Gå til innhold

Helv... rispapir til vårruller!

Thomasine

Anbefalte innlegg

Er det mulig at SAMTLIGE risark var ødelagte??? Alle revnet jo... :grine:

Jeg som skulle overraske mann og barn... :grine: Hvorfor har jeg fortjent dette... :grine::grine:

Jeg gjorde jo som jeg skulle... La de pent i den største kasserollen jeg har med varmt vann... :overrasket:

Fyllet var godt, da...;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest

Holdt du fast i hver side mens du dynket en og en? Det var i allefall det jeg mente da jeg svarte deg i et tidligere innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky

Forlenge i vannet..? Skal bare dypes lett i vannet så det blir mykt, dessuten lønner det seg å bruke to om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så delte jeg risarkene i to og det ble litt mindre ruller...Men fyllet renner jo ut når jeg snur dem i olivenolja... :grine: er det MULIG!!! :overrasket:

Trenger bruksanvisning med teskje, jeg... :tristbla::tristbla:

Hvor lenge?

Hva slags olje?

Hvor mye olje - hvor dypt?

Når snu?

Når ser jeg at de er ferdige...?

:grine::tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rispapir er veldig skjørt og revner lett, særlig hvis det er for vått, så ikke la dem ligge for lenge i vann. Ikke legg alle i vann på en gang, dypp dem en og en etterhvert som du trenger dem, de skal bare være akkurat så myke at du kan rulle dem. Øvelse gjør mester. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ok, så delte jeg risarkene i to og det ble litt mindre ruller...

Så lenge du klarte å dele dem uten at de sprakk, skal ikke dette ha noe å si. Men du må ikke pakke altfor "hardt" rundt, da sprekker de lett under steking. Du bretter dem nesten som wraps, og det kan være lurt å "låse" skjøtene med pisket egg.

Hvor lenge? Når snu? Når ser jeg at de er ferdige...?

Stekes til de er gyllenbrune, det vil si mellom 5-8 minutter i god og varm olje. Når en side er gyllen, snur du forsiktig.

Hva slags olje? Hvor mye olje - hvor dypt?

Jeg foretrekker solsikkeolje, og friterer (dvs. MYE olje.) Oljen er varm nok når det bobler rundt en trepinne som dyppes i oljen.

Lykke til! Ikke gi opp, du får det til skal du se! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar... :tristbla: Føler meg litt bedre...

Men de ser da ikke pene ut... :overrasket: Ikke noe man serverer gjester iallefall... :ler::forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg bruker rispapir kun til ferske vårruller, der fyllet er varmt og rullene lager hver enkelt ved bordet omtrent som wraps.

Når jeg lager ruller som skal stekes bruker jeg alltid springrollpastry. Har hatt samme erfaring som thomasine, med friterte rispairruller. Ikke at det er noen trøst...

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Sprinrollpastry finner du i frysedisken, jeg bruker å kjøpe det i min lokale innvandrerbutikk.

Det samme gjør du med filodeig, den har de i de fleste dagligvarebutikker.

Endret av pulverheksa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Ja, den frosne varianten er nok lettere å få til. :)

(Vi har alltid begge varianter når mamma lager sine berømte vårruller, for jeg og søstera mi foretrekker hver vår type!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den frosne varianten er nok lettere å få til.  :)

(Vi har alltid begge varianter når mamma lager sine berømte vårruller, for jeg og søstera mi foretrekker hver vår type!)

Men er det stor smaksforskjell?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

:sur: Jeg fikk jo så lyst på vårruller når jeg leste denne tråden!!!

Men Pizza- og Kinaekspressen har jo bare med kjøtt i :sur:

Må snarest ta en tur til tante og få henne til å lage til meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...