Gå til innhold

Et helvete hver eneste kveld når 7-åringen skal legge seg.

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en 7-åring som er svært vanskelig å legge.

Hun slår seg fullstendig vrang når hun skal inn i sengen. Finner på masse tull, somler, sparker, slår, gjemmer seg, løper bort, osv. Akkurat nå ligger hun på rommet og skriker og hyler og har gjort dette i nesten en halv time. Far ligger i sengen med henne og prøver å roe henne ned. Vi prøver alltid å gjøre leggingen til en koselig og forutsigbar rutine. Vi leser bok for henne, men når vi skal si god natt klikker hun helt. Hun krever at vi skal ligge ved siden av henne til hun sovner. Dette kan ta lang tid, gjerne 1 time eller mer og sånn er det uansett om hun legges senere også. Hun er vanskelig å få opp om morgenen og veldig trøtt om hun ikke sovner rundt kl.21, så vi kan ikke forskyve leggetiden så mye mer. Vi er så lei, får aldri fred om kvelden. Hele kveldene går med til legging av henne, hyling og skriking. Hennes yngre søsken legger seg en time før og hun er enkel å legge, men våkner ofte opp senere på kvelden av at storesøster skriker og hyler.  

Noen som har vært i samme situasjon og klart å snu dette? Vil gjerne høre fra noen som har erfart hvor vanskelig det kan være. Vi er snart. Har prøvd alt og dette har ingenting med å gjøre at hun er redd for å være alene eller noe er skummelt på rommet. Vi har døren åpen om hun ønsker det og vi er i stuen like ved. Hun er rett og slett bare ekstremt viljesterk og vil for alt i verden ikke finne søvnen på egenhand. Problemet startet da hun var rundt 5 år. Før det kunne hun fint sovne av seg selv etter bok, og som baby var hun en skikkelig sovebaby.

Anonymkode: 8c6c6...e49

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hva skjer når dere går ut av rommet? Jeg har bare en snart 4-åring, så jeg aner ingenting om større barn, men jeg kjører behavioristisk tilnærming på leggetid her. Hun vil også svært gjerne at jeg skal sitte inne hos henne. Derfor: hvis det er tulling, hyling, bråking, går jeg ut umiddelbart. Når hun har hodet på puta og ligger rolig i senga kan jeg komme inn igjen og fullføre leggerutinen. Rutinen er svært fast hver kveld, leser én bok, nattakos, synger de to samme sangene med like mange vers hver kveld, og setter på den samme rolige musikken etterpå. Begynner hun å tulle underveis i rutinen, reiser jeg meg opp og sier at jeg kommer tilbake når hun er ferdig å tulle (dette funker nok bare fordi hun blir lei seg hvis jeg prøver å gå ut av rommet - hvis hun syns det var gøy å være alene, ville det ha motsatt effekt).

Anonymkode: d5f38...a20

• Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet

overtrøtt? 21 er sett for en 7åring. Og hun er stor nok til å forstå konsekvenser. Gå ut ved hyling, ikke tlf/nettbrett dagen etter om legging ikke går bra etc 

• Liker 11
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Legger hun seg ikke før 21? Hørtes veldig seint ut 👀

Anonymkode: d3874...88c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er hun når du legger henne da? 

Ellers er jeg uenig med den som skrev om konsekvenser. Barn gjør så godt de kan til en hver tid, så det er helt klart noe som plager henne. Det kan være så enkelt som at hun ikke vil være alene, er overtrøtt etc, men det kan også være andre ting

Skjedde det noe i forkant av at hun begynte å reagere på leggetid? 

Prøv eventuelt å lage en koselig nattastund  FØR dere går inn på rommet for legging. Spise mat, pusse, lese og sånn, og så litt kort natta inne på rommet

Anonymkode: e7862...cd8

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Er veldig klar og tydelig. Eneste som funker. Har en 8-åri g som er en prøvelse litt for ofte og det eneste som funker er å være enda klarere og tydeligere. 

Anonymkode: c89af...e96

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis barnet er såpass stort og dette har holdt på lenge ville jeg vurdert å bytte rom for henne. Gi henne en ny start på et rom som ikke er forbundet med kamp og nederlag og gråt. Hvordan er legging når dere er på ferier og hun har et annet rom? 

Anonymkode: c37af...492

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Legger hun seg ikke før 21? Hørtes veldig seint ut 👀

Hun legger seg kl.1930 men sovner sjelden før kl.21.00

ts

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

ts

Når står hun opp?👀

Enig med forslag om å bytte rom. 

Skrevet

Forsøkt å snakke med henne på dagtid om hvorfor det blir slik ? Forsøk evt premiering, noe hun ønsker seg, lag et skjema med eks 10 felter, flytt en brikke et felt fremover hver dag hun legger seg fint, et tilbake om hyl og skrik. Premie når hun når mål. 

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

ts

Det er for tidlig, tror jeg. Ville lagt 20 eller 20.30, og så flyttet det tidligere når rutinen er på plass. 

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva skjer når dere går ut av rommet? Jeg har bare en snart 4-åring, så jeg aner ingenting om større barn, men jeg kjører behavioristisk tilnærming på leggetid her. Hun vil også svært gjerne at jeg skal sitte inne hos henne. Derfor: hvis det er tulling, hyling, bråking, går jeg ut umiddelbart. Når hun har hodet på puta og ligger rolig i senga kan jeg komme inn igjen og fullføre leggerutinen. Rutinen er svært fast hver kveld, leser én bok, nattakos, synger de to samme sangene med like mange vers hver kveld, og setter på den samme rolige musikken etterpå. Begynner hun å tulle underveis i rutinen, reiser jeg meg opp og sier at jeg kommer tilbake når hun er ferdig å tulle (dette funker nok bare fordi hun blir lei seg hvis jeg prøver å gå ut av rommet - hvis hun syns det var gøy å være alene, ville det ha motsatt effekt).

Anonymkode: d5f38...a20

Signerer dette. Det er basically Det løpet Jeg har kjørt med mine. Jeg gidder ikke å sitte inne med barn som kjører show. Det blir heller ikke bok hvis det tulles. Men siden hun er så stor, så snakk om dette på dagtid før hun er trøtt og skal legge seg. 

"I kveld skal du legge deg på ordentlig vis. Hvis det blir tull på badet, så blir det ikke bok. Jeg kan sitte inne hos deg til du sovner, men jeg går hvis du lager ståk. Jeg sitter hos deg så lenge du har hodet på puta og lukker øynene dine. Vi kan synge to sanger, og så er det natta. Har vi en avtale?"

Så tilpasser du avtalen litt til barnets ønsker, men hold deg til det dere har avtalt. Bryter barnet avtalen, minn henne på den. Gang nummer to går du ut. Følger hun etter, gå inn, legg i senga, gå ut. Gjenta. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror også det er for sent, hun kan være overtrøtt? Så små barn trenger 11-12 timers søvn hver natt. Hva med å begynne en time tidligere? 

Ellers selvfølgelig det opplagte som minst mulig skjerm og masse fysisk aktivitet. 

Var det noe som endret seg i forkant da hun ble 5 og plutselig ble vanskelig å legge? Senere sengetid, iPad, noe nytt i familien, et eller annet?

Anonymkode: 53d55...9ca

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville satt på en lydbok for meg selv i øret og ligget ved siden av.. Å bli streng ved soving høres ikke noe for meg. 

Begge barna har hatt perioder hvor de har trengt at vi ligger der. Har ikke gjort noe big deal av det, også har det gått over

Anonymkode: bb486...c1c

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri dulla med ungene etter leggetid.

De har fått kos på sengen og litt lesing hvis de ville, men etter det har kosen vært over. Har de grått har jeg gått inn, funnet grunnen, trøstet, bredt over dyna og gått igjen.

Har de ropt har jeg spurt i døra hva det er. Var det en god grunn fikset jeg det og gikk. Var det en tullegrunn fikk de beskjed om å legge seg ned og slutte med det tullet, og så gikk jeg. Ungene var trygge og hadde det supert, og jeg ville ikke gi de en grunn til å styre mer på kvelden. De fikk dekket sine behov, de fikk derimot aldri skrike seg til dulling og kos når de egentlig skulle sovet. Alle mine har har etter kort tid lagt seg med et smil, sovnet raskt og sovet til morgenen. Det fordi de raskt lært at hyll, skrik og tull ikke ga dem noe.

TS, en på 7 skjønner mye, så er barnet trygt og har ingen grunn til uroen hadde jeg fjernet all dullingen. Si god natt og gå ut, ikke sett dere i sengen eller legg dere med henne. Gå inn innimellom og si god natt og når må hun sove, og så gå ut igjen. Ikke gjør det lukrativt å hyle. 

Anonymkode: a5638...29b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare tenke at barnet kanskje trenger mammaen sin en liten periode? Ligge ved siden av og bare la leggetid være en kosestund? Å gjøre leggetid til stress og gråt er jo bare dumt. Det er en kort periode av livet de trenger oss sånn. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Kan man ikke bare tenke at barnet kanskje trenger mammaen sin en liten periode? Ligge ved siden av og bare la leggetid være en kosestund? Å gjøre leggetid til stress og gråt er jo bare dumt. Det er en kort periode av livet de trenger oss sånn. 

Helt enig. Min søster har prøvd atferdsregulering på din 6-åring i årevis føles det ut som. Timer med gråting, frem og tilbake stue, sure foreldre, overtrøtt barn

I sommer har hun vært hos oss i 2 uker. Sovner etterhvert på 30 min. Fordi jeg har ligget ved siden av til hun sover dypt 

Og jeg har hørt på snart 2 lydbøker. Fin stund for meg også i fred og ro 

Anonymkode: bb486...c1c

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg tror også det er for sent, hun kan være overtrøtt? Så små barn trenger 11-12 timers søvn hver natt. Hva med å begynne en time tidligere? 

Ellers selvfølgelig det opplagte som minst mulig skjerm og masse fysisk aktivitet. 

Var det noe som endret seg i forkant da hun ble 5 og plutselig ble vanskelig å legge? Senere sengetid, iPad, noe nytt i familien, et eller annet?

11-12 timer i døgnet er mer enn min treåring sover. Unger (og voksne) er forskjellige, søvnbehov varierer. 

Anonymkode: 4aa26...566

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke for sent å legge 19.30

Anonymkode: ac204...367

AnonymBruker
Skrevet

Sånn er vår 7-åring også, bare at i ferien har vi gitt opp og hun legger seg med oss i 22-23 tiden. 

Anonymkode: 9b86f...6c9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 21.32):

Vi har en 7-åring som er svært vanskelig å legge.

Hun slår seg fullstendig vrang når hun skal inn i sengen. Finner på masse tull, somler, sparker, slår, gjemmer seg, løper bort, osv. Akkurat nå ligger hun på rommet og skriker og hyler og har gjort dette i nesten en halv time. Far ligger i sengen med henne og prøver å roe henne ned. Vi prøver alltid å gjøre leggingen til en koselig og forutsigbar rutine. Vi leser bok for henne, men når vi skal si god natt klikker hun helt. Hun krever at vi skal ligge ved siden av henne til hun sovner. Dette kan ta lang tid, gjerne 1 time eller mer og sånn er det uansett om hun legges senere også. Hun er vanskelig å få opp om morgenen og veldig trøtt om hun ikke sovner rundt kl.21, så vi kan ikke forskyve leggetiden så mye mer. Vi er så lei, får aldri fred om kvelden. Hele kveldene går med til legging av henne, hyling og skriking. Hennes yngre søsken legger seg en time før og hun er enkel å legge, men våkner ofte opp senere på kvelden av at storesøster skriker og hyler.  

Noen som har vært i samme situasjon og klart å snu dette? Vil gjerne høre fra noen som har erfart hvor vanskelig det kan være. Vi er snart. Har prøvd alt og dette har ingenting med å gjøre at hun er redd for å være alene eller noe er skummelt på rommet. Vi har døren åpen om hun ønsker det og vi er i stuen like ved. Hun er rett og slett bare ekstremt viljesterk og vil for alt i verden ikke finne søvnen på egenhand. Problemet startet da hun var rundt 5 år. Før det kunne hun fint sovne av seg selv etter bok, og som baby var hun en skikkelig sovebaby.

Vi hadde det lignende når vårt barn var 5 til 5,5 år. Det var først når vi sa god natt etter stell, lesing og sang at han klikket og bare ville ut av sengen. Ble hysterisk. Sparket. Vi endte også opp med å måtte bli på rommet. Av og til i sengen. Det varte ca 6 mnd hos oss - helt forferdelig når man trenger litt egentid . Vi klarte å gradvis å trekke oss mer og mer ut av rommet(satt på gulvet nærmere og nærmere døren, tilslutt utenfor) også fikk han høre på lydbok. Tror det var en fase hos oss, at han måtte gjennom et eller annet utviklingstrinn. Problemet hos oss var at han fra dette begynte, selv etter at han roet seg, klarte ikke sovne før seeint. Så vi måtte tilslutt ha hjelp av lege(fikk melatonin) for å bedre hele leggingen hans og få mer søvn. 

Anonymkode: 97c20...57b

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...