkt a;

- Du kan ikke holde spedbarn. Selv om du selv har født og oppdratt 9 barn.

(også med referanse til den andre tråden) 

Anonymkode: 5dd38...aaa

Min svigermor hadde født 3 barn, klarte likevel ikke å gi sitt første barnebarn flaske. Tok heller ikke i mot råd. Han sleit kraftig med det og jeg hadde funnet en type flaske og et knep for å få det til. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Gjort det veldig klart - jeg er ferdig med å oppdra barn, så når jeg er barnevakt for barnebarna - gjør vi som vi vil!  

Det sa faren min og. Foret ungene med en svær brus hver, mengder godis, ingen regler, sove på stua foran tv, styre som de ville. 

Han bestemte seg for å snu det nå for han syns de har for mye energi, han ene bæsjer konstant, de våkner tidlig og legger seg seint, de hører ikke på han når han forsøker å si nei til ting. Han ble utslitt.

Har gitt han råd på at de trenger skikkelig frokost før godis, hvis han ene er sur trenger han vann og mat fremfor sukker. Han som bæsjer masse gjør det når han er foret på pølser og pepperkaker. De blir gale av sukker, derfor får de litt lørdagsgodt om morgen for å bruke opp energien før kvelden. Hver gang rutiner endres så blir de ville og lukker ørene for all prat. Har de ikke faste regler så hører de ikke på en dritt.

Godt han fant ut av det selv. For å gjøre som han vil, fungerte ikke. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Det virker som du tror at dette er et tap for foreldrene? Hvis du ikke respekterer mine barns behov så har jeg selvfølgelig ingen problemer med å la vær å ha et forhold til deg. Jeg ønsker tross alt barna mine det beste.

Anonymkode: 6ffa4...530

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det virker som du tror at dette er et tap for foreldrene? Hvis du ikke respekterer mine barns behov så har jeg selvfølgelig ingen problemer med å la vær å ha et forhold til deg. Jeg ønsker tross alt barna mine det beste.

Dette 🙌

Anonymkode: 9d0ae...531

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

...Hm ..jeg er ikke bestemor ennå, bare mor til tenåringsbarn, men jeg vil påpeke at du tolker barnas behov her, og din oppfatning av barnas behov kan handle om deg og ikke barna, og det er ikke bra.

Da mine barn var små, likte jeg ikke at de så tv. Hos besteforeldrene så de tv ganske ofte, men det skadet dem ikke, selv om jeg ikke lot barna se tv hjemme. 

Besteforeldrene fora dem også med vafler og boller og greier de aldri hadde fått av meg, men de lærte nå noe av det også, at det er mange ulike verdier og standarder her i verden.

Jeg tenker du fratar barna læring og erfaringer ved å gjøre deg selv til sjefsfortolkeren av barnas behov.

Anonymkode: 4cdcc...a7d

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 9.32):

Basert på en annen tråd her kommer denne advarselen. I iveren og entusiasmen over å endelig (?) bli bestemor er det et par ting du bør tenke over.

1. Du har glemt hvor slitsomt det er med smårollinger. 

2. Ditt bopel er ikke innredet etter gjeldende HMS-standard for småbarn.

3. Du har ikke merket at kreftene og overskuddet har avtatt med årene.

4. Dagens unge mødre er overbevist om egen fortreffelighet og din erfaring er null verd. Du må være forberedt på å danse etter den unge morens pipe. 

5. Husk at antallet barnebarn kan bli ganske høyt, så ikke gå all in med det første, du må rasjonere for å få til likebehandling av etterfølgerne.

6. Ikke gå høyt ut under graviditeten, du kan møte deg sjøl i døra når virkeligheten slår inn.

7. Ikke post i øst og vest med "se hvor flink bestemor jeg er" og annet selvskryt. Moren til ditt barnebarn er ikke enig og barn skal skjermes. 

8. Ikke kast alt du har i hendene ved første lille vink, kanskje blir din bedre halvdel møkk lei.

9. Voksne barn blir som barn i møte med egne foreldre og krever barndommens millimeter rettferdighet, også overfor sine barn igjen.

10. Oppsummert; ikke skap forventninger du ikke kan innfri og vær klar over at enten er det for mye eller så er det for lite for alle er ulike.

Anonymkode: 97fa9...217

1) Jeg har barn som er yngre enn mine eldste barnebarn.

2) Og hvor finner en de HMS reglene 

3) Å joda, men erfaring kompenserer

4) Nopes, de vet hva de får kan ikke forskjellsbehandle de og egne barn

5) Håper da de blir mange, men at ingen av de føler de må ha barn imot egen vilje 

6) På hvilken måte tenker du?

7) Er helt enig med mor her, er gml (b)bbs'er og alt som er kommet på nettet blir der for evig 

😎 Hjelper når det trengs 

9) Nopes, de vet jeg hjelper det jeg kan når jeg kan men er alltid tilgjengelig ved kriser 

10) Det er da bare livet selv 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

...Hm ..jeg er ikke bestemor ennå, bare mor til tenåringsbarn, men jeg vil påpeke at du tolker barnas behov her, og din oppfatning av barnas behov kan handle om deg og ikke barna, og det er ikke bra.

Da mine barn var små, likte jeg ikke at de så tv. Hos besteforeldrene så de tv ganske ofte, men det skadet dem ikke, selv om jeg ikke lot barna se tv hjemme. 

Besteforeldrene fora dem også med vafler og boller og greier de aldri hadde fått av meg, men de lærte nå noe av det også, at det er mange ulike verdier og standarder her i verden.

Jeg tenker du fratar barna læring og erfaringer ved å gjøre deg selv til sjefsfortolkeren av barnas behov.

Personen skrev som den gjorde. Akkurat hva det gjelder og hbilke regler de kommer til å overkjøre kan jo enhver tolke som de vil. 

For å rette på dette så også du skjønner det. Hvis du som bestemor eller bestefar kjører på med hva du vil, på bekostning av barnets beste, så trenger vi deg ikke. 

Jeg likte ikke at min far fylte pp ungene mengder brus, godis, pølser og kaker uten noe annet innhold. Jeg kan ikke tvinge han til en endring, jeg kan foreslå frem til han selv innser hva som er riktig. Han innså det selv.

Jeg satte ikke regler om å aldri spise og drikke slikt, men begrense og å tilby bedre mat i tillegg. Jeg tenkte på barnets beste, men for en annen bestemor så kan jeg vel virke ekstremt pirkete og aldri fornøyd.

AnonymBruker
Skrevet

Vi får se. Jeg tenker vel at dagens z- generasjon er ganske så kravstor, og opptatt av perfeksjon. Jeg ser bare hvordan min datter greier å styre med katten sin! En katt!!  ..så jeg ser det hele an. Mitt ønske er vel å bli kjent med det kommende barnebarnet mitt ( teoretisk enda) og være noe positivt for henne/ han.

Så får jeg heller la foreldre styre seg ferdig. ...de roer seg vel som regel etter noen år. 

Anonymkode: f11bb...db8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Å være besteforeldre er som et jobbintervju som aldri tar slutt.

Og er man farmor eller farfar så kan man også bli avskjediget på dagen.

Anonymkode: 8b97f...d32

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.02):

Wow! Selvsagt er foreldrene sjefsfortolkeren av barnas behov? 

AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 23.18):

Vi får se. Jeg tenker vel at dagens z- generasjon er ganske så kravstor, og opptatt av perfeksjon. Jeg ser bare hvordan min datter greier å styre med katten sin! En katt!!  ..så jeg ser det hele an. Mitt ønske er vel å bli kjent med det kommende barnebarnet mitt ( teoretisk enda) og være noe positivt for henne/ han.

Så får jeg heller la foreldre styre seg ferdig. ...de roer seg vel som regel etter noen år. 

Anonymkode: f11bb...db8

Den råtne selvforherligende typen som bitcher om "dagens z-generasjon" som de seøv festlig nok har oppdratt, er neppe det store tapet i barnebarnas liv. Har heldigvis ingen sånne giftige personer i vår familie, men hadde jeg hatt det hadde jeg med glede droppet å ha dem i barnas liv.

Anonymkode: 9d0ae...531

AnonymBruker
Skrevet

Trist at mange er så bitre, og dette siger nok ut i kommunikasjonen og forholdet også. 

Husk at man har oppdratt egne barn, og barna bærer preg av hvor gode foreldrene er på kommunikasjon og forventningsstyring. De aller fleste har gode forhold til besteforeldre, også er det en spesiell gjeng som ender opp med bare problemer og råtne tråder på KG. Ta det heller med en terapaut og løs kommunikasjonsfloken i familien, så vil livet bli bedre. 

Anonymkode: 7806d...20f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...