Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvilket kort er anbefalt å bruke i England? Har visa fra sparebank1 men fått med meg det ikke er anbefalt å bruke visa men ha kreditt kort. Så hva er ok å bruke og ikke minst trygt? Er trumf kreditt kort ok? 

Anonymkode: 42bc6...f00

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvilket kort er anbefalt å bruke i England? Har visa fra sparebank1 men fått med meg det ikke er anbefalt å bruke visa men ha kreditt kort. Så hva er ok å bruke og ikke minst trygt? Er trumf kreditt kort ok? 

Alle kredittkort er greit å bruke, bare å "tæppe" i  vei på de fleste butikker. Bare sørg for å ha penger til å betale kreditten når du kommer hjem :) Så husk en ting, velg alltid lokal valuta når de spør om det, altså pund. Ikke betal i norske kroner, du får da en mye dårligere vekslingskurs. Alle kredittkort er akkurat like trygge. Jeg legger inn koret på mobilen og bruker den til å "tæppe" med. Da slipper jeg styret med kodeinntasting hver gang.  

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilket som helst kredittkort, fra en seriøs bank. Legg det inn på telefonen, og legg igjen originalen på hotellrom, så har du backup.

Men helst et med kickbacks. Morrow er best for denne typen bruk nå. 

Anonymkode: 6ae11...2d5

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Hvis du har Sparebank 1, så har du vel også Mastercard derfra?

Det er bedre å bruke enn Trumf Visa, fordi du får cashback om du aktiverer det.

Anonymkode: 36872...644

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Er Mastercard på visa? Eller er det et eget kort? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Hvilket som helst kredittkort, fra en seriøs bank. Legg det inn på telefonen, og legg igjen originalen på hotellrom, så har du backup.

Det finnes jo ikke useriøse banker i Norge når det gjelder kredittkort, dette er strengt regulert hvem som får drive med slikt i Norge. Så alle kredittkort er akkurat like trygge når man er fra Norge. 

• Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hva er kickback ang kredittkort? Er trumf eller Norwegian regnet som seriøse kort? 

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Det som omtaltes som "bankkort" et ofte et kombinert BankAxept og Visa debitkort. 
I Norge benyttes BankAxept, i utlandet, Visa debet.  (BankAxept finnes bare i Norge. Fordel er det er svært lav avgift for å bruke BankAxept til betaling.) 

Visa debitkort der trekkes betaling fra konto med en gang. 

Kredittkort gir brukeren en kreditt. De mest kjente er Visa og MasterCard. Det er to ulike selskaper.

For alle kreditkort kommer det en regning for en periode (eksempel 30 dager) som deretter kan betales i det hele, eller deler av regningen. Om bare deler betales må det betales en forholdsvis høy rente på utestående.

Visa og MasterCard tjener penger på avgift til brukerstedet, og på renter på utestående.

Det vil være mulig å klage på feilaktige transaksjoner både på debetkort og kredittkort, men på Visa debitkort er pengene borte fra konto frem til de blir refundert. Ved kredittkort kan en utsette å betale, og få refundert uten å måtte betale om belastningen er feil.

Endret av TBL12
  • Nyttig 1
Skrevet
Kaneel skrev (9 minutter siden):

Hva er kickback ang kredittkort? Er trumf eller Norwegian regnet som seriøse kort? 

Selvfølgelig ! Om det er de beste kortene angående renter og betingelser en annen sak, trygge er de akkurat som alle andre kredittkort. Fordi dette er så ekstremt strengt regulert og sikret hvem som får drive med slik virksomhet i Norge. 

Skrevet
TBL12 skrev (1 minutt siden):

Det vil være mulig å klage på feilaktige transaksjoner både på debetkort og kredittkort, men på Visa debitkort er pengene borte fra konto frem til de blir refundert. Ved kredittkort kan en utsette å betale, og få refundert uten å måtte betale om belastningen er feil.

Helt klart at man kan klage på transaksjoner på begge, men det er veldig mye større sjanse for at du når frem om noen har trukket deg fra et kredittkort og det ikke er belegg for det. Med mindre du har vært ekstremt uforsiktig og gitt kredittkortopplysninger til andre en deg selv. Gjør du det kan du bare glemme å klage på noe som helst. 

Skrevet (endret)
Kaneel skrev (16 minutter siden):

Visa startet i California i 1958 som BankAmericard. Omsetning på nesten 30 milliarder dollar. Visa har også debetkort, der betaling trekkes fra konto med en gang. (Ingen kreditt) 

Visa har nesten 200 milliarder transaksjoner i året.

Mastercard er litt nyere selskap, startet 1966. Del av Interbank Card Association. Fra 1979 kjent som Mastercard. Omsetning på over 22 milliarder dollar, 125 milliarder transaksjoner. Litt mindre enn Visa.

Endret av TBL12
AnonymBruker
Skrevet
TBL12 skrev (8 minutter siden):

Dette gjelder jo for et Mastercard debetkort også. Selv om du kan reklamere på debetkort-transaksjoner også, så har du faktisk utvidede rettigheter ved kredittkjøp, så personlig betaler jeg absolutt alt med kredittkort.

Anonymkode: 56481...2ef

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Jeg har hatt Sparebank 1 Mastercard i flere år, men har aldri fått cashback. Eller jeg har pleid å få rabatter på blant annet strømmetjenester. Men cashback, hvordan?

La nylig inn kortet i Apple Pay i forrige uke etter at man fikk mulighet.

Anonymkode: 3f295...502

AnonymBruker
Skrevet
Kaneel skrev (27 minutter siden):

Eget kort.

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg har hatt Sparebank 1 Mastercard i flere år, men har aldri fått cashback. Eller jeg har pleid å få rabatter på blant annet strømmetjenester. Men cashback, hvordan?

Ja og det er akkurat like trygt som å bruke kortet og kode !  Så kan noen si  "hva om noen truer deg til å "teppe" med mobilen og  ta ut penger for de ? Ja hva om noen retter en revolver mot deg og truer deg til å oppgi koden på kortet ditt !  Dette er akkurat like trygt begge deler. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du må gå inn å aktivere cashback i nettbanken. Det koster 20 kroner i måneden, men bruker du kredittkortet mye, så kan du spare opp 1.500 i året.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
TomKrus skrev (2 timer siden):

Det finnes jo ikke useriøse banker i Norge når det gjelder kredittkort, dette er strengt regulert hvem som får drive med slikt i Norge. Så alle kredittkort er akkurat like trygge når man er fra Norge. 

Sjekk kundebehandling, forsikringsvilkår, mulighet for å få gjennom det du har rett på, med mer..  Så lærer du nok litt om dette ;)

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du må gå inn å aktivere cashback i nettbanken. Det koster 20 kroner i måneden, men bruker du kredittkortet mye, så kan du spare opp 1.500 i året.

Tusen takk! Har aktivert det nå. Ser at det er 15 kr i mnd. 15x12 mnd = 180 kr i året. Det er ikke mye å betale hvis man kan spare opptil 1 500 i året 😊

Jeg bruker minst 300 kr på kredittkortet hver mnd.

//

Unnskyld for at jeg sporet av tråden din TS😅

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...