AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Jeg må begynne å trene meg opp etter lang tids kortisonbruk, og har fått en rimelig høy grad av muskelsvekkelse i denne perioden. Jeg har trent hele tiden, men med lav belastning, og har ikke klart å motvirke muskeltapet. Jeg har fått beskjed om å gjøre opptreningen veldig gradvis og forsiktig. Hvilke muskelgrupper jeg skal trene er helt greit, og hvilke øvelser jeg skal ta er også greit, men jeg er usikker på om jeg bør trene på treningssenter eller hjemme. Behandler sa at det er opp til meg hva jeg velger. Det hadde vært lettere om jeg ikke hadde noe valg, fordi jeg har begynt å overtenkt. For eksempel: Hva er tryggest av apparater og øvelser med kroppsvekt eller frivekter? Bør jeg satse på knebøy/utfall eller beinpress? Dilemmaet er: Med apparater har jeg full kontroll på bevegelsesbane og det føles tryggere, mens på med kroppsvekt eller frivekter må jeg bruke mer støttemuskulatur og kjerne og med svak muskulatur er jeg mer utsatt for feiltrening og skader. Er det noen som har erfaring med denne type opptrening, og som har noen råd å gi? Anonymkode: 977e0...ff0
Sandum.PT Skrevet 15. juli #2 Skrevet 15. juli Jeg vil tro at å begynne hjemme med noe skånsomt slik som strikk som faktisk utfordrer støttemuskulaturen vil være den tryggeste veien til målet. Deretter kroppsvektøvelser og så kan du kjøre på med sentertrening etter noen måneder med progresjon 😊 2
AnonymBruker Skrevet 15. juli #3 Skrevet 15. juli Takk for svar @Sandum.PT , jeg satte stor pris på å få svar fra deg. ☺️ Jeg falt også ned på at å styrke støttemuskulatur var viktigst, men har kanskje gått litt hardt ut sammenlignet med det du anbefaler? Jeg kjører noen øvelser med kroppsvekt (Utfall bakover med støtte (5 repx3),og bekkenhev (10 repx3), og noen stabiliseringsøvelser som jeg har fått fra fysioterapeut for mage og rygg. To øvelser tar jeg med kabel (nedtrekk, sittende roing), og skulderpress og brystpress tar jeg med lette vekter (2 kg). Anonymkode: 977e0...ff0
AnonymBruker Skrevet 15. juli #4 Skrevet 15. juli Tenker det hadde vært klokt å gjøre dette i samarbeid med en fysioterapeut. Gjerne noen som har erfaring med denne typen opptrening, men en hvilken som helst fysioterapeut vil ha fagkunnskap og gi veiledning og oppfølging. Ville også undersøkt muligheten for et rehabiliteringsopphold. Sånn for å komme godt i gang under oppsyn og fagfolk lett tilgjengelig. Anonymkode: 3e3bf...54a
Sandum.PT Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (13 timer siden): Takk for svar @Sandum.PT , jeg satte stor pris på å få svar fra deg. ☺️ Jeg falt også ned på at å styrke støttemuskulatur var viktigst, men har kanskje gått litt hardt ut sammenlignet med det du anbefaler? Jeg kjører noen øvelser med kroppsvekt (Utfall bakover med støtte (5 repx3),og bekkenhev (10 repx3), og noen stabiliseringsøvelser som jeg har fått fra fysioterapeut for mage og rygg. To øvelser tar jeg med kabel (nedtrekk, sittende roing), og skulderpress og brystpress tar jeg med lette vekter (2 kg). Anonymkode: 977e0...ff0 Høres greit ut dette, og at du jobber i samråd med fysio 😊 Lytt til kroppen 👍
AnonymBruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Synes ikke Pt en her gir gode råd. Hør med fysio, men ellers så tenker jeg at du faktisk må belaste godt for å få effekt. Om du velger maskin eller frivekter har ikke så mye å si så lenge du tar hvert sett til nær utmattelse (du skal ikke klare med en 1-2 repetisjoner til). Gjør gode styreøvelser som knebøy, utfall, roing, nedtrekk, skulderpress og Brystpress. Trener du for lett kan du likegodt få en tur i skogen. Men VOLUMET skal være lavt. Ikke intensiteten. Volum betyr hvor mye du gjør. Tren et sett av hver øvelse to ganger i uken til å begynne med Anonymkode: dbbdd...1e8
AnonymBruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (15 timer siden): Tenker det hadde vært klokt å gjøre dette i samarbeid med en fysioterapeut. Gjerne noen som har erfaring med denne typen opptrening, men en hvilken som helst fysioterapeut vil ha fagkunnskap og gi veiledning og oppfølging. Ville også undersøkt muligheten for et rehabiliteringsopphold. Sånn for å komme godt i gang under oppsyn og fagfolk lett tilgjengelig. Anonymkode: 3e3bf...54a Fysioterapeuten sa at jeg kunne velge selv om jeg ville trene med kroppsvekt/frivekter eller apparater, det var bare jeg som begynte å overtenke ☺️ Sandum.PT skrev (2 timer siden): Høres greit ut dette, og at du jobber i samråd med fysio 😊 Lytt til kroppen 👍 Takk for bekreftelsen. Ja, hvordan kroppen reagerer er det viktigste AnonymBruker skrev (1 time siden): Synes ikke Pt en her gir gode råd. Hør med fysio, men ellers så tenker jeg at du faktisk må belaste godt for å få effekt. Om du velger maskin eller frivekter har ikke så mye å si så lenge du tar hvert sett til nær utmattelse (du skal ikke klare med en 1-2 repetisjoner til). Gjør gode styreøvelser som knebøy, utfall, roing, nedtrekk, skulderpress og Brystpress. Trener du for lett kan du likegodt få en tur i skogen. Men VOLUMET skal være lavt. Ikke intensiteten. Volum betyr hvor mye du gjør. Tren et sett av hver øvelse to ganger i uken til å begynne med Anonymkode: dbbdd...1e8 Takk for innspill. Nå vil fysioterapeuten at jeg skal bruke lette vekter nå i begynnelsen, og da må jeg lytte til det. Jeg ville sikkert fått raskere resultater med din metode, men jeg må nok gå for å bruke litt mer tid ☺️ Anonymkode: 977e0...ff0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå