Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil du definere en kristen person? UTEN fordommer ! Hva kjennetegner en kristen person? 

Anonymkode: 5540d...c9e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

En person som tror. 

AnonymBruker
Skrevet
Flintis skrev (1 minutt siden):

En person som tror. 

Joda, men litt om personlighet og sånn. Som skiller vedkommende fra en hedning. 

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan vil du definere en ateist, en agnostiker, eller en hedning?

Det er like mange ulike mennesketyper som er kristne, som det er av alle andre grupper.

Anonymkode: 3f471...236

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

I kristendommen er det sentrale verdier som at alle mennesker er verdifulle. Alle er elsket av Gud, også mordere, horer, svindlere og tyver. Alle fortjener en ny sjanse.

Kristendommen er også veldig familieorientert hvor man skal ha ordnede forhold, dvs. være gift før man har sex og får barn, og at man skal holde det man lover når man gifter seg, om å være trofast ved sin ektefelle til dødsel skiller dem ad.

Jeg tenker derfor at en kristen person vil behandle sine medmennesker med respekt uansett situasjon. Man vil forsøke å hjelpe de som strever, ta vare på de som mobbes og generelt være et godt medmenneske som tar hensyn til menneskene og samfunnet rundt seg.

Det betyr ikke at disse verdiene er helt fraværende hos ikke-kristne, men at for de kristne er kanskje disse verdiene mer fremtredende.

Anonymkode: e5fb5...bab

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

De omtaler neppe det nye testamentet som eventyret om Jesus.

Så er nok kirken frekventert noe oftere på søndag for endel av de kristne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

eg tenker derfor at en kristen person vil behandle sine medmennesker med respekt uansett situasjon. Man vil forsøke å hjelpe de som strever, ta vare på de som mobbes og generelt være et godt medmenneske som tar hensyn til menneskene og samfunnet rundt seg.

tenk omigjen. 

Jeg har vokst opp i et slikt miljø: Makan til fordomsfulle mennesker skal du lete lenge etter. 

Joda; i søndagsprekenen er det kjærlighet og tilgivelse som forkynnes. Men det gjelder bare fram til kirkekafféen. Etterpå sladres og trekkes deg gjennom gjørma. 

Det er motbydelig 

Anonymkode: 512ec...276

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hvordan vil du definere en kristen person? UTEN fordommer ! Hva kjennetegner en kristen person? 

Uten fordommer :) Ha ha ha ha  må bare le av slik selvhøytidelig pjatt !  En kristen person er en som bekjenner at Jesus Kristus er hans frelser, og at man blir frelst av troen på Jesus Kristus alene  og ikke noe annet. Jeg vet hvem som er kristen ved å stille de et par spørsmål ! Og ingen kristne er perfekte mennesker ! Selv Peter som var en av Jesus mest betrodde disipler, fornektet Jesus da det gjaldt som mest. Kristen var han okke som.

Det finnes ikke noe menneske som ikke har fordommer ! 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

tenk omigjen. 

Jeg har vokst opp i et slikt miljø: Makan til fordomsfulle mennesker skal du lete lenge etter. 

Joda; i søndagsprekenen er det kjærlighet og tilgivelse som forkynnes. Men det gjelder bare fram til kirkekafféen. Etterpå sladres og trekkes deg gjennom gjørma. 

Det er motbydelig 

Fordi de ikke er som deg da ? Det har ikke falt deg inn at du er en smule subjektiv her ?  Mener du virkelig at du selv ikke har fordommer mot noe som helst ? For meg virker det som du har store fordommer mot kristne !

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

I kristendommen er det sentrale verdier som at alle mennesker er verdifulle. Alle er elsket av Gud, også mordere, horer, svindlere og tyver. Alle fortjener en ny sjanse.

Kristendommen er også veldig familieorientert hvor man skal ha ordnede forhold, dvs. være gift før man har sex og får barn, og at man skal holde det man lover når man gifter seg, om å være trofast ved sin ektefelle til dødsel skiller dem ad.

Jeg tenker derfor at en kristen person vil behandle sine medmennesker med respekt uansett situasjon. Man vil forsøke å hjelpe de som strever, ta vare på de som mobbes og generelt være et godt medmenneske som tar hensyn til menneskene og samfunnet rundt seg.

Det betyr ikke at disse verdiene er helt fraværende hos ikke-kristne, men at for de kristne er kanskje disse verdiene mer fremtredende.

Fine ord, men kristne slik jeg opplever dem er motsetning til dette.

Kristne har ikke et syn om at alle er like verdifulle og har lite respekt for andre.

Anonymkode: 1924d...0ff

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Det er umulig å si noe om. Kristne er like forskjellig som andre. 
jeg tenker på en kristen person som en som har en personlig relasjon til jesus.

Anonymkode: a6272...f6d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (3 minutter siden):

For meg virker det som du har store fordommer mot kristne !

jo, jeg har nok det. På bakgrunn av oppveksten jeg har, det jeg opplevde igjennom årene. Men spm var hvordan jeg definerer en kristen person. Hva annet skal jeg basere det på enn erfaringer? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Fine ord, men kristne slik jeg opplever dem er motsetning til dette.

Kristne har ikke et syn om at alle er like verdifulle og har lite respekt for andre.

Anonymkode: 1924d...0ff

Kutt ut dette tullet da ! Kristen er ikke en ensartet gruppe ! Og alle som sier at de er kristne er ikke nødvendigvis det. Den kristne tro ved Guds ord sier at alle mennesker er like mye verdt, og det finnes ikke noen unntak. Så er det ikke slik at alle kristne klarer å leve etter dette idealet heller. Derfor blir kristne frelst etter troen sin, og ikke egne handlinger. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

De verdiene er ikke spesielt fremtredende hos kristne heller. Deler av jobben min involverer kristne miljøer og det er særdeles lite raushet og vilje til å se flere perspektiver. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Det er vel mange fler kategorier enn kristen og hedning? For ikke å snakke om hvor mye rart som finner plass under kristen-paraplyen.

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste fellestrekket kristne har, er at de mener at Gud eksisterer og at Jesus var hans sønn.

Utover dette er kristne like ulike som alle andre.

Noen er genuint snille og omtenksomme, noen er fulle av fordommer, noen er pietister og noen er ravende fulle hver helg. Noen går i kirka hver søndag, noen aldri. Noen snakker aldri om sin tro, noen benytter enhver sjans til å belære, misjonere eller hovere.

Anonymkode: 86da8...4f4

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

En kristen person er en som selv oppgir å tro på Treenigheten. Utover det er verdier  meninger og personlighet like variert som i samfunnet for øvrig. Det eneste som skiller en kristen fra en hedning er troen.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

jo, jeg har nok det. På bakgrunn av oppveksten jeg har, det jeg opplevde igjennom årene. Men spm var hvordan jeg definerer en kristen person. Hva annet skal jeg basere det på enn erfaringer? 

Har du møtt alle kristne i Norge da ?  En kristen person er en som bekjenner at Jesus Kristus her hans frelser og Gud !  Så på fruktene skal man kjenne en kristen.  Så er det ikke slik at alle som sier det, mener det. Det blir mellom Gud og den kristne. Du kan basere det på dine egne erfaringer ja, men da på enkeltmennesker.  For jeg har møtt 1000 vis av kristne mennesker, og det er de menneskene jeg respektere mest. Selvfølgelig er det mange unntak !  Og jeg kunne ramset opp mange av de :) Noe jeg aldri ville funnet på. De skal svare for dette selv en dag. 

AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (3 minutter siden):

Kutt ut dette tullet da ! Kristen er ikke en ensartet gruppe ! Og alle som sier at de er kristne er ikke nødvendigvis det. Den kristne tro ved Guds ord sier at alle mennesker er like mye verdt, og det finnes ikke noen unntak. Så er det ikke slik at alle kristne klarer å leve etter dette idealet heller. Derfor blir kristne frelst etter troen sin, og ikke egne handlinger. 

Så med andre har kristne frikort for å behandle andre som dritt, fordi det er troen som teller?

Jepp, dette høres mer ut som kristne jeg har møtt...

Anonymkode: d625b...e36

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Så med andre har kristne frikort for å behandle andre som dritt, fordi det er troen som teller?

Jepp, dette høres mer ut som kristne jeg har møtt...

Anonymkode: d625b...e36

Det er vel den mest fordomsfulle og idiotiske konklusjonen jeg har hørt hittil.

Troen teller ja ! Det er helt vesentlig, men er troen ekte vil den automatisk bære frukter  ! Og behandler du andre mennesker som "dritt" da kan jeg garantere deg at den personen ikke er kristen uansett hva den personen sier ! Da er man skinnhellig !  

Men igjen, hva er  å behandle som "dritt" , er det ditt fordomsfulle syn som gjør at du kommer med påstanden, eller er det en realitet. Det kan jo ingen her inne svare på uten å kjenne deg inngående. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...