Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en snart fireåring og en toåring som tror på julenissen. Jeg og samboer har opprettholdt denne "løgnen". Og det er jo litt fælt, tenker på om barna vil føle det som et tillitsbrudd til oss, når det kommer for en dag at nissen ikke finnes🙈

Han på snart fire snakker mye om nissen i perioder og får så dårlig samvittighet når jeg svarer med største selvfølgelighet at nissen gjør ditt og datt, når han spør. 

Hvordan fikk dere andre foreldre forklart konseptet nissen til ungene?

Hvor gamle var dem da det ble avslørt?

Anonymkode: ccbf4...244

AnonymBruker
Skrevet

Hun på 12 sa aldri noe. Hun skjønte det selv fordi vi også har hatt fokus på magien rundt julen. At det skaper en god følelse. 

Hun minste sa det i fjor. Hun har bare gode minner. Samme med eldste 🤶

Anonymkode: 91eef...c63

• Liker 4
Skrevet

Jeg tenker det er med på å gjøre julen magisk. Det er ikke noe å ha dårlig samvittighet for. 

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

når det kommer for en dag at nissen ikke finnes🙈

Hva mener du med at nissen ikke finnes? Jeg har da sett han med egene øyne mange ganger.

Anonymkode: e3350...17b

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Er vel ikke værre enn løgnen om religion? Er heller ingen vits i å bryte illusjonen, alle barn finner det ut med årene, noen før noen senere.

Anonymkode: 5d926...226

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Har aldri avslørt dette for de, nå er de 20 og 14 år. 😂

Sagt litt mer seriøst, de skjønte i ganske ung alder hvem som var nissen, ikke noe som var behov for å avsløre. Selvsagt benekter jeg det. 😂

Anonymkode: 16a4b...97e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

5 åringen sa han visste det var onkelen fordi nissen hadde lik klokke og klogger 

Anonymkode: f0fc0...e8b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tviholder på den enda. Dem er 24 og 20 år. Dem vet jo at han ikke finnes. Men jeg trur dem synes det er artig at jeg tviholder. Det har aldr kommet en nisse til oss. Men nissen pynter treet og kommer med alle gavene. Jeg er oppvokst slik. Så dem flire godt når dem får pakker fra julenissen. 

Anonymkode: 4b0ee...ffa

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

I-landsproblemer! Overload.

Anonymkode: 6c05a...21c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Har en snart fireåring og en toåring som tror på julenissen. Jeg og samboer har opprettholdt denne "løgnen". Og det er jo litt fælt, tenker på om barna vil føle det som et tillitsbrudd til oss, når det kommer for en dag at nissen ikke finnes🙈

Han på snart fire snakker mye om nissen i perioder og får så dårlig samvittighet når jeg svarer med største selvfølgelighet at nissen gjør ditt og datt, når han spør. 

Det verste er jo at du lyver til deg selv når du innbiller deg at nissen ikke finnes! Han lever i beste velgående han så ikke ødelegg det for barna dine. 

Anonymkode: bdb90...7a8

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dette finner de naturlig ut av selv, og det er en del av julens magi for et lite barnesinn å tro på nissen så lenge det varer 

Anonymkode: 3237d...e09

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har aldri hørt om barn som har opplevd avsløringen om nissen som traumatisk. For meg var det en del av julens magi og det var det for barna mine også. Det er ikke noe som trenger å avsløres, det er noe de finner ut helt av seg selv. Når det skjedde husker jeg ikke, men det var ikke traumatisk og ble heller ikke opplevd som noe tillitsbrudd. Vi snakker fremdeles om nissen og setter ut mat til ham natt til julaften og barna er helt med på det selv om de ikke har trodd på nissen på mange år. Det er fremdeles litt magi igjen likevel. 🙂 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det går jo over av seg selv på et tidspunkt , tror ingen blir traumatisert av det 🙈

Anonymkode: adbd0...715

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har to barn som har fått gaver av «bestemor», tante Turid», «mamma» osv - Ikke av Nissen

Har aldri vært tilhenger å fortelle ungene om denne «amerikanske Nissen». Og tror de aldri har savnet han heller. Gaver har de jo likevel fått.

Men vi passet også på at Fjøsnissen fikk grøt på julaften. Det var den eneste Nisse-tradisjon vi har hatt.

Anonymkode: f6ead...73f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Har to barn som har fått gaver av «bestemor», tante Turid», «mamma» osv - Ikke av Nissen

Har aldri vært tilhenger å fortelle ungene om denne «amerikanske Nissen». Og tror de aldri har savnet han heller. Gaver har de jo likevel fått.

Men vi passet også på at Fjøsnissen fikk grøt på julaften. Det var den eneste Nisse-tradisjon vi har hatt.

Anonymkode: f6ead...73f

Våres vokste opp med fjøs nissen.  De satte ut grøt lille julaften i fjøset til nissen. Og da på morgenen julaften så lå det en liten gave til ungene ved skåla fra fjøs nissen 

Anonymkode: fe02f...cc6

Skrevet

Jeg kommer aldri til å innrømme at nissen ikke finnes🙈 Ja de kommer til å finne det ut på annet vis, men jeg kommer til å hardnakket nekte at jeg har hatt noe som helst å gjøre med med verken julestrømper eller rampenisser🙈🤣

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg juger ikke for barna nei, vi kan godt snakke om julenissen, men som i et eventyr på lik linje med andre eventyrfigurer i fantasien.

Anonymkode: 4995e...dbd

AnonymBruker
Skrevet

De som ikke tror på nissen i dette huset får ingen gave fra nissen. Barn fra 13-22 år. Alle tror på han enda.

Anonymkode: 659d6...ed9

• Liker 1
Skrevet

Å selv oppdage og forstå at Nissen bare er onkel/nabo i dårlig kostyme er en del av det å vokse opp, det samme er å late som man fortsatt tror på Nissen noen år til for å ta hensyn til yngre familiemedlemmer. Ikke ta dette fra barna ved å ha "En Samtale" hvor Alt Skal Snakkes Om.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Er vel ikke værre enn løgnen om religion? Er heller ingen vits i å bryte illusjonen, alle barn finner det ut med årene, noen før noen senere.

Anonymkode: 5d926...226

Det er jo ikke å ljuge når religiøse er overbevist om at det er sant. 

Anonymkode: 22d35...7da

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...