trønder Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Dette er jo helt spinnvilt. Finnes det mennesker i dette landet som mener seg berettiget til en ferie før ferien, sånn at de får maks ut av ferien? https://www.vg.no/nyheter/i/nyEy4J/fastlege-kaare-reiten-folk-ringer-inn-fra-ferie-og-vil-ha-sykemelding Sitat – Nylig var det en dame som var sliten og sa hun trengte en sykemelding til å hente seg inn før hun gikk ut i ferie og mente det er galt å bruke ferien på å hente seg inn igjen. 5
Mezzosoprena Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli IDGAF skrev (23 minutter siden): Likevel er det de gravide som må skjerpe seg 🙄 En del av de også ja 😉 2
Supernaut Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli https://www.vg.no/nyheter/i/nyEy4J/fastlege-kaare-reiten-folk-ringer-inn-fra-ferie-og-vil-ha-sykemelding Mange ønsker å få tilbake feriedager de mistet på grunn av sykdom. Det er en økning i sykmeldinger for mindre alvorlige plager og psykiske utfordringer. Fastlegen forteller om et «sommerrush» av folk som ringer inn fra ferien fordi de har fått bronkitt eller forkjølelse, mener ferien er ødelagt - og vil ha sykmelding for de dagene de er syke. Er vi blitt for raske til å be om sykemelding? Hvor går egentlig grensen — både når det gjelder sykdom i ferien og mer diffuse plager som stress, søvnproblemer og psykiske belastninger? Det virker som om stadig flere forventer at helsesystemet skal legitimere fravær, selv der det kanskje handler mer om et krevende liv enn om faktisk sykdom. Samtidig: Er det egentlig folk som har blitt «for sarte», eller er det arbeidslivet som har strammet grepet så hardt at folk faktisk blir syke? Når jobben krever stadig mer, når det ikke lenger er rom for å puste ut, er det kanskje ikke så rart at stress slår ut i kroppen. Men spørsmålet gjenstår: Er det vi som krever for mye av systemet, eller er det systemet som krever for mye av oss? Hvor bør egentlig grensen gå før vi sier: Nå trenger jeg sykemelding? 3 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli Trives ikke folk på jobben sin og trenger å være der? Jeg ble slått ut av kyssesyken (som 35-åring) her for et par år siden i sommerferien. Var ikke aktuelt å ta i mot sykemelding og få igjen ferie senere. Hadde aldri klart å være hjemme senere på høsten selv om jeg var frisk. Hadde dessuten bare blitt merarbeid med å lage vikaropplegg. Får noen på min jobb en sykemelding, da er det alvor! For der vil man helst være. Anonymkode: 7ec25...10b 5 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Det er allerede to tråder om denne saken, i andre underforum. Tro om vi får en fjerde før dagen er omme? Anonymkode: 348b4...67d 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Det finnes allerede en tråd om dette. Kan mod slå de sammen? Anonymkode: 4f5cf...ab3 3
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli Jeg tror at mange som er sykemeldt kunne ha jobbet litt. Anonymkode: 830d3...2ad 3 1
Hatsumomo Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli trønder skrev (2 timer siden): Dette er jo helt spinnvilt. Finnes det mennesker i dette landet som mener seg berettiget til en ferie før ferien, sånn at de får maks ut av ferien? https://www.vg.no/nyheter/i/nyEy4J/fastlege-kaare-reiten-folk-ringer-inn-fra-ferie-og-vil-ha-sykemelding Men det er legene som sykemelder. De har et ansvar her, og det er veldig personavhengig. Noen leger sykemelder kjapt alt og ingenting, mens andre leger er veldig restriktive. 6 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli Enda en tråd om samme tema mod. Tre tråder, er det nødvendig? Anonymkode: 4f5cf...ab3
AnonymBruker Skrevet 10. juli #11 Skrevet 10. juli Flott at dere tar opp dette. Dette er et kvinneproblem da kvinner har over dobbelt så høyt fravær som menn. Håper dere kan fikse denne ukulturen! Anonymkode: 989d7...5d0 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #12 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Flott at dere tar opp dette. Dette er et kvinneproblem da kvinner har over dobbelt så høyt fravær som menn. Håper dere kan fikse denne ukulturen! Anonymkode: 989d7...5d0 Haha, nå har kvinner en rekke problemer som menn slipper å deale med, som graviditet, skader etter graviditet/fødsel, og overgangsalder. For ikke å snakke om at kvinner jobber både dobbelt og trippelt, med mye mer ansvar på hjemmebane. Og med langt mindre mulighet for verneutstyr i fysisk krevende kvinneyrker (for eksempel helse/omsorg) sammenlignet med fysisk krevende mannsyrker (som industrien). Anonymkode: 5d20f...d29 1 11
AnonymBruker Skrevet 10. juli #13 Skrevet 10. juli Den dagen menn begynner å føde barn, OG trekke 50% av lasset på hjemmebane med både husarbeid, planlegging (tredje skift) og oppfølging av barn, DA kan vi begynne å sammenligne sykefravær. Anonymkode: 5d20f...d29 14
PrivatiserAlt Skrevet 10. juli #14 Skrevet 10. juli Hatsumomo skrev (4 timer siden): Men det er legene som sykemelder. De har et ansvar her, og det er veldig personavhengig. Noen leger sykemelder kjapt alt og ingenting, mens andre leger er veldig restriktive. Systemet incentiverer å sykmelde. Å blande inn individansvar for å kontre et system, fungerer ikke med intelligente individer, sosial shaming og moralsk manipulering fungerer bare begrenset, og spesielt begrenset hos de smarteste. 1
TypiskMann Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli trønder skrev (8 timer siden): Dette er jo helt spinnvilt. Finnes det mennesker i dette landet som mener seg berettiget til en ferie før ferien, sånn at de får maks ut av ferien? https://www.vg.no/nyheter/i/nyEy4J/fastlege-kaare-reiten-folk-ringer-inn-fra-ferie-og-vil-ha-sykemelding Jeg gjorde akkurat det samme før ferien i fjor. Utenfra kunne det sikkert se ut som et lettvint valg. Men sannheten var langt mer sammensatt. Jeg sto i mye press fra alle kanter, kombinert med et dårlig arbeidsmiljø som tappet meg helt. Da hadde jeg i flere år stått uten muligheten til å ivareta mine behov. Jeg hadde lenge ignorert egne varsellamper og presset meg videre. Det tærer på og til slutt nådde jeg bristepunktet, rett før sommeren 2024. Å sykmelde meg akkurat da var ikke tilfeldig. Det var et valg jeg tok for å unngå total kollaps, og det ga meg faktisk noen viktige fordeler: 1. Jeg fikk muligheten til å hente meg inn igjen før det gikk for langt. 2. Jeg fikk endelig satt arbeidsgiver i en posisjon hvor de måtte forholde seg til mine behov noe som tidligere hadde blitt avvist. 3. Timingen gjorde også at belastningen for kolleger og arbeidsgiver ble mindre, siden det uansett var ferietid. Jeg kunne valgt å forlenge sykemeldingen og ta ferien senere, men jeg ville ikke. Det handler ikke om å «få mest mulig fri». Det handler om å ikke knekke helt. Poenget mitt? Vi vet aldri hva som ligger bak andres valg. Det kan være veldig lett å dømme når man står på utsiden men det er sjelden rettferdig. 9 4
TypiskMann Skrevet 11. juli #16 Skrevet 11. juli TypiskMann skrev (Akkurat nå): Jeg gjorde akkurat det samme før ferien i fjor. Utenfra kunne det sikkert se ut som et lettvint valg. Men sannheten var langt mer sammensatt. Jeg sto i mye press fra alle kanter, kombinert med et dårlig arbeidsmiljø som tappet meg helt. Da hadde jeg i flere år stått uten muligheten til å ivareta mine behov. Jeg hadde lenge ignorert egne varsellamper og presset meg videre. Det tærer på og til slutt nådde jeg bristepunktet, rett før sommeren 2024. Å sykmelde meg akkurat da var ikke tilfeldig. Det var et valg jeg tok for å unngå total kollaps, og det ga meg faktisk noen viktige fordeler: 1. Jeg fikk muligheten til å hente meg inn igjen før det gikk for langt. 2. Jeg fikk endelig satt arbeidsgiver i en posisjon hvor de måtte forholde seg til mine behov noe som tidligere hadde blitt avvist. 3. Timingen gjorde også at belastningen for kolleger og arbeidsgiver ble mindre, siden det uansett var ferietid. Jeg kunne valgt å forlenge sykemeldingen og ta ferien senere, men jeg ville ikke. Det handler ikke om å «få mest mulig fri». Det handler om å ikke knekke helt. Poenget mitt? Vi vet aldri hva som ligger bak andres valg. Det kan være veldig lett å dømme når man står på utsiden men det er sjelden rettferdig. Jeg vil legge til at jeg ikke har svart på artikkelen, men det du skriver om ferie før ferien.
Virrevirrevapp Skrevet 11. juli #17 Skrevet 11. juli Det finnes selvsagt folk med rare krav. Enig med ham at det er tull at folk skal ha sykemelding og igjen feriedager fordi de var forkjøla 2 dager i ferien. Obs: Merk at legen som uttaler seg, også er Høyre-politiker og kommer med løsninger i tråd med Høyres politikk. 6 1
AdonisFFM Skrevet 11. juli #18 Skrevet 11. juli De fleste som sykemelder seg sånn er neppe tilfreds med jobben sin. Jeg trives godt med det jeg gjør og om jeg sykemelder meg går det mest utover meg selv. Mye av dette hadde nok bedret seg om vi fikk 6-timersdsg innført. Spesielt i helsevesenet er det et sted hvor en skulle prøvd ut 6-timersdager for de som sliter mest (helsefagarbeidere, sykepleiere, fastlege osv osv). Vi hadde helt sikkert fått færre sykemeldinger. Høyre vil jo at folk skal jobbe til de stuper for å "finansiere" velferdsstaten. Det er mange som planlegger strategisk for å retrettere lenge før det og så lenge dette ef såpass lettvint ser jeg positivt på det. Politikere vil neppe endre dette mye, for da mister de velgere. Jeg tror tiden for 6-timersdag i Norge vil komme. Hele Norden kunne hatt en slik ordning og satt en milepæl for resten av verden. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #19 Skrevet 11. juli Min tanke går til politikere som sykmelder seg straks de får litt motgang eller har gjort noe tvilsomt. Anonymkode: 2106f...fc3 9 1 4
Gjest Nådeløs Skrevet 11. juli #20 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Flott at dere tar opp dette. Dette er et kvinneproblem da kvinner har over dobbelt så høyt fravær som menn. Håper dere kan fikse denne ukulturen! Anonymkode: 989d7...5d0 Hadde menn gått gjennom de samme problemene vi kvinner gjør så hadde dere ikke vært i arbeid i det hele tatt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå