Gå til innhold

Burde vi heller vært hjemme så 1. klassingen fikk leke med venner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har et barn som ble ferdig med 1. klasse før sommeren. Siste skoledag var 20. juni og første dag på SFO er 1. august. Vi har lagt opp ferie med utenlandstur, besøke familie på Vestlandet og NordNorge og å være på hytta. Nå ser jeg at det er masse aktivitet hjemme med jevnaldrende som er hjemme i ferien og leker hver dag. Ødelegger vi for barnet vårt ved å være borte? Dette er vårt første barn så jeg vet ikke om det blir vanskeligere for henne å begynne på skolen igjen, hvis hun ikke har fått lekt med jevnaldrende disse ukene?

Hva pleier dere å gjøre? Bør vi dra hjem og være der? 

Anonymkode: 6e0e9...17c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er jo ikke sikkert at disse barna du nå ser, blir der hele sommeren.

Gjør som dere har planlagt.  Synes det høres ut som dere har planlagt mange fine opplevelser for dere og barnet.

Anonymkode: 5d09b...f84

• Liker 9
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Husk at i denne alderen er voksenorientering viktigere enn jevnsldreorientering. 

Anonymkode: 85a77...885

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort det som dere har planlagt - høres ut som en fin ferie for barnet og dere. Barn finner sammen igjen når skolen starter. De er små ennå og det er nok bare vi som voksne som tenker over dette. Barnet vil nok kose seg med dere voksne:) hilsen voksen dame med voksne barn :) god sommer

Anonymkode: a9e95...25a

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde gjort som planlagt 

Anonymkode: 9bde6...df4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Gjør som planlagt. De andre kommer også til å reise bort etter hvert, eller bli mindre tilgjengelige.

Anonymkode: 67591...7d6

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Barnet skal på sfo i to uker før skolen starter uansett, så ville ikke vært bekymret for det.

Anonymkode: ea4cd...83c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Aldri i verden om jeg hadde droppet ferie for å være på et halvdårlig sfo tilbud. Herregud...

Anonymkode: 2ec9f...0c2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Vi har et barn som ble ferdig med 1. klasse før sommeren. Siste skoledag var 20. juni og første dag på SFO er 1. august. Vi har lagt opp ferie med utenlandstur, besøke familie på Vestlandet og NordNorge og å være på hytta. Nå ser jeg at det er masse aktivitet hjemme med jevnaldrende som er hjemme i ferien og leker hver dag. Ødelegger vi for barnet vårt ved å være borte? Dette er vårt første barn så jeg vet ikke om det blir vanskeligere for henne å begynne på skolen igjen, hvis hun ikke har fått lekt med jevnaldrende disse ukene?

Hva pleier dere å gjøre? Bør vi dra hjem og være der? 

Tror ikke barnet deres tenker hun går glipp av noe som helst, dette er sånne «voksenbekymringer» som vi får men ikke trenger å ha😅 Barn er bekymringsfrie fra sånt. Kos dere på ferie☀️

Anonymkode: 6c81b...e5e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Ville gjort som planlagt. Ville ikkje ha bekymra meg for dette når barnet skal på sfo frå 1. aug. 

Her er nesten ingen heime. Vi besøkte det lokale museet nylig, og det var ingen andre enn oss der. Sikker på at det er barn på desse oppsatte aktivitetane?

Anonymkode: 8e31d...7f6

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Aldri i verden om jeg hadde droppet ferie for å være på et halvdårlig sfo tilbud. Herregud...

Anonymkode: 2ec9f...0c2

Er jo ikke SFO de dropper - er jo ferieturen

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ville gjort som planlagt. Ville ikkje ha bekymra meg for dette når barnet skal på sfo frå 1. aug. 

Her er nesten ingen heime. Vi besøkte det lokale museet nylig, og det var ingen andre enn oss der. Sikker på at det er barn på desse oppsatte aktivitetane?

Jeg tolket det slik at TS følger med i en WhatsApp-gruppe for klassen/trinnet eller noe slikt, og der ser at skolevennene til datteren faktisk leker og finner på ting i ferien. Ikke at det er oppsatte aktiviteter.

Anonymkode: 0ac21...07a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tolket det slik at TS følger med i en WhatsApp-gruppe for klassen/trinnet eller noe slikt, og der ser at skolevennene til datteren faktisk leker og finner på ting i ferien. Ikke at det er oppsatte aktiviteter.

Ja, det gir meining

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det er riktig. Det blir avtalt leking, besøk mm, så jeg vet at noen er hjemme per nå i alle fall. Om alle skal være hjemme resten av juli, er jo mer usikkert. Bare vil ikke gjøre noe galt overfor eget barn så hun blir utenfor. 

AnonymBruker
Skrevet

Du virker å mangle kunnskap om hvordan samfunnet fungerer. Har du ikke venner eller medarbeidere? Noen kan vel forklare for deg at de fleste har fellesferie nå og da blir det nok fort ganske tomt på lekeplassen hjemme. Dere som har betalt for en utenlandstur og planlagt familiebesøk og har en hytte skal vel ikke sitte hjemme da… dette virker som en ikke-sak.

Anonymkode: 43e4d...8b6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er riktig. Det blir avtalt leking, besøk mm, så jeg vet at noen er hjemme per nå i alle fall. Om alle skal være hjemme resten av juli, er jo mer usikkert. Bare vil ikke gjøre noe galt overfor eget barn så hun blir utenfor. 

Du kan jo forklare i den gruppa at dere er på ferie mesteparten av sommeren men at hun gleder seg til hun kommer tilbake så hun også kan finne på noe med vennene sine. Eller så er kanskje det beste å skru av de meldingene så vet dere ikke hva dere kunne «gå glipp av». Litt ulemper med å vite for mye også, litt glad vi ikke vokste opp i den verden hvor man har alt  tilgjengelig informasjon om hva alle driver med. 

Anonymkode: 6c81b...e5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Bare vil ikke gjøre noe galt overfor eget barn så hun blir utenfor. 

Det finnes ingen fasit på "rett" og "galt" når det gjelder ferie hjemme eller i utlandet, hos familie og/eller på hytten. Familier er ulike, og planlegger ferien basert på hva som er rett for dem. 

Du kan ikke fortsette i alle år fremover å ta valg basert på en tankegang om at barnet ikke skal føle seg utenfor. Dere må gjøre det som er rett for dere som en hel familie. For barnet sin del, så går det helt greit å være borte fra klassevenner noen uker. Du takler jo noen uker borte fra kollega på jobb uten at det går utover samarbeidet dere imellom?

Anonymkode: 5d09b...f84

AnonymBruker
Skrevet

Det går helt fint. Barnet blir ikke utenfor av den grunn. For oss var det motsatt. Bestevenninnen til datteren min bodde på hytta i 2 måneder hver sommer mens vi var hjemme. Heldigvis fikk datteren min flere nye venner etter hvert for det var ikke gøy å være hjemme uten noen venner. 

Anonymkode: dbc94...b69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...