Gå til innhold

Hva opptar deg ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei alle sammen :)

forleden så hadde jeg og min samboer en liten diskusjon om forskjeller på kvinner og menn på følgende område :

Hva kvinner og menn engasjerer seg over..

Jeg er sånn at jeg engasjerer meg mest om nære ting, menneskelige relasjoner, følelser, venner og ting i omegn rundt meg. Jeg følger med på nyheter og hva som skjer rundt meg i verden. Men jeg løser ingen verdensproblemer. Jeg kan ikke sitte diskutere til langt på natt om politiske spørsmål og midtøsten.

Kort fortalt.. SLik er også de fleste av mine venninner..

Så har vi da min samboer..

Han er oppdatert når det gjelder politikk og verdensproblemer.. Han kan fryktelig mye historie over alt som har skjedd i vår store verden, og har en mening om mye av dette. Han kan sitte og diskutere og jable om dette en stund..

Sånn er også maneg av miine guttevenner

Så da spør jeg av nyskjerrighet..

Dere jenter ( og gutter) hva opptar dere? ...Hva diskuterer dere ?

( la oss også nevne at jeg nå er fryktelig trøtt, og at dette kan ha blitt en smule ulogisk..men jeg håper dere skjønte)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ting som opptar meg er f.eks:

1. Familie, venner, hunden min, jobben min og sånne helt personlige ting.

2. Politikk i den grad det berører meg og mine. Ting som skjer rundt meg.

3. Vold, misbruk, barn, eldre og sånne ting (går kanskje litt under politikk)

Det ble jo nære ting dette da.

Er ikke så engasjert i politikk og sånt. Konsenterer meg mer om det som er rundt meg. Kanskje litt egoistisk, men jeg tror at alle må begynne med seg selv om verden skal være et greit sted å leve.

Jeg ser jo mye som provoserer og engasjerer meg daglig. Kan være sånne ting som narkomane f.eks. Tenker litt på hva som kunne vært gjort og hva som ligger bak denne skjebnen. Tenker også mye på skatter og avgifter, arbeidsledighet, kriminalitet o.l.

Jeg har ikke så lett for å sette meg inn i ting som skjer utenfor Norge. Det blir liksom bare bilder på TV eller i avisen.

Er litt trøtt jeg også da, så det er sikkert flere ting som opptar meg. Ting som ikke opptar meg blir mest sannsynlig glemt.. nettopp fordi de ikke opptar meg.

Skrevet

Er først og fremst opptatt av barn, deres rettigheter og levekår. Det gjør at jeg igjen blir opptatt av verdenssituasjonen, for all elendighet i verden rammer barna verst. Er Redd Barna fadder, Plan fadder og medlem i Amnesty pga. dette. Siden jeg har bodd mange år i utlandet og har en mann som kommer fra et krigsherjet land, klarer jeg ikke å se bilder i avisen fra kriger og fattigdom som bare bilder. Jeg føler det kunne like gjerne vært mitt eget barn. Hadde vi f.eks bodd i Kosovo på den tiden krigen startet kunne sønnen min ha blitt drept bare fordi han var albaner. I stedet lever han lykkelig her i Norge og "ALT" han tenker på er om han får mikroskop og playstationspill til jul. Det er små marginer. Vi kjenner flere som fikk noen drept, og det er forferdelig å se hvor de lider. Derfor er jeg veldig opptatt av det som foregår utenfor våre landegrenser. Ser i grunnen på hele kloden som en enhet. Hadde vi blitt angrepet fra det ytre rom hadde de sett på oss som en og samme gjeng, og jeg tenker både Saddam og Bush hadde blitt godkompiser på noen få strakser. Det er lett å ønske noen andre en bombe i hodet, men jeg tenker at om de hadde hatt et familiemedlem der hadde de nok begynt å tenke på andre løsninger, (og hadde vel klart å finne noen også). Så vi diskuterer mye verdenspolitikk her i huset, og som de fleste andre som gjør det har vi mange gode løsninger :ler:.

Ellers er familien min viktig, dyrs rettigheter, venner... Er i grunnen en ganske enkel sjel...vil bare at alle skal ha det godt! :D

Skrevet

Akkurat nå tenker jeg mye på kameraten min som sitter bak meg og skriver nynorskstil (men det var kanskje ikke akkurat det dere lurte på?). Jeg er akkurat ferdig, og alt er såre vel... dog, det gikk ikke så bra, da. Nå er det hjem og rett på jobb.

Ha en fortreffelig dag.

Gjest På besøk!
Skrevet

Politikk = nære ting????

Er det ikke det da?

Vi bare MÅ bry oss litt mer om hva politikerne bestemmer!

Skrevet

Jeg har meninger om alt jeg.. :roll:

Nesten litt slitsomt å ikke ha evnen til å la vær å engasjere meg.

Interesserer meg både for politikk og "de nære ting".. disse henger forsåvidt ganske ofte i hop med hverandre..

Men "hjertesakene" mine er barn og dyr.. kan ikke utstå å se de lide.. :cry:

Frk. Busybody :rodme:

Skrevet

Jeg bryr meg mest om familien og vennene mine, dyr, barn og psykisk-helse spørsmål.

Gjest gurimalla
Skrevet

Er faktisk mer opptatt av det som skjer rundt i verden enn av norsk "sutre-politikk". Det alt for mange nordmenn interesserer seg i er billigere sprit, flesk og bensin. De fleste i dette landet har det så bra, men er bare misfornøyde uansett, fordi det er noen som har mer.

De problemene verden har som sult, krig og naturkatastrofer engasjerer meg mye mer.

Skrevet

Mennesker opptar meg, mens ting opptar meg i liten grad.

Så da blir det mange ting å være engasjert i forhold til, både det som er nært og det som er mer uti periferien.

Og da blir også lokal-, riks- og verdenspolitikk engasjementsområder - og urettferdigheter.....

Men TING - det gidder jeg ikke hisse meg opp over

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...