Gå til innhold

3 åring som våkner på natt og ikke vil sove igjen

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

To fortvila foreldre med meget lite søvn innabords spør om litt råd og erfaring..

3 åringen vår, som har sovet så og si natta gjennom i over et år, har begynt å våkne noen timer etter legging (22-23 tiden) og holder seg våken i minst 2+ timer.. Utrolig slitsomt for hele gjengen.

Vi har prøvd å ta barnet i vår seng, samt å ligge i sengen til barnet, men det resulterer bare i at barnet sparker/slår/alt er feil (dyna, puta, hvor nære/langt unna vi ligger etc) i flere timer.

Vi har prøvd å sitte på stol ved siden av sengen, men barnet er fortsatt våken og setter seg innimellom opp i protest og «vil ikke sove». Litt sinneutbrudd innimellom fordi puta er feil, mamma/pappa SKAL ligge i sengen, noe klør, etc.. Ignorerer vi barnet, så blir ting bare værre. Da setter det seg opp, kaster puta, roper, prøver å klatre ned fra senga. Men vi prøver å være rolige og si at det er natta og vi må sove.

Slik har det foregått i snart to uker, og det er vanskelig å fungere på dagtid når vi har flere barn hjemme, og både mor, far og 3 åringen går på lite søvn…

Skal nevnes at jeg og far tar annenhver natt, sålangt det lar seg gjøre, men hjelper ikke stort når mor er hjemme alene med barna hele dagen uten mulighet for å hvile. 😅

Noen som har erfaring og kanskje noen gode råd? 🤞🏼

Anonymkode: 4a3fb...e93

AnonymBruker
Skrevet

Ts her!

Vi er forresten ute på formiddagen, maks en halvtime skjerm ila en dag, rolig på kvelden, og legger og står opp til samme tid hver dag.. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det kun nå i ferien? Har barnet nylig sluttet å sove «dag dupp» i barnehagen? Kan det være han er overtrøtt? 

Min 3-åring våkner veldig lett opp senere på kvelden eller natt om hun legges for sent/er overtrøtt. Når hun har våknet er det eneste som hjelper her å legge seg i sengen ved siden av henne med armen litt fast rundt henne, eller legge henne i fanget mitt med dyne rullet rundt, slik at hun ligger tett inntil meg og ikke får beveget seg så mye med armer og ben. Da faller hun til ro igjen og sovner til slutt. Men det kan ta tid . Utrolig slitsomt 😵‍💫 

Anonymkode: 31513...1df

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Er det kun nå i ferien? Har barnet nylig sluttet å sove «dag dupp» i barnehagen? Kan det være han er overtrøtt? 

Min 3-åring våkner veldig lett opp senere på kvelden eller natt om hun legges for sent/er overtrøtt. Når hun har våknet er det eneste som hjelper her å legge seg i sengen ved siden av henne med armen litt fast rundt henne, eller legge henne i fanget mitt med dyne rullet rundt, slik at hun ligger tett inntil meg og ikke får beveget seg så mye med armer og ben. Da faller hun til ro igjen og sovner til slutt. Men det kan ta tid . Utrolig slitsomt 😵‍💫 

Anonymkode: 31513...1df

Bare nå i ferien, ja. Vi skeiet litt vel ut på rutiner de første dagene.. Barnet vil ikke sove dupp hjemme, men vi har hvilestund rundt samme tidspunkt. Prøvde både å legge i vogna og i sengen, men ble bare babling og tøys. Enkelte dager sovnet barnet på sofaen, hvis vi for eksempel lagde middag og ikke fulgte med, men var fortsatt samme kjøret på natten..

Har dessverre prøvd både å ligge med barnet og å ha barnet på fanget, men uten noe hell. 🥲 

AnonymBruker
Skrevet

Når våkner barnet om morgenen? Vår turnet rundt på natten en (dritt)periode, og hentet seg inn ved å sove lenger om morgenen siden det var ferie. Fordi vi var knust selv så orket vi ikke annet enn å sove lenger vi også. Bedret seg da barnehagen åpnet igjen og alle stod opp klokken seks som vanlig.

Anonymkode: 52cad...bcc

AnonymBruker
Skrevet

Er det varmt på rommet?

Overtrøtt? Det gir som oftes dårligere søvn her.

Anonymkode: d064c...c37

Skrevet

Jeg ville vekket barnet tidligere på morgenen (07-ish) hvis døgnrytmen har sklidd ut. 

Ville også bare fulgt i seng igjen og latt barnet rase fra seg uten at dere er der og ser på showet. Følg i seng, "nå er det natta og vi skal sove", gå ut og lukk døra. Gjenta til det virker. Når mine ikke vil sove, får de beskjed om at de kan hvile seg, da. Men det er natta og de skal være i senga. Punktum. 

Det blir sikkert ståk og slitsomt de første nettene når dere holder på, men det høres slitsomt ut allerede. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Når våkner barnet om morgenen? Vår turnet rundt på natten en (dritt)periode, og hentet seg inn ved å sove lenger om morgenen siden det var ferie. Fordi vi var knust selv så orket vi ikke annet enn å sove lenger vi også. Bedret seg da barnehagen åpnet igjen og alle stod opp klokken seks som vanlig.

Anonymkode: 52cad...bcc

Våknet alt mellom 8 og 9 de gangene vi lot barnet sove ut etter dårlige netter, men det var det samme kjøret neste natt, og neste og neste. Regner med det blir bedre når barnehagen åpner igjen, men det er noen uker igjen. 😅

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er det varmt på rommet?

Overtrøtt? Det gir som oftes dårligere søvn her.

Anonymkode: d064c...c37

Det har vært varmt på rommet de siste dagene, men dette har pågått lengre. Jeg tror ikke barnet er overtrøtt mesteparten av tiden, men noen dager har det jo vært litt uunngåelig.

Surriball skrev (4 timer siden):

Jeg ville vekket barnet tidligere på morgenen (07-ish) hvis døgnrytmen har sklidd ut. 

Ville også bare fulgt i seng igjen og latt barnet rase fra seg uten at dere er der og ser på showet. Følg i seng, "nå er det natta og vi skal sove", gå ut og lukk døra. Gjenta til det virker. Når mine ikke vil sove, får de beskjed om at de kan hvile seg, da. Men det er natta og de skal være i senga. Punktum. 

Det blir sikkert ståk og slitsomt de første nettene når dere holder på, men det høres slitsomt ut allerede. 

Vi har begynt å vekke mellom 7 og 7:30, men uten virkning så langt.

Kan ikke gå ut av rommet dessverre, for det andre barnet ligger vegg i vegg, og DET barnet blir i enormt dårlig humør om nattesøvnen blir påvirket… Orker ikke to gretne barn. 😅

ts

AnonymBruker
Skrevet

Hør med legen om du kan prøve melatonin. Det fungerer her. 

Anonymkode: 41775...983

AnonymBruker
Skrevet

Da min eldste var 3 var hun lik, la hun seg kl 19 så hun på det som en dupp og våknet kl 21-22 og var våke til 01-02 HVER natt. Endte rett og slett med at jeg la henne mye senere slik at når hun først sovnet så sov hun. Hun la seg ca 21.30-22.00 frem til skolestart. 

Anonymkode: 41775...983

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...