AnonymBruker Skrevet 11. juli #1 Skrevet 11. juli Katten har det utmerket hjemme. Mat, vann, stell og kos. Vi er også mye hjemme, bortsett fra når vi er på arbeid, så kommer seg lett ut og inn. Får den kos av naboer (særlig barn), legger den sin elsk på ny familie og blir der. Går inn, blir sittende til de kommer ut, blir med på tur. Hoppet inn soveromsvinduet til folk ved flere anledninger. Dette kan være bare et steinkast fra huset vårt, mens vi er hjemme. Det er vel kanskje ingenting å gjøre her? Men likevel, er det noen med tips? Har gitt naboene tips om å overse katten, da kommer den hjem. Men vanskelig når det er små barn som ikke skjønner det. Det er ingen som gir den mat, hvertfall ikke blant de jeg har snakket med. Anonymkode: b5ac9...bbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Mulig å ha katten på avgrensa/avgjeredet område der den ikke kan gå til naboene på en stund? Anonymkode: 52c34...272
Sparkling_Pink Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Du kommer langt med at du sørger for at du og katten er kjent med naboene. Du kan og vurdere å kun ha katten ute samtidig som du er ute og ha GPS sporing på den. Noen har katt i bånd. Det synes jeg ikke helt om. Det kan til nød gå om katten blir vant med det fra den er ung av - og med en eier som stimulerer katten adekvat og er snill. Fordelen med katter i bånd er at de er søte, små, myke, lystmordere som gjør store innhugg i fuglebestander. Smådyrene og gnagerene er og utsatt, men spesielt mus er det ok at de tar. Løsgående katter er ellers akseptert som i at de gjør som de selv vil. 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Jeg kjenner hvertfall noen av naboene, og har fin dialog med de. Dette er en 7 år gammel katt som er mer ute enn inne. Så å begrense den nå når den er såpass voksen og vant til å få ut når den vil, tror jeg blir vanskelig. Ikke mulig med avgrenset område der jeg bor. GPS kan jeg eventuelt vurdere. Er det ubehagelig å gå med? Prøvde halsbånd da den var kattunge, men den fikk han av seg med en gang Anonymkode: b5ac9...bbb
Tough cookie Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli Min katt er også oversosial og når mine naboer sitter i bakgården, gnir han seg inntil de og får masse kos. Han hopper også inn vinduer og verandadører, men foreløpig har jeg bare fått positive tilbakemeldinger.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Du kan si til naboene at de kan sprute vann på den når den går inn i huset. En venninne av meg har en sånn katt og den går inn over alt, til naboenes store frustrasjon. Den forsyner seg av mat som står på benken. En gang spiste den opp nesten to kyllingfileter naboen skulle bruke til middag. Min venninne er ganske frustrert og har sagt at naboene må sprute vann på den med en gang den kommer på eiendommen. Det ser ut til å ha hjulpet på at den går inn, men nå har den begynt å bæsje på plenen i stedet. Virker som den skal ta hevn. Anonymkode: 59917...331
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Huff, kjenner til det samme🙈 min katt ELSKER andre mennesker. Han er en skikkelig plage. Går rundt til naboene og står utenfor døra deres og hyler og skrike etter mat og oppmerksomhet. Har de døra åpen kan han finne på å gå rett inn og legge seg i sofaen eller senga deres🙈 naboene er glad i ham de også, og det er helt greit for dem at han gjør dette, men jeg synes det er flaut. Plutselig gjør han det med feil person som melder han til dyrebeskyttelsen(han ser litt sjuskete ut fordi han er kronisk syk) eller er stygge med han. Han har katteluke, mat og vann inne, så han kan fint gå inn og ut som han ønsker, og spise og drikke som han ønsker. Anonymkode: 02e67...01c 1
aazy Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli Sparkling_Pink skrev (På 11.7.2025 den 2.26): Noen har katt i bånd. Det synes jeg ikke helt om. Det kan til nød gå om katten blir vant med det fra den er ung av - og med en eier som stimulerer katten adekvat og er snill. Absolutt ikkje. Kun eit fåtal katter kan aldri lære seg å gå i band. Om det går med tidlegare villkatter som knapt er sosialisert, så går det iallfall fint med tamme katter. 1
Sparkling_Pink Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli aazy skrev (2 timer siden): Absolutt ikkje. Kun eit fåtal katter kan aldri lære seg å gå i band. Om det går med tidlegare villkatter som knapt er sosialisert, så går det iallfall fint med tamme katter. Ah. Kattene fortjener bedre rykte på seg i forhold til trenbarhet enn det de har i dag. Det er virkelig bra! Saken til at jeg er skeptisk til å ha katter i bånd går vel så mye ut på mistillit til eierene. Det er for meg en pinsel å se hunder bli luftet, det er altfor mange eiere som gjør det på måter som ser dårlig ut for hundene. Jeg har ikke troa på at katteeiere vil være noe bedre.
Sportydame Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli Få på den GPS eller airtag på sele....Da vet du hvor den er....
AnonymBruker Skrevet 12. juli #11 Skrevet 12. juli Hadde også en slik sosial tulling. Så snart noen gav han litt oppmerksomhet så var han klistret på de🙈 Han laget seg besøkshjem rundt omkring overalt😬 Han mestrer dessverre kunsten å se lidende og hjemløs ut så folk gikk rett i fella hver gang - og så gav de han mat….stakkars pusen vet du….🙄 Tror den katten hadde rekord i å være avbildet på div sider på fb: “hvem sin katt er dette?”😵💫 Hentet han både her og der……og da spratt han alltid lett i i bilen og var klar for kjøretur hjem - i fremsetet såklart😶🌫️ Jeg informerte og avtalte gang på gang med folk at de ikke måtte mate han, og bare jage han bort - men folk syntes at han var så søt…..og alle barn og gamle folk digget han. Helt håpløst🙈 Anonymkode: 05f7e...073 4
AnonymBruker Skrevet 12. juli #12 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hadde også en slik sosial tulling. Så snart noen gav han litt oppmerksomhet så var han klistret på de🙈 Han laget seg besøkshjem rundt omkring overalt😬 Han mestrer dessverre kunsten å se lidende og hjemløs ut så folk gikk rett i fella hver gang - og så gav de han mat….stakkars pusen vet du….🙄 Tror den katten hadde rekord i å være avbildet på div sider på fb: “hvem sin katt er dette?”😵💫 Hentet han både her og der……og da spratt han alltid lett i i bilen og var klar for kjøretur hjem - i fremsetet såklart😶🌫️ Jeg informerte og avtalte gang på gang med folk at de ikke måtte mate han, og bare jage han bort - men folk syntes at han var så søt…..og alle barn og gamle folk digget han. Helt håpløst🙈 Anonymkode: 05f7e...073 For en herlig sosial tulling! Anonymkode: 77cf2...f32 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå