Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Ulike retninger innen Islam har ulike meninger om det er rett å tegne Muhammed. I en lærebok var en av oppgavene å tegne Muhammeds liv. Det resulterte i at læreren avsluttet timen. Mer om det kan du lese her: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafje...skerud/1.372284

Skal de barna som kommer fra en muslimsk retning der bilder av Muhammed er vanlig lære at det er galt å tegne Muhammed? Har vi da fremdeles religionsfrihet?

Videoannonse
Annonse
Gjest Bodillen
Skrevet

Religionsfrihet i skolen? Er det noen som har det, altså...? Det merker ikke vi noe særlig til, i hvert fall, som må søke fritak for undervisning hvert eneste år, få avslag, anke og krangle for å få gjennomslag...

Gjest Gjest
Skrevet
Religionsfrihet i skolen? Er det noen som har det, altså...? Det merker ikke vi noe særlig til, i hvert fall, som må søke fritak for undervisning hvert eneste år, få avslag, anke og krangle for å få gjennomslag...

Det er trist at dere føler dere overkjørt av skolen.

Jeg synes det bør skilles mellom å lære om religioner og utøvelse (f.eks. bønn). Jeg synes at iallefall etterhvert så bør skolen undervise litt om alle religioner, på grunn av at religioner til tider preger det som skjer i samfunnet. Når en religiøs retning dikterer hva alle skal gjøre så er det ikke lenger å lære om, men å utøve. Jeg synes de barna som tilhørte religiøse retninger som ikke tillater tegning av Muhammed burde fått slippe å gjøre oppgaven. Alle andre burde fint ha kunnet gjøre denne oppgaven. Når man velger å avslutte timen så har læreren blitt part i en konflikt mellom ulike Islamske retninger.

Gjest Gjest_P_*
Skrevet

Det var trådstarter over.

Skrevet
Lærer Gunnar Skårung sier både han og elevene i klasse 6a ble overrasket over oppgaveteksten.

Kanskje han skulle forberedt seg til timen, og tatt et kjapt overblikk over oppgavene han skulle la elevene jobbe med?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...