Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Føler jeg er på kjøkkenet og holder på med noe hele tiden. Barna spiser jo hele tiden og når det er fritidsaktiviteter og vanlig hverdag er de hjemom på ulike tidspunkter og det er mat enda hyppigere. De går på småskolen, men ene barnet har cøliaki så de får ikke holde på alene på kjøkkenet da kontaminering risikoen blir for stor. Spesielt når de har med venner hjem. 

Som i ferien da:

Måltid nr. 1: kl. 08. 

Måltid nr. 2: 11/11.30

Måltid nr. 3: 14.30/15 

Måltid nr. 4: 18.30/19 

Måltid nr. 5: 20.30/21 

Det er mat hele tiden syns jeg..  Hvor ofte spiser dere? 

Anonymkode: 6337a...df3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager mat fra bunnen av. Spiser 3-4 ganger daglig. Hadde elsket det som barn med den måltidsserveringa du beskriver.

Jeg befinner meg raskt på kjøkkenet i en og en halv til to og en halv time daglig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (2 minutter siden):

Jeg lager mat fra bunnen av. Spiser 3-4 ganger daglig. Hadde elsket det som barn med den måltidsserveringa du beskriver.

Jeg befinner meg raskt på kjøkkenet i en og en halv til to og en halv time daglig.

Ts 

Jeg vet ikke hvor mye tid jeg er der inne. Vet ikke om jeg vil vite det, aaaalt for mye 😅 her også går det mye i mat fra bunnen (spesielt siden ene barn med cøliaki). 

Skrevet

Jeg ferdiprepper til en viss grad måltider. Kunne det vært noe?

AnonymBruker
Skrevet
Sparkling_Pink skrev (3 minutter siden):

Jeg ferdiprepper til en viss grad måltider. Kunne det vært noe?

Ts 

Jeg lager større kvantum når jeg lager brød og rundstykker etc. Ikke vært flink til det med middager, men føler jeg da den dagen bruker ekstra lang tid? Eller gjør man ikke det med middager? Noen forslag til hva man kan fryse ned? 

AnonymBruker
Skrevet

Nå i ferien.

Vi spiser første gang kl 10.00/30

Andre måltid ca kl 14.00/30

Tredje måltid ca kl 17.00/30

Kanskje litt kveldsmat i 20.00/30 tiden, ellers så blir det bare noe frukt, grønnsaker eller snacks til kveldsmat.  

Anonymkode: fceeb...794

• Liker 1
Skrevet

Her er noen forslag som du trolig kan tilpasse til glutenfritt kosthold, (men rester får ofte forhøyet histamininnhold, så passer ikke alle).

Dag1. Nytrukket torsk, poteter, hvitsaus på potetmel og fiskekraft, råkost.

Dag2. Fiskegrateng med restene, f. Eks bruke potetene i skiver langs kanten på forma, glutenfrie hele korn i stedet for makaroni

Dag 3. restene til lunsj eller frysing

Dag 1. lammelår, stekt på soppeng av flest mulig sopper, parter det av låret som ikke spises, alt fra påleggsskiver til grytebiter. Legg sopprestene i lag med grytebiltene og annet rester av tilbehør. Lag kraft på beinrestene og la ett lykkelig menneske gnage det gjenværende beinet.

Dag 2. surr løk, ha i kraft, grytepreppinga og server med ostesmørbrød ved siden av, rester til frysing.

Dag 3. server oppdelt kålrot, sprøstekt påleggslam på potetmos, ha pepret melon og jordbær til dessert.

Dag 1. stek opp kjøttdeig, kok tomatsaus, server med kål og poteter. Ta vare på alt til overs i porsjonspakninger.

Dag 2. ha i tacosaus i en rest av kjøttdeigen, valgfritt tilbehør deretter

Dag. 3. mos kål og potetrester, og andre grønnsaker til overs, tilsett egg og potetmel. Stek grønnsakskaker. Varm og putt rest av kjøttdeig med smak på toppen. Frisk salat ved siden av.

Større porsjoner som lages føles litt tyngre ut der og da. Og så letter det når en får tilberedningstid som handler om oppvarming og at en bruker samme tid på å kutte opp dagens tilbehør.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager frokost og middag. Lunsj og kveldsmat ordner barna selv. De er 8 og 12. Kanskje roe ned litt og be

barna fikse seg mat selv noen dager. 

Anonymkode: d281f...3e0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Høres ut som at dere er mye hjemme. Her spiser vi frokost sammen, også løper ungene ut. Kommer gjerne inn igjen 4-5 timer senere fordi de begynner å bli sultne. Ellers legger jeg opp til ca 4 timer mellom hvert måltid. Unntak for minsten på 1 år, han får også en banan o.l. hvis vi er på farten 

Anonymkode: d2b45...33d

AnonymBruker
Skrevet

Frokost 0800. Alle lager egen frokost, bortsett fra i helgene. Da kjører vi fellesfrokost.

Lunsj 1200, har som regel noe ferdiglaget. Da enten fylte horn, rundstykker, vaffler, rundstykker, bananlapper, havregrøt (lages vel og merke der og da, men går fort).

Frukt en gang mellom her.

Middag 1700

Kvelds alt ettersom, og da lager de maten selv. 

Anonymkode: cb748...946

AnonymBruker
Skrevet

Trenger ikke og lage mat fra bunnen av da... går an og køpe feks ferdig pasta som du koker 7-8 min, ferdig tomatsaus og dyl.

Div sauser trenger du som regel heller ikke, litt smør, melk/fløte og hvetemel + smak. 

Trenger ikke leve som det vore 1700-tallet...

Anonymkode: 9833e...196

Skrevet

Vi har bare middagen som felles måltid. Vi står opp på forskjellige tider og er sultne på forskjellige tider.

Den minste på 1 år står opp mellom kl 06 - 07, spiser så sist første måltid rundt et kvarter etterpå. Deretter lunsj rundt 10.30, 3 måltid kl 1400/1430.

Det eldste barnet på snart 5 år står opp mellom 08 - 09 ca, og får tilbud om frokost innen en halvtime. Ikke alltid han vil ha da. Han er ikke noe frokost menneske, og det hender at han ikke spiser før litt senere. Han spiser alt mellom 2 - 4 ganger om dagen. Han sier fra om han er sulten.

Vi voksne spiser også forskjellig. De dagene jeg står opp med minste spiser jeg stort sett frokosten min rundt kl 08, lunsj 1130 og kl 15. De dagene jeg kan sove litt lenger kan frokosten bli så sent som kl 11. 

Mannen min spiser ikke frokost. Som regel kun middag og evt kveldsmat.

Middagen spiser vi alle rundt kl 18.

Unntaket er om vi skal ut på noe alle sammen på formiddagen. Da prøver vi å spise før vi drar rundt kl 10. Vi har også ofte med matpakker på tur til alle om vi skal være borte en del timer.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg lager frokost og middag. Lunsj og kveldsmat ordner barna selv. De er 8 og 12. Kanskje roe ned litt og be

barna fikse seg mat selv noen dager. 

Anonymkode: d281f...3e0

Ts 

Nå er ikke barna mine så store enda. Men grunnen er cøliaki som jeg skrev i innlegget. Hadde jeg hatt friske barn hadde de absolutt gjort ting selv for lenge siden! (For jeg hater å være på kjøkkenet)

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Høres ut som at dere er mye hjemme. Her spiser vi frokost sammen, også løper ungene ut. Kommer gjerne inn igjen 4-5 timer senere fordi de begynner å bli sultne. Ellers legger jeg opp til ca 4 timer mellom hvert måltid. Unntak for minsten på 1 år, han får også en banan o.l. hvis vi er på farten 

Anonymkode: d2b45...33d

Jeg vil ikke si vi er mye hjemme. Vi er vel aldri en hel dag hjemme. Er vi ute har jeg jo lagt ferdig all mat som skal has med ut så de har matpakker. Så tiden blir likevel det samme bare større tidsrom mellom hver gang jeg er på kjøkkenet.. 

Trenger ikke og lage mat fra bunnen av da... går an og køpe feks ferdig pasta som du koker 7-8 min, ferdig tomatsaus og dyl.

Div sauser trenger du som regel heller ikke, litt smør, melk/fløte og hvetemel + smak. 

Trenger ikke leve som det vore 1700-tallet...

Anonymkode: 9833e...196

Nå er glutenfri ferdig mat veldig usunt så er derfor jeg lager mye i fra bunnen. Jeg ønsker at barna skal få i seg det de trenger, men jeg kunne sikkert slakka det litt ja. 

AnonymBruker
Skrevet

Hverdager, frokost ca kl 7, matpakker på jobb, middag kl 1630, kveldsmat til barn ut fra når de legger seg..

Helg og ferier, litt frukt eller noe til barn som våkner tidlig. Felles frokost kl 10. Middag ca 16. Kveldsmat til barn utfra når de legger seg.

Det er selvfølgelig mulig å ta seg en yoghurt eller noe innimellom. Tror ikke vi er en så veldig storspist familie 😄. Spiser sunn og god mat. Middager laget fra bunnen. Veldig grovt brød. Holder deg lenger mett enn tomme kalorier og raske karbohydrater. Barna lærer så tidlig som mulig å ordne seg litt mat selv 

Anonymkode: 4f0f6...2b9

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere spiser veldig ofte, fem måltider er mye. Barn spiser vel vanligvis fire og voksne tre måltider om dagen.

Hva med å slå sammen måltid 2 og 3 til en skikkelig lunsj? Og så kan dere eventuelt ha middagen litt tidligere siden de uansett spiser kveldsmat etterpå.

Anonymkode: 20a28...3c2

AnonymBruker
Skrevet

For meg er det avgjørende å lage en to-ukers matplan, som dekker alle måltid.

Lager opp frokostretter og lunsjretter for 3-5 dager i slengen. Kjøleskapsgrøt, eggmuffins, pai, supper, gratenger, fritatta... Da er det bare å finne frem. 

Kjøper, vasker og lager klar bær, frukt og grønnsaker, en gang i uka, for å slippe å finne frem døslag og kniv i ett. Skjærer også klar gulrotstaver agurkskiver, paprikastaver, med mer. 

Lager store porsjoner granola. har alltid et stort beger yoghurt klar (lager i slowcooker). Kombinerer med frukt.

Hiver kyllingfilet i ovnen, river/kutter, og hiver i fryser og kjøleskap. Går i wraps, eller salater. 

Lager veldig ofte middager for to dager på rad, eller fryser. Eller tenker kombinasjon. I morgen skal jeg lage langtidsgrillet lammebog. Det gir kjøtt til to middager til, mulig en bao bun, og en souvlaki. 

Anonymkode: 69a99...784

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har barn i barnehage og småskole.

Vi har ikke måltider til faste tider, frokost alt etter når vi står opp 7-9.

Lunsj - aka skive eller knekkebrød får barna når de er sultne, om oftes tas det i hånden og spises i farten. 

Kanskje en frukt eller jogurt som mellommåltid.

Middag rundt 1630 og kvelds 18.30/19.

Kun middagen er felles der vi sitter sammen. Kvelds er det bare barna som spiser og det er typisk havregryn med melk, havregrøt, ostesmørbrød e.l. Tar 5-10 min å ordne til.

Synes ikke jeg bruker mye tid på kjøkkenet. Bare middagen som kan ta tid, men prøver å velge retter som tar maks 10-20 min i prepp + steke /koketid.

Anonymkode: 3696a...b6d

AnonymBruker
Skrevet

Det høres ut som om dere spiser veldig ofte, fem måltider er mye. Barn spiser vel vanligvis fire og voksne tre måltider om dagen.

Hva med å slå sammen måltid 2 og 3 til en skikkelig lunsj? Og så kan dere eventuelt ha middagen litt tidligere siden de uansett spiser kveldsmat etterpå.

Anonymkode: 20a28...3c2

Ts 

Verste er kanskje at jeg også spiser like ofte som barna. Har alltid spist ofte men kanskje jeg må bli den som endrer det for alle. Vi er en familie som er mye sultne, men syns de spiser grei mengde også? 

F.eks

Måltid 1 : to rundstykker eller to brødskiver med f.eks avokado eller leverpostei med majones. Agurk ved siden av. 

Måltid 2: havregrøt (en god porsjon), yoghurt 

Måltid 3: matvafler (de spiser kanskje 7-8 stykker hver) 

Måltid 4: veldig avhengig av hva det er, men f.eks 1 laksefilet, 3 poteter og noe grønt ved siden av eller taco (2 tortilla lefser med kylling og grønt) 

Måltid 5: gjerne frokostblanding eller 2-4 brødskiver, eller havregryn/havregrøt igjen 

De får også frukt, bær og grønt til måltidene utenom. Vi er mye borte også så får jo gjerne servert annet som kjeks, is etc. også. 

De er normalvektige, heller på grensa til undervektig. 

Jeg er selv undervektig på bmi og spiser mer enn barna, men blir sulten på 3. time.. 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ts 

Verste er kanskje at jeg også spiser like ofte som barna. Har alltid spist ofte men kanskje jeg må bli den som endrer det for alle. Vi er en familie som er mye sultne, men syns de spiser grei mengde også? 

F.eks

Måltid 1 : to rundstykker eller to brødskiver med f.eks avokado eller leverpostei med majones. Agurk ved siden av. 

Måltid 2: havregrøt (en god porsjon), yoghurt 

Måltid 3: matvafler (de spiser kanskje 7-8 stykker hver) 

Måltid 4: veldig avhengig av hva det er, men f.eks 1 laksefilet, 3 poteter og noe grønt ved siden av eller taco (2 tortilla lefser med kylling og grønt) 

Måltid 5: gjerne frokostblanding eller 2-4 brødskiver, eller havregryn/havregrøt igjen 

De får også frukt, bær og grønt til måltidene utenom. Vi er mye borte også så får jo gjerne servert annet som kjeks, is etc. også. 

De er normalvektige, heller på grensa til undervektig. 

Jeg er selv undervektig på bmi og spiser mer enn barna, men blir sulten på 3. time.. 

Hvis dette er barnas mengder, spiser de rikelig. Nesten litt rart at de blir så fort sultne igjen.

Om du ofte steker 7-8 vafler x 4 personer til lunsj, skjønner jeg godt at du befinner deg mye på kjøkkenet 😊

Om du har lyst til å kutte ut en av lunsjene, kan du nok få det til. Drøy tidspunktet litt og gi mer grønnsaker sammen med maten. Mer protein og fett i lunsjen. Grøt varer ikke nødvendigvis så lenge (noen blir fort sultne igjen av grønt og andre blir skikkelig mette)

Bruke mer egg. Godt, sunt, metter.

Ang. middagstips som kan fryses, - mye helgemat går også an å putte i fryseren. Når vi lager lasagne, lager vi 1-2 ekstra former og har i fryseren. Hjemmelaget pizza: lag en ekstra som bare halvstekes, og frys den ned. Sparer tid en annen kveld 😊

Til hverdagsmiddager gjør vi f.eks: Hvis vi skal ha kokte poteter til noe, koker vi en stor kjele helt full. En eller to dager senere bruker vi poteter til annen middag, varmer dem i en saus eller alene i mikroen. En lunsj eller middag blir stekte poteter og f.eks løk, kyllingfilet (grill noen ekstra en dag dere har grillmat, og kutt restene i terninger til å bruke med stekt potet/pytt i panne), eller pølser, kjøttboller el.l.

Når du planlegger middager, tenk etter om hele eller deler er egnet til å fryse ned eller til å bruke deler i middag dagen etter. Å lage ekstra middag til å fryse ned, betyr ikke nødvendigvis å bruke en hel dag på kjøkkenet for å "preppe". Men om du bruker bare litt mer tid den ene dagen og får til en hel middag til, eller tilbehør til et par middager til, har du spart tid.

Endret av Sniff76
  • Liker 1
Skrevet

Kan ikke du og faren ta halvparten av kjøkkentjenesten hver? Eller annenhver dag? 🤔

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...