Gå til innhold

Advarsel til vordende besteforeldre

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette kan jo greit snus begge veier da, med besteforeldre som aldri blir fornøyd. For eksempel er det er bestemor i den andre tråden som klager på at hun ikke fikk komme og se baby de to første ukene, men når hun faktisk får slippe til, vil hun plutselig ikke fordi hun var snurt. 

Synes egentlig disse problematiske forholdene mellom besteforeldre-barn-barnebarn er et kg-fenomen først og fremst. I både min familie og hos svigers kommer alle godt overens. Besteforeldrene ønsker å tilbringe tid med barnebarna og passer dem innimellom (4-8 ganger i året kanskje), i tillegg til kvalitetstid alle sammen. Gi og ta osv. Liker ikke denne polariseringen mellom generasjonene for jeg synes ikke det stemmer.

Anonymkode: 2ccb4...bc1

• Liker 7
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg regner med den dagen jeg eventuelt blir bestemor så har vi god nok kommunikasjon til at vi kan snakke om ting. Dem spør om råd no å om ting. Så jeg regner med dem spør om råd da å og at vi blir enig. Mine barn er 24 og 21 år no i dag. Jeg husker at min mor spurte alltid hvordan vil du at vi skal gjøre ting. Men husk at vi må få lov til å skjemme dem litt bort. Vi har lik oppfatning av oppdragelse. Og det ser jeg mine barn har å. Når dem snakker om ting. Hun største har flere venner som har barn. 

Anonymkode: 7d2bd...ecc

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det eneste jeg ser i denne listen er bitterhet. Og et ønske om å øse bitterheten ut til andre bestemødre også. 

HMS-standard.., egen fortreffelighet og bestemors erfaring null verdi.. danse etter den unge morens pipe.. 

Du kan jo lagt en litt enklere liste: Prioriter deg selv, møt barnebarn kun når du ikke har annet morsommeren å finne på og slik at du får tatt noen bilder som viser at du har god og kjærlig kontakt med familien. Husk å kalle det "barnepass" om du så bare er på besøk i deres hjem. 

Anonymkode: ee454...73d

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Helt enig. Så unødvendig å snakke ned foreldre og barnebarn på denne måten. Besteforeldre som er slik kan finne seg noe annet å gjøre. 

Anonymkode: 63c30...c57

Besteforeldre blir snakket ned her inne konstant...de er en like lite homogen gruppe som barn og barnebarn er. Men det er visst helt greit å a snakke ned besteforeldre.

Anonymkode: 44bd7...a88

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Jeg regner med den dagen jeg eventuelt blir bestemor så har vi god nok kommunikasjon til at vi kan snakke om ting. Dem spør om råd no å om ting. Så jeg regner med dem spør om råd da å og at vi blir enig. Mine barn er 24 og 21 år no i dag. 

Anonymkode: 7d2bd...ecc

😂

Anonymkode: 673c0...56e

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Besteforeldre blir snakket ned her inne konstant...de er en like lite homogen gruppe som barn og barnebarn er. Men det er visst helt greit å a snakke ned besteforeldre.

Anonymkode: 44bd7...a88

Selv om besteforeldre blir snakket ned her inne, så betyr det jo ikke at DU blir snakket ned. Du trenger jo ikke å være som DE besteforeldre som blir snakket ned. Og besteforeldre blir ikke snakket ned kun av å være besteforeldre, men av oppførselen sin. Sammen med nedsnakkingen står det jo også konkret hva de gjør. 

Så jeg forstår ikke problemet? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
Eureka! skrev (5 timer siden):

Selv om besteforeldre blir snakket ned her inne, så betyr det jo ikke at DU blir snakket ned. Du trenger jo ikke å være som DE besteforeldre som blir snakket ned. Og besteforeldre blir ikke snakket ned kun av å være besteforeldre, men av oppførselen sin. Sammen med nedsnakkingen står det jo også konkret hva de gjør. 

Så jeg forstår ikke problemet? 

Ja ja. Egen erfaring så er det ikke så hyggelig når man har strekt seg og hatt barnebarnet på 6,5 mnd på besøk over 3 døgn og du får høre igjen via onkelen til barnet at moren/svigerdatter forteller at du har overforet ungen og at den er blitt feit. Da har du spurt mor direkte om hvilken mat barnet spiser og når.

Siste gang det barnet overnatter her det er bra sikkert.

Anonymkode: ada8c...248

• Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Ja ja. Egen erfaring så er det ikke så hyggelig når man har strekt seg og hatt barnebarnet på 6,5 mnd på besøk over 3 døgn og du får høre igjen via onkelen til barnet at moren/svigerdatter forteller at du har overforet ungen og at den er blitt feit. Da har du spurt mor direkte om hvilken mat barnet spiser og når.

Nei det er jo selvfølgelig ikke noe hyggelig. Og det er jo et veldig ungt barnebarn å ha så lenge. Men noen ganger er jo slik kommunikasjon via andre personer helt feil. Kanskje ikke var ment noe negativt. Jeg vil tro alle småbarnsmødre som fikk så mye hjelp fra besteforeldre så tidlig med barnet, ville vært så takknemlig at de ikke tenkte på slike småting. 

Endret av Eureka!
  • Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Noe stemmer, og noe ikke😄 Som bestemor gjør jeg sikkert ikke alt rett, og noen krav må foreldrene få lov til å stille slik at de kjenner seg trygge når vi er barnevakt, det er helt greit🩷 og så gjør vi litt tull og tøys som besteforeldre skal gjøre😆

Anonymkode: 8570b...f2d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gjort det veldig klart - jeg er ferdig med å oppdra barn, så når jeg er barnevakt for barnebarna - gjør vi som vi vil!  

Passer ikke det foreldrene, får de finne annen. 

Anonymkode: 8503b...333

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Nei, jeg mener at dersom besteforeldre nærmest har som agenda å finn mest mulig feil med barn/svigerbarn og/eller barnebarn, slik som ts, så kan de ganske enkelt la være. Syns du ts skriver mye positivt om barn/svigerbarn og barnebarn? Fant ikke et eneste punkt som var hyggelig, bare negativ dritt.

Så du mener svigerdøtre har monopol på å snakke dritt? 

Anonymkode: 81bce...746

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Så du mener svigerdøtre har monopol på å snakke dritt? 

Anonymkode: 81bce...746

Nei, hvor har jeg skrevet det?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Jeg er en streng, men kjærlig, bonusbestemor. Elsker barnebarnet, men vi har hatt regler hos oss fra første stund. Derfor vet barnet hva som gjelder hos oss. Barn forstår godt at regler kan være forskjellig fra sted til sted.

Hos oss spiser vi ved spisebordet. Ikke på gulvet, i sofaen osv.

Lekene skal være i lekekroken i stua. De skal i hvertfall legges der etter bruk. Morfar og jeg ønsker ikke å snuble i leker og brekke lårhalsen 🙂

Når vi lager middag eller er litt opptatt med nødvendige ting, så skal ikke barnet mase. Da kan det leke med alle de fine lekene vi har kjøpt. 

Det er kun godteri lørdager, så ingen vits å mase. Unntaket er en is eller en vaffel nå og da.

Verken morfar eller jeg er noe særlig glad i unødvendig sutring, høy hyling eller roping inne. Det skjønner barnet faktisk. Er barnet bråkete, så tar vi det med ut for å rase fra seg.

Vi legger oss ikke sammen med barnet i 1 - 2 timer når det skal sove. Vi er voksne, og legger oss ikke før i 23-tiden. Leser gjerne bok og synger på sengekanten.

Vi overøser barnet med så mye kos og klemmer det vil ha. Bruker god tid til morsomme samtaler. Det er gøy å høre barn "filosofere".

Ellers, så er vi ganske rolige her i huset. Det påvirker barnet positivt. Barn oppfatter raskt stress, styr og høye stemmer/dårlig stemning.

Råd til unge foreldre: om ikke besteforeldrene er helt ute og kjøre, så la dem få bestemme reglene i sitt eget hjem. De fleste av oss elsker barnebarna, og vil absolutt passe på at det ikke skjer noe galt når vi har ansvaret.

Et råd til: Vær sammen flere generasjoner og gjør hyggelige ting sammen. Man behøver ikke å være mye barnevakt for å ha et godt forhold.

Anonymkode: a949b...930

Til det uthevede: det punktet hadde gjort at mitt barn ikke kunne overnattet hos dere. Men det er helt greit, dere kunne jo likevel hatt det fint sammen når dere møttes på dagtid, og evt overnatting hvis en av oss foreldrene eller f.eks. en tante/onkel som var litt mindre rigid også var der.

AdonisFFM skrev (20 timer siden):

Nå er jo nye mødre i dagens Vesten snart så gamle at de kunne vært bestemødre for noen år siden.

I «gamle dager» fikk de også barn etter de var gamle nok til å bli bestemødre - til og med til dels oldemødre. Gifter man seg og får første barn som 14-15, det samme med eldste datter, så er man kanskje knapt 30 når man blir bestemor, og de svært mange er jo fruktbare til sent i 40-årene.

I vårt samfunn er det mye mer konstruktivt å vente til 35 med å få barn enn å få barn når man er 15. 

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror faktisk mange kan være tjent med å sette seg ned og ta en rolig prat om forventninger begge veier. Altså, besteforeldre og de vordende foreldre. Det er lurt når man ønsker å være involvert i hverandres liv på tvers av generasjoner.

Det er grusomt mange svigerdøtre på KG som er utrolig negative mot sine svigerforeldre. Ikke fullt så mange andre veien. Mye kunne vært unngått om man var flinkere til å kommunisere.

Tror heldigvis ikke det er et så vanlig problem. De fleste voksne er vel relativt oppegående. Kjenner f.eks ingen besteforeldre som stapper i barnebarn søtsaker, eller utsetter dem for fare. Kjenner ikke til mange vriene svigerbarn heller (jeg er i bestemor-generasjonen). 

Anonymkode: a949b...930

Oj, gjør du virkelig ikke? Så heldig du er! Det er veldig vanlig dessverre. Jeg ga alle besteforeldre beskjed om at de får selvsagt liv å skjemme bort, men ikke med sukker før 3 år, ikke mengder av usunn mat etter 3 år heller, eller mye skjerm i barnehagealder, eller klær av plast. (Nå ville jeg lagt til «ting fra Temu», men det fantes heldigvis ikke da). Man kan heller skjemme bort med å være rampete og dra ut leggetid, god gourmet-mat enten på restaurant eller å lage det, kjøpe ting av bedre materialer om man ønsker det. Og bortsett fra at min mor ikke klarer å respektere kostholdet så har alle overholdt dette uten problemer, og de har fint har funnet andre måter å skjemme bort på. Men min mor ville sannsynligvis gitt barnebarna kake, vafler og is til alle måltider om ingen holdt henne i skinnet, helt utrolig fra kvinnen som var SÅ streng på sånt med sine egne barn.

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Det skjønner jeg ikke er hyggelig. Men du burde kanskje skjønt at det ville bli problemer når sønnen din og dama hans er så uansvarlige foreldre at de vil ha barnevakt i tre døgn på en så liten baby 💔 Stakkars lille baby!

Anonymkode: 9d0ae...531

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Helt enig. Så unødvendig å snakke ned foreldre og barnebarn på denne måten. Besteforeldre som er slik kan finne seg noe annet å gjøre. 

Ddt ee jo sant. En bestemor jeg anakket med nå, fikk trusler om å ikke få se barnebarna mer pga feilsagt en setning.

Dette mennesket  er en dame med hjerte av gull. Hun har oppdratt 3 egne barn, oss barna i nabolaget, og en haug med fosterunger. Hun er ikke en verdig bestemor visstnok, fordi hun uttalte seg en setning  feil, som hun egentlig  skulle si på en annen måte. 

Og da lurer jeg på, hva faan feiler det folk?

Anonymkode: ef943...300

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

for en trist tråd! 

Anonymkode: 204f3...94c

Enig. Like trist som alle trådene som snakker ned besteforeldre. 

Anonymkode: 3ce5d...428

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hvis du får lov. Har du guttebarn kan du fort sitte der med 0 kontakt

Anonymkode: 9bd7f...317

Ser ingen grunn til at guttebarn skal gi mindre kontakt egentlig.

AnonymBruker
Skrevet

Hjelpe meg så tragisk, TS! Og folk sitrer over besteforeldre som ikke er til stede? Ingen voksne orker disse kravene/meningene/forventningene. Selv om en får barn, så dreier ikke verden seg om deg, TS! Kravstore og egoistiske foreldre som får barn i dag! 

Anonymkode: 356c5...781

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hjelpe meg så tragisk, TS! Og folk sitrer over besteforeldre som ikke er til stede? Ingen voksne orker disse kravene/meningene/forventningene. Selv om en får barn, så dreier ikke verden seg om deg, TS! Kravstore og egoistiske foreldre som får barn i dag! 

Anonymkode: 356c5...781

Husk at en hver sak har to sider. TS fremstiller dette som en lang rekke krav og forventninger, hadde vi fått hennes barn og svigerbarns syn på saken, ville det sannsynligvis sett annerledes ut.

Anonymkode: 6789b...b44

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Husk at en hver sak har to sider. TS fremstiller dette som en lang rekke krav og forventninger, hadde vi fått hennes barn og svigerbarns syn på saken, ville det sannsynligvis sett annerledes ut.

Anonymkode: 6789b...b44

Helt sikkert. Det samme håper jeg folk tenker når man leser trådene om egoistiske besteforeldre. Mange av de hadde nok også hatten helt annen historie. 

Anonymkode: 3ce5d...428

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ddt ee jo sant. En bestemor jeg anakket med nå, fikk trusler om å ikke få se barnebarna mer pga feilsagt en setning.

Dette mennesket  er en dame med hjerte av gull. Hun har oppdratt 3 egne barn, oss barna i nabolaget, og en haug med fosterunger. Hun er ikke en verdig bestemor visstnok, fordi hun uttalte seg en setning  feil, som hun egentlig  skulle si på en annen måte. 

Og da lurer jeg på, hva faan feiler det folk?

Anonymkode: ef943...300

Hva legger du i å «uttale en setning feil»? Sa hun sjylling i stedet for kylling? Kortbukse i stedet for shorts? I så fall er det veldig spesielt at de kutter kontakt. Men om hun sa noe veldig stygt og sårende og potensielt mentalt skadelig for barnet, f.eks. at det brune barnet ikke burde ha på bunad, eller at den homofile tenåringen vil brenne i helvete eller burde steines, er det helt innafor å kutte henne ut.

Anonymkode: 9d0ae...531

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...