AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Basert på en annen tråd her kommer denne advarselen. I iveren og entusiasmen over å endelig (?) bli bestemor er det et par ting du bør tenke over. 1. Du har glemt hvor slitsomt det er med smårollinger. 2. Ditt bopel er ikke innredet etter gjeldende HMS-standard for småbarn. 3. Du har ikke merket at kreftene og overskuddet har avtatt med årene. 4. Dagens unge mødre er overbevist om egen fortreffelighet og din erfaring er null verd. Du må være forberedt på å danse etter den unge morens pipe. 5. Husk at antallet barnebarn kan bli ganske høyt, så ikke gå all in med det første, du må rasjonere for å få til likebehandling av etterfølgerne. 6. Ikke gå høyt ut under graviditeten, du kan møte deg sjøl i døra når virkeligheten slår inn. 7. Ikke post i øst og vest med "se hvor flink bestemor jeg er" og annet selvskryt. Moren til ditt barnebarn er ikke enig og barn skal skjermes. 8. Ikke kast alt du har i hendene ved første lille vink, kanskje blir din bedre halvdel møkk lei. 9. Voksne barn blir som barn i møte med egne foreldre og krever barndommens millimeter rettferdighet, også overfor sine barn igjen. 10. Oppsummert; ikke skap forventninger du ikke kan innfri og vær klar over at enten er det for mye eller så er det for lite for alle er ulike. Anonymkode: 97fa9...217 13 8
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Husk også at dagens "unge mødre" ikke er så unge. De er som regel godt voksne og etablerte i eget liv og kan det meste om matlaging og husarbeid fra før. Anonymkode: 6789b...b44 20 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli 11. Husk som mor til far,Uansett hva du gjør blir det feil. Mors mor har alltid første pri. Anonymkode: a3fbe...2b1 8 4
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Jeg er en streng, men kjærlig, bonusbestemor. Elsker barnebarnet, men vi har hatt regler hos oss fra første stund. Derfor vet barnet hva som gjelder hos oss. Barn forstår godt at regler kan være forskjellig fra sted til sted. Hos oss spiser vi ved spisebordet. Ikke på gulvet, i sofaen osv. Lekene skal være i lekekroken i stua. De skal i hvertfall legges der etter bruk. Morfar og jeg ønsker ikke å snuble i leker og brekke lårhalsen 🙂 Når vi lager middag eller er litt opptatt med nødvendige ting, så skal ikke barnet mase. Da kan det leke med alle de fine lekene vi har kjøpt. Det er kun godteri lørdager, så ingen vits å mase. Unntaket er en is eller en vaffel nå og da. Verken morfar eller jeg er noe særlig glad i unødvendig sutring, høy hyling eller roping inne. Det skjønner barnet faktisk. Er barnet bråkete, så tar vi det med ut for å rase fra seg. Vi legger oss ikke sammen med barnet i 1 - 2 timer når det skal sove. Vi er voksne, og legger oss ikke før i 23-tiden. Leser gjerne bok og synger på sengekanten. Vi overøser barnet med så mye kos og klemmer det vil ha. Bruker god tid til morsomme samtaler. Det er gøy å høre barn "filosofere". Ellers, så er vi ganske rolige her i huset. Det påvirker barnet positivt. Barn oppfatter raskt stress, styr og høye stemmer/dårlig stemning. Råd til unge foreldre: om ikke besteforeldrene er helt ute og kjøre, så la dem få bestemme reglene i sitt eget hjem. De fleste av oss elsker barnebarna, og vil absolutt passe på at det ikke skjer noe galt når vi har ansvaret. Et råd til: Vær sammen flere generasjoner og gjør hyggelige ting sammen. Man behøver ikke å være mye barnevakt for å ha et godt forhold. Anonymkode: a949b...930 15 6 5
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli 12. Husk at dersom oldeforeldre også lever så må bestemor passe både barnebarn, egne foreldre OG jobb! Anonymkode: 31df8...f96 6 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 minutt siden): for en trist tråd! Anonymkode: 204f3...94c Helt enig. Så unødvendig å snakke ned foreldre og barnebarn på denne måten. Besteforeldre som er slik kan finne seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 63c30...c57 19 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Helt enig. Så unødvendig å snakke ned foreldre og barnebarn på denne måten. Besteforeldre som er slik kan finne seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 63c30...c57 Værste er jo det er jo sandt. Er x antall tråder her inne om følgende - besteforeldre gir for mye søtt -besteforeldre kjøper ikke riktige leker og klær -besteforeldre gjør ikke som de gjør, feil oppdragelsen -farmor/farfar de er troll, de behøver ikke kontakt, de er håpløse osv ut fra svigerdatter sine meninger - de viser ikke interessert Pluss pluss masse mer Anonymkode: 9bd7f...317 7 1 8
Amossa Skrevet 11. juli #9 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Helt enig. Så unødvendig å snakke ned foreldre og barnebarn på denne måten. Besteforeldre som er slik kan finne seg noe annet å gjøre. Anonymkode: 63c30...c57 Finne noe annet å gjøre? Mener du at om man ikke er bestemor som du mener man bør, så skal en la være? 3 1
AdonisFFM Skrevet 11. juli #10 Skrevet 11. juli Nå er jo nye mødre i dagens Vesten snart så gamle at de kunne vært bestemødre for noen år siden. 6 2
NakenPanda Skrevet 11. juli #11 Skrevet 11. juli Late folk, gleder meg til jeg får et barnebarn, skal bruke masse tid på dem/det. Triste greier denne tråden 7
Linneah2013 Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Basert på en annen tråd her kommer denne advarselen. I iveren og entusiasmen over å endelig (?) bli bestemor er det et par ting du bør tenke over. 1. Du har glemt hvor slitsomt det er med smårollinger. 2. Ditt bopel er ikke innredet etter gjeldende HMS-standard for småbarn. 3. Du har ikke merket at kreftene og overskuddet har avtatt med årene. 4. Dagens unge mødre er overbevist om egen fortreffelighet og din erfaring er null verd. Du må være forberedt på å danse etter den unge morens pipe. 5. Husk at antallet barnebarn kan bli ganske høyt, så ikke gå all in med det første, du må rasjonere for å få til likebehandling av etterfølgerne. 6. Ikke gå høyt ut under graviditeten, du kan møte deg sjøl i døra når virkeligheten slår inn. 7. Ikke post i øst og vest med "se hvor flink bestemor jeg er" og annet selvskryt. Moren til ditt barnebarn er ikke enig og barn skal skjermes. 8. Ikke kast alt du har i hendene ved første lille vink, kanskje blir din bedre halvdel møkk lei. 9. Voksne barn blir som barn i møte med egne foreldre og krever barndommens millimeter rettferdighet, også overfor sine barn igjen. 10. Oppsummert; ikke skap forventninger du ikke kan innfri og vær klar over at enten er det for mye eller så er det for lite for alle er ulike. Anonymkode: 97fa9...217 Herlig 😀 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli NakenPanda skrev (3 minutter siden): Late folk, gleder meg til jeg får et barnebarn, skal bruke masse tid på dem/det. Triste greier denne tråden Hvis du får lov. Har du guttebarn kan du fort sitte der med 0 kontakt Anonymkode: 9bd7f...317 1 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli 4, pkt a; - Du kan ikke holde spedbarn. Selv om du selv har født og oppdratt 9 barn. (også med referanse til den andre tråden) Anonymkode: 5dd38...aaa 2 6
AnonymBruker Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli Amossa skrev (1 time siden): Finne noe annet å gjøre? Mener du at om man ikke er bestemor som du mener man bør, så skal en la være? Nei, jeg mener at dersom besteforeldre nærmest har som agenda å finn mest mulig feil med barn/svigerbarn og/eller barnebarn, slik som ts, så kan de ganske enkelt la være. Syns du ts skriver mye positivt om barn/svigerbarn og barnebarn? Fant ikke et eneste punkt som var hyggelig, bare negativ dritt. Anonymkode: 63c30...c57 6 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #16 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): 11. Husk som mor til far Mors mor har alltid første pri. Anonymkode: a3fbe...2b1 Det er faktisk logisk Akkurat som far burde priorotere sin mor Anonymkode: 4bba5...386 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli Jeg tror faktisk mange kan være tjent med å sette seg ned og ta en rolig prat om forventninger begge veier. Altså, besteforeldre og de vordende foreldre. Det er lurt når man ønsker å være involvert i hverandres liv på tvers av generasjoner. Det er grusomt mange svigerdøtre på KG som er utrolig negative mot sine svigerforeldre. Ikke fullt så mange andre veien. Mye kunne vært unngått om man var flinkere til å kommunisere. Tror heldigvis ikke det er et så vanlig problem. De fleste voksne er vel relativt oppegående. Kjenner f.eks ingen besteforeldre som stapper i barnebarn søtsaker, eller utsetter dem for fare. Kjenner ikke til mange vriene svigerbarn heller (jeg er i bestemor-generasjonen). Anonymkode: a949b...930 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #18 Skrevet 11. juli Jeg har ikke egne barn, så jeg blir bare bonusfarmor om jeg er heldig. Jeg tenker at foreldrene får bestemme hvordan barna skal oppdras, men om de skal komme på besøk til oss så er det først og fremst vi som bestemmer reglene i vårt hus. Barnebarn skal skjemmes litt bort, men ikke for mye. De skal føle at de er velkomne og at vi er glade i dem, men de må tåle at det stilles noen krav til dem. Jeg tenker å være litt gammeldags bestemor som lager mat til dem og finner på litt morsomme ting med dem (brettspill skan innføres tidlig! ), men samtidig forventer at de rydder etter seg og gjerne deltar i noen av de daglige gjøremålene. Og så må de tåle å kjede seg litt innimellom. Besteforeldrene må få lov til å gjøre sine ting og ikke alltid aktivisere barnebarna, selv om de er på besøk. Jeg tror det går helt fint, da bonusbarna mine er godt oppdratte og fine karer. Kun den ene har partner, og hun er en meget trivelig og fornuftig ung dame, så jeg tviler på at det blir noen problemer der. Jeg tar som en selvfølge at mødrene deres har førsteretten til å ha besøk av barnebarna, og så tar vi (farfar og bonusfarmor) de stundene vi får som en bonus. Anonymkode: 0a5b3...fbd 3
AnonymBruker Skrevet 11. juli #19 Skrevet 11. juli NakenPanda skrev (2 timer siden): Late folk, gleder meg til jeg får et barnebarn, skal bruke masse tid på dem/det. Triste greier denne tråden Vi får håpe du slepp til😊 Anonymkode: a3fbe...2b1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #20 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er faktisk logisk Akkurat som far burde priorotere sin mor Anonymkode: 4bba5...386 Heilt uenig. Her ser vi nytta av godt forhold til begge. Kunne aldri prioritert mi mor framfor min manns mor. Høyrer so mykje negativt snakk om andres foreldre. Synast det er rart de kan være sammen med avkommet, når foreldra er så håplause. Anonymkode: a3fbe...2b1 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå