AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Jeg sitter inne med en forfatterdrøm og skriver mye, men er usikker på hvordan gå frem for å «realisere» drømmen om å utgi bok. Noen som har vært i denne fasen/prosessen før og kan dele? Hvordan starter jeg? Hvem kontakter jeg? Hva kan/skal/bør jeg gjøre? ALT mottas med takk! Anonymkode: f9695...d1d
AnonymBruker Skrevet 11. juli #2 Skrevet 11. juli Først: Gjør deg kjent med den vestlige litterære kanon. Du trenger ikke å kunne alle verkene på rams, men bør ha lest mange av dem, og du bør kunne litt om de fleste. Så: Les samtidslitteratur. Les nok til at du får et overblikk over det meste som utgis i Norge (hovedsaklig), men finn deg gjerne en nisje som du fordyper deg i. Deretter: Finn et verk som du ønsker å skrive bedre, og skriv det bedre. Jeg mener det ikke bokstavelig, men man kan se på litteraturen som en langsom offentlig debatt som har foregått i ca. 2700 år (dvs. siden Homer), hvor alle verkene peker tilbake på hverandre og utfordrer hverandre. Når du har skrevet ferdig verket ditt sender du det inn til et forlag. Hvis verket er bra får du sannsynligvis kontakt med en redaktør som hjelper deg med å forbedre teksten, og som legger en utgivelsesplan med deg. På høsten eller våren blir verket ditt utgitt. Det finnes nok lettere måter å bli utgitt på, men denne metoden tar ingen snarveier, den gir deg faglig tyngde, estetisk dannelse, og gjør deg til den beste forfatteren du kan bli. Det er langt imellom gode forfattere i våre dager, og jeg håper at du en dag vil tre inn i deres rekker. Lykke til! Anonymkode: 66f7e...d0e
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli Det er ikke bare-bare å få utgitt det man skriver dersom man ikke allerede er etablert innen feltet. Dagbok formater er nok spesielt vanskelig, spesielt om det ikke omhandler et spesielt tema, f.eks innenfor psykisk sykdom. likevel finnes det forlag som publiserer bøker digitalt, men det genererer ingen inntekt for forfatteren. jeg kjenner flere som har gjort det. De har rett og slett bare skrevet, og så har de kontaktet et forlag som har publisert boken digitalt. Anonymkode: 5b3b9...05f 1
piggrokken Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Gratulerer med bokplanene, håper å lese boka di en dag. Les så mye du klarer, ikke nødvendige bare klassikere, men i sjangeren du kunne tenkte deg å skrive i. Mens du leser, eller rett etter du har lest, tenk følgende: "Hvordan kunne dette bli skrevet bedre", eller "Hvordan hadde jeg skrevet det". Les også alt du kommer over. Kanskje du blir inspirert av en nyhetssak. Inspirasjon kan slå til når som helst. Da du er klar til å skrive, lag en plan hvor du skisserer handlingen kapittel for kapittel. Skriv om personene i handlingen. Hvem er de, hva slags verdier/ambisjoner etc har de? Hvordan er relasjonene mellom de. Hvordan kan personene utvikle seg i handlingen? Jo mer du skriver, jo bedre er det, for du kommer til å få skriveblokk på et eller annet tidspunkt i skriveprosessen. Da er det fint å ha en plan du kan referere til, og kanskje finne en ny vinkling? Ha gjerne planen på en app om du driver mer med telefonen. Kommer du på en ide, skriv den ned i planen. Ingen tanker er for dumme i dette steget. Ikke tving deg til å måtte skrive x antall ord/sider om dagen. Tenk på det som et prosjekt du gjør, fordi du liker det, ikke for pengenes skyld. Personlig elsker jeg hagearbeid, men noen ganger blir det for mye, og da er det fint med en pause. Vis det fram for venner/familie, be om meningen deres og ikke vær redd for avslag. Det kommer til å hende. Historien er full av suksessforfattere som har blitt avvist hundrevis av ganger, hvis ikke mer. Står du fast, kan du spørre ai. Kanskje den har en ide du ikke har tenkt på. Mange tenker at dette er juks, men forfattere har stjålet fra hverandre så lenge det har blitt skrevet. Du skriver jo heller ikke av ai-en ordrett. Å skrive er litt som å bygge et hus. Det nytter ikke å dukke opp med et lass murstein. Det må tegnes, planlegges. Har skrevet bøker, men aldri gitt de ut. Hvem vet, kanskje jeg blir den nye Emily Dickinson? Prosessen min er mye av den over, men da jeg skriver, skriver meg, og bryr meg ikke om skrivefeil, tegnfeil etc. Sånt kan ordnes i ettertid. Få det ned på papir, så kan du redigere det etterpå. Har skrevet en hel bok (80000 ord) på en uke, men det var måneder med planlegging og redigeringsarbeid både før og etter. Lykke til! 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli Jeg vet om fler som også startet med små noveller de sendte til ukeblad blant annet 🙂 Anonymkode: 2546e...f44
AnonymBruker Skrevet 11. juli #6 Skrevet 11. juli Jeg støtter det som @piggrokken skriver over. Det aller viktigste: skriv! Skriv, skriv, skriv. Få det ut på papir, så redigerer du etterpå. Du må få overblikk over boken i sin helhet før det er vits å redigere, fordi du ellers risikerer å måtte gjennomgå alt flere ganger hvis du gjør større endringer underveis. Når du har skrevet ferdig, begynner prosessen med å "selge den inn" hos forlag. Hva slags sjanger er det du skal skrive ts? Anonymkode: ea3b2...a0a
AnonymBruker Skrevet 30. juli #7 Skrevet 30. juli Og send til ett forlag om gangen og vent på svar. Anonymkode: bd191...749
AnonymBruker Skrevet 3. august #8 Skrevet 3. august Ki tar over litteraturen . Sitt ned å nyt det 😄 Anonymkode: dd254...1ec
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå