Holly Hobbie Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Har faatt resept paa pergotime (eller dvs. clomid som det heter her borte) og har faatt beskjed om aa bare ta en halv tablett, dvs. 25 mg, i fem dager (dag 3-7). Har forhoert meg litt rundt og ingen andre har faatt saa lav dose. Stoler jo paa spesialisten, men kan dette virkelig vaere nok? Noen som har tatt saa lite pergo og faatt el?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Har ikke startet opp enda med pergo, men har fått resept og skal ta to tabletter daglig (100mg).
Prada Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Jeg trodde jeg gikk på laveste dose, og det er 5 dager x en pille på 50 mg... Men det jo sikkert mulig å dele pilla, men hvor mye det går ut over effekten vet jeg ikke. Jeg fikk lav dose fordi legen mente det ville være best å gå på lavest mulig dose pga bivirkningene, så om det fungerte (noe det gjør) skulle jeg fortsette med det. Du kan jo prøve 25mg en syklus og se om det fungerer, det ser du jo på blodprøvene. Og om det ikke funka så kan du prøve 50mg.... ?
Holly Hobbie Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 22. mars 2006 Ja, jeg skal dele tabletten i to...Og ja, jeg finner jo ut om det virker etter blodproever paa dag 21 og 27...Blir oekning i dosen hvis det ikke funket. Haaper jo at halv dose er nok, har ikke lyst aa ta mer pergo enn jeg maa.... Uff, gruer meg til evt. bivirkninger. Men samtidig gleder jeg meg til aa begynne, siden vi da har stoerre sjanser for aa lykkes!
Gjest Anca-ikke logget inn Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Synes det høres veldig lite ut. Legen min mente at det var så lite hormoner at man måtte minst ta 1 tabl. hver dag. Og jeg har EL av meg selv.... Min lege er spesialist på barnløshet, og jeg er inne til UL før Pergo knaskingen begynner, og en gang mellom dag 9-11 og igjen når jeg skal sette EL-sprøyte. Dette er noe jeg har skjønt det færreste må igjennom. Mulig det er andre "vaner" i Storbritania. Når det gjelder bivirkning er det nok veldig opp og ned hva folk merker av dette. Det eneste jeg merket noe til var at jeg var varmere enn normalt mens jeg tok pillene(nå fryser jeg ganske mye ellers, så jeg synes det var helt greit).
Holly Hobbie Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 22. mars 2006 Hmmm...Altsaa, han jeg gaar til er sjef for fertilitetsklinikken ved byens stoerste (offentlige) sykehus, i tillegg til aa vaere sjef for fertilitetsavdelingen paa det private sykehuset der jeg gaar. Han har ca. 20 aars erfaring. Saa jeg vet han har ekspertise paa dette omraadet. Men jeg skal spoerre ham igjen paa fredag...da skal jeg inn til UL. Takker for svar!
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Er du sikker på at du kan sammenligne den medisinen med den som blir gitt i Norge. Det kan jo hende at den ikke inneholder det samme, at virkestoffet i ditt er sterkere og at du derfor trenger lavere dose? Vet du hva den som blir brukt i norge heter? Gå inn på felleskatalog og sjekk. Jeg vet ikke noe om pergo, kommer bare med mulige forslag
Holly Hobbie Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #9 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Det er det samme. Begge bestaar av clomiphene citrate. Endret 22. mars 2006 av Popelka
Gjest gjesta Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Hmmm...Altsaa, han jeg gaar til er sjef for fertilitetsklinikken ved byens stoerste (offentlige) sykehus, i tillegg til aa vaere sjef for fertilitetsavdelingen paa det private sykehuset der jeg gaar. Han har ca. 20 aars erfaring. Saa jeg vet han har ekspertise paa dette omraadet. ← Da har han sikkert en god grunn for at du skal ta en såpass lav dose. Lykke til, håper det blir EL denne måneden!
BitteLille Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Ba dere om å få pergo-kur, eller var det legen som foreslo det? (Grunnen til at jeg spør er at det virka som at legen kom til å sende oss videre til trondheim hvis det ikke syntes noe på prøvene våre, synes kanskje det er litt fort?) Endret 22. mars 2006 av BitteLille
Holly Hobbie Skrevet 23. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2006 Ba dere om å få pergo-kur, eller var det legen som foreslo det? (Grunnen til at jeg spør er at det virka som at legen kom til å sende oss videre til trondheim hvis det ikke syntes noe på prøvene våre, synes kanskje det er litt fort?) ← Det var spesialisten vaar som foreslo det. Fastlegen nevnte det ogsaa, men siden han ikke er gynekolog, og man maa undersoekes i forkant (skal til innvendig ultralyd i morgen, mannens svoemmere er under testing) saa kunne ikke han skrive det ut til oss. Jeg har ogsaa tatt blodproever i to sykluser. Pergotime er ofte foerste medikament man proever dersom man har manglende/uregelmessig EL, eller lutealfasedefekt. Lykke til!
BitteLille Skrevet 23. mars 2006 #13 Skrevet 23. mars 2006 Ok, jeg har nettopp hatt innvendig ul (ikke noe å grue seg til), og skal nå begynne med blodprøvene, så da får jeg sikkert svar når de er levert! (blir vist gjor i litt omvendt rekkefølge enn det du gjør) Lykke til du og!
IdaC Skrevet 23. mars 2006 #14 Skrevet 23. mars 2006 Lykke til Popelka, håper den lave dosen blir nok for å få i gang EL så slipper du flere hormoner
Kakao Skrevet 23. mars 2006 #15 Skrevet 23. mars 2006 Blir sikkert godt å komme i gang nå. Håper dere lykkes snart og at halv pergo er nok.
Murmelmy Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Hei snuppa! Jeg gikk jo på pergo. To pp med 50 mg, men dag 5-9 i syklusen. Så noe er jo i hvertfall annerledes. Jeg hadde ikke EL uten pergo og det klaffet på andre forsøk etter pillestart. LYKKE TIL! PS. Vet ikke om bivirkningene endrer seg mtp hvor stor dose man tar. Førdtr pp var verst, med hetetokter utvikling av mer kvinnelige former, vektøkning osv. Gikk opp nesten syv kg på to måneder!!!
Holly Hobbie Skrevet 23. mars 2006 Forfatter #18 Skrevet 23. mars 2006 Hei Murmelmy! *mitt pergoidol* Haaper jeg slipper vektoekning! Fikk du oekt appetitt eller bare la du paa deg uten videre? Jeg har forresten lest at forskjellige leger doserer litt forskjellig mtp. hvilke dager man skal ta tablettene. Tok du dem med maten, eller utenom maaltid? Morgen eller kveld?
Murmelmy Skrevet 23. mars 2006 #19 Skrevet 23. mars 2006 Hei Murmelmy! *mitt pergoidol* Haaper jeg slipper vektoekning! Fikk du oekt appetitt eller bare la du paa deg uten videre? Jeg har forresten lest at forskjellige leger doserer litt forskjellig mtp. hvilke dager man skal ta tablettene. Tok du dem med maten, eller utenom maaltid? Morgen eller kveld? ← JESS, jeg er et idol! (pergo sådan ) Det første jeg gjorde på morgenen var å sluke pillen. Mener å ha lest at det anbbefales å ta på morgenen, men i hvertfall til fast tid. Den måneden vi ble gravide så rota jeg mye. Hadde en pille for lite og fikk den på ettermiddagen etter at respeten ble fakset apoteket. Var ikke engang sikker på om jeg skulle gidde å ta den da jeg HELT sikkert ikke kome til å klare det dnne gangen heller Giftet meg i sommer og var da på site tre års stabilvekt ca 61 kg (176 cm høy). Begynte på pergo og gikk opp til 68 kg . Har gått opp syv kilo allerede i svangerskapet , men, men. Går de ned igjen etter at godgutten er ute. Hvorfor slik vektøkning? Jo, det var nok en blanding av at hormonene tullet med forbrenningen min og at jeg dyttet litt mer inn i munnen... LYKKE TIL! Hannemor
Holly Hobbie Skrevet 23. mars 2006 Forfatter #20 Skrevet 23. mars 2006 68 kilo paa 176 er jo ikke akkurat mye, da. Og naa som du er gravid er det jo bedre aa gaa opp enn ned hvertfall! Jeg veier 67 naa og er 174 hoey. Min idealvekt er 64, men klarer ikke gaa ned for tiden..men proever aa leve sunt, lav gi osv....(har lest at riktig kosthold kan regulere hormonene, saa det er jo verdt et forsoek).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå