Tilla94 Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Jeg har en baby som er to uker gammel. Hver natt blir han så urolig og jeg vet ikke min arme råd… På dagen sover han mer normalt. Jeg fullammer og han har gått bra opp i vekt så langt. Normal avføring. Rundt kl. 21-22 blir han utrolig kavete og sutrete. Han virker desperat etter puppen (hakker, sutter, smatter, gråter) men vil ikke nødvendigvis ta den. Noen ganger spiser han litt før han slipper, andre ganger virker det som om han ikke finner den selv om den er rett foran han, eller til og med inni munnen. Han hisser seg opp, gråter og virker stresset/misfornøyd. Dette er selvfølgelig veldig leit. Har et barn fra tidligere, men ikke opplevd noe lignende før. Har prøvd (ikke alt på en gang, men dette har vært et problem hver dag siden fødsel) - hjelpe han med å få ut luft - amme - bare kose / holde han inntil - bysse / gå rundt - trille i vogn - smokk - morsmelkerstatning Jeg blir veldig bekymret for han er våken i timesvis i strekk. I går var han våken i fem-seks timer uten å sove i det hele tatt. Samboeren min og jeg er selvfølgelig også trøtte. På helsestasjonen sier de bare at jeg skal amme han, men det hjelper jo ikke. Har prøvd ulike stillinger (liggende, tilbakelent, med ammepute osv.). Kunne ammet hele natta omså, bare han var rolig og fikk sove Noen som har vært borti lignende og har noen råd? Føler meg som verdens verste mamma som ikke klarer å hjelpe sønnen min…
AnonymBruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Kolikken til barnet vårt (er 7 mnd nå og hatt det i 6 måneder) er alltid verst om kvelden. Jeg måtte ofte si til meg selv når jeg styrte på for at han skulle sove at jeg kan bare gjøre mitt beste for at han skal slappe av, men jeg kan ikke tvinge han til å sove. Når ting var på det verste rundt 1-2 mnd alder, bada vi hver kveld fordi det var veldig lindrende og avslappende for han, og masserte magen med olje etterpå (Google I Love You tummy massage for å se hvordan du gjør det) og det var x antall trilleturer på kveld og nattestid i all slags vær. Vi gav også litt sukkervann når det stod på som verst bare for å få babyens tanker over på noe annet. Husk at pupp også er trøst for babyer, og at babyen ikke nødvendigvis er sulten for å søke etter brystet. Det er ikke noe galt i å gi pupp som trøst, men min erfaring er også at det gav mer mageknip å amme oftere enn han egentlig var sulten. Har du moonboon? Vurdert å leie det? For oss var det amaaazing. Denne artikkelen er også veldig nyttig, ang kveldsuro: https://ammehjelpen.no/kveldsuro/ Anonymkode: 4fa75...820
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Her hoppet vi på gymball i timesvis😅 Anonymkode: 493be...8fb
Fizzypo Skrevet 12. juli #4 Skrevet 12. juli (endret) Høres ut som kveldsuro. Veldig typisk med kaving foran brystet. Min var også sånn, startet alltid rundt kl. 19 og holdt på til leggetid. Tok noen uker før vi fant ut at å introdusere MME på kveld var løsningen for oss. Rett etter at hun våknet fra den siste duppen for dagen (før leggetid) ammet jeg, deretter ga vi MME og det kortet ned uroen betydelig. Mulig det hadde blitt likedan, men om jeg skulle gjort noe annerledes så ville jeg lagt henne enda tidligere. Vi la oss sammen rundt 22-22.30 som er normalt for den alderen, men når jeg ser tilbake på det tror jeg det var for sent. Hun var ikke 3 mnd engang for hun ville legge seg rundt 20-21. Jeg tror at den utilpasshet delvis var uttrykk for trøtthet som deretter gikk over til overtrøtthet og derfor var bidragende til kveldsuro. Endret 12. juli av Fizzypo
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Har dere prøvd bæresele/bæresjal? Anonymkode: 9a696...e34
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli Min var også sånn, bare at det startet kl.17 og varte til kl.23. Kunne gå hele den tiden uten å sove. Her var årsaken overstimuli. Veldig aktiv og nysgjerrig baby helt fra start, det ble rett og slett for mange inntrykk i løpet av en dag. Så mitt tips er å roe ned: - Amme på et mørkt og stille rom, ikke lag lyd imens dere ammer. Dette gjelder hele dagen, for nattesøvn er også avhengig av hvor godt baby spiser på dagen. - Ikke ha så mye besøk, spesielt ikke ha stadig besøk av nye folk baby aldri har møtt før. Ikke la noen andre holde baby, andres lukt kan være veldig stimulerende. - Ikke ha leker o.l. i vogna. Steng ut det lyset du kan om dere triller. - Ikke dra på masse nye plasser, vi måtte kutte ut alt av cafe og butikker hvor det var andre folk. Kunne kun trille i naturen. Måtte vi på helsestasjonen gjorde vi ingenting på 2-3 dager etterpå. - Når du sitter med baby, prøv å sitt på en kjedelig plass. Det vil si uten lampe/vindu i fjeset på baby, ikke interessante bilder på veggen bak deg. Tenk at baby kan bli stimulert av absolutt alt rundt dere. - Ser du på tv så ikke ha på lyd om baby er våken. - Det er viktig med kontakt mellom baby og kjernefamilien, men tenk at den skal være så rolig som mulig. Altså ikke herjing og høyt tonefall, og ikke flere ansikter foran baby på én gang. - Prøv å la baby ligge for selv for å bearbeide inntrykk. Du kan evt. bruke white noise for å roe. - Følg nøye med på babyens trøtthetstegn, og legg han med en gang du ser tegn. Gjerne les litt om temaet, det er ikke bare ant. timer som er viktig, men hvor lenge og hvor ofte de sover også. Vi fikk mye hjelp av Napperappen, og Lillemini har veldig bra info støttet av forskning. - Faktisk kan byssing og vugging gjøre situasjonen verre. Har du prøvd å bare legge ned baby, og legge deg ved siden av uten å snakke? Bare en hånd på brystet f.eks? Noen ganger vil de bare være i fred. Tenk gjerne over hvilke andre ting som kan være stimulerende, det er ofte ting vi ikke tenker på. Skarpt lys, apparater som durer konstant, planter som lukter sterkt osv. Hos oss løsnet det rundt 3 mnd, da tålte hun å bli holdt av andre, være med ut hver dag, og hun tålte bedre kluss med søvn. Det er ikke lett det du står i! Men husk at han etter all sannsynlighet vil utvikle seg helt normalt til tross for mindre søvn. Vår sov så utrolig lite i perioder, men ligger likevel foran. Så du trenger ikke stresse med at dette vil ha konsekvenser for han senere ❤️ Anonymkode: 61b4f...ddc
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli PS. Overstimuli vises ikke nødvendigvis i situasjonen som stimulerer. Det kan være summen av dagens inntrykk som blir for mye. De blir helt utmattet samtidig som de ikke har lært seg å sovne. Derfor kan det virke som om babyen eeelsker besøk av 5 stk samtidig. Men resultatet kommer ikke før på kvelden, som regel. Anonymkode: 61b4f...ddc
AnonymBruker Skrevet 13. juli #8 Skrevet 13. juli Vi var også plaget med kveldsuro. Kolikk-grepet og bæresele hjalp for oss. Og så ga det seg på ca 2.5 mnd da vi begynte å legge baby tidligere (kl21) Anonymkode: c38ed...10d
AnonymBruker Skrevet 13. juli #9 Skrevet 13. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 23.26): Her hoppet vi på gymball i timesvis😅 Anonymkode: 493be...8fb Jeg satt og hoppet i sofaen 😅 Anonymkode: f5dcc...050
AnonymBruker Skrevet 13. juli #10 Skrevet 13. juli Vi brukte moonboon og i de periodene det ikke virket la jeg meg inn på et mørkt rom fra kl 17. dette var for å skjerme for inntrykk. Ufattelig ensomt og mørkt men babyen fikk hvertfall ro til å amme og sovne oppå meg. Vår baby hadde også kolikk men ble enda verre på kvelden pågrunn av kvelds uro. Hvis babyen din har vondt i magen kan det hjelpe å sette deg litt opp i senga i mørkt rom med babyen over skuldra. Da kan det hende baby sovner etter hvert. Når de ligger oppreist får de mindre vondt i magen Anonymkode: 03308...1be
AnonymBruker Skrevet 27. juli #11 Skrevet 27. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 22.53): Kolikken til barnet vårt (er 7 mnd nå og hatt det i 6 måneder) er alltid verst om kvelden. Jeg måtte ofte si til meg selv når jeg styrte på for at han skulle sove at jeg kan bare gjøre mitt beste for at han skal slappe av, men jeg kan ikke tvinge han til å sove. Når ting var på det verste rundt 1-2 mnd alder, bada vi hver kveld fordi det var veldig lindrende og avslappende for han, og masserte magen med olje etterpå (Google I Love You tummy massage for å se hvordan du gjør det) og det var x antall trilleturer på kveld og nattestid i all slags vær. Vi gav også litt sukkervann når det stod på som verst bare for å få babyens tanker over på noe annet. Husk at pupp også er trøst for babyer, og at babyen ikke nødvendigvis er sulten for å søke etter brystet. Det er ikke noe galt i å gi pupp som trøst, men min erfaring er også at det gav mer mageknip å amme oftere enn han egentlig var sulten. Har du moonboon? Vurdert å leie det? For oss var det amaaazing. Denne artikkelen er også veldig nyttig, ang kveldsuro: https://ammehjelpen.no/kveldsuro/ Anonymkode: 4fa75...820 AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 8.16): Jeg satt og hoppet i sofaen 😅 Anonymkode: f5dcc...050 AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 23.26): Her hoppet vi på gymball i timesvis😅 Anonymkode: 493be...8fb Jeg er litt sen på tråden, men hva legger dere egentlig i at gymball/bæresele/moonboon hjalp? Var de ikke lengre urolig så lenge gynga gikk? Anonymkode: 0c894...c13
AnonymBruker Skrevet 28. juli #12 Skrevet 28. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg er litt sen på tråden, men hva legger dere egentlig i at gymball/bæresele/moonboon hjalp? Var de ikke lengre urolig så lenge gynga gikk? Anonymkode: 0c894...c13 Ja, sålenge de er i bevegelse er de rolige. Anonymkode: f5dcc...050
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå