Gå til innhold

Er jeg sær som ikke vil bo hjemme hos andre barnefamilier i ferien?

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette skal jo være en ferie, så du må sette sunne grenser for deg selv. Enig med de over som foreslår f.eks. to eller tre netter hjemme hos dette venneparet, og resten av ferien er sightseeing som dere begge ønsker.

Men ett kontrollspørsmål: Er du helt sikker på at dette venneparet ønsker at dere bor der? Jeg spør fordi de selv valgte å ta inn på hotell da de skulle besøke dere. Det kan godt hende de egentlig ønsker at dere skal ta inn på hotell, også.

Anonymkode: 6ae9c...998

• Liker 5
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du er sær, men det er vel heller et spørsmål om hvor penger du ønsker å bruke på ferie?

Anonymkode: 799cf...c6d

AnonymBruker
Skrevet

Nei, jeg forstår deg godt. Liker verken å være på overnatting besøk eller ha overnatting besøk. Man vil jo gjerne være høflig, rolig også blir det litt anspent. Klarer liksom ikke å slappe helt av, og det bør man jo kunne når man endelig har ferie. 

Anonymkode: 41f86...042

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Litt klønete formulert av meg. Turen er for å se litt ulike steder, men også i løpet av tiden vi er der besøke de. Mannen har derimot vridd det til å bli at vi skal være kun hos dem hele tiden. Ønsker å spare penger på hotellutgifter.

Anonymkode: 44d21...3bd

Det er jo helt uhensiktsmessig hvis de bor «i gokk». Og sju timers kjøring én vei til NYC = dere vil ikke dra til NYC hvis det er meningen at dere ikke skal betale for en eneste overnatting. 🙄 Mannen din må bare innse at USA er dyrt, og skal man dra dit, vil pengene fly. 
Jeg hadde sagt: Vi besøker dette venneparet i 4-5 netter, max. Både for ikke å «overstay our welcome» og fordi vi ønsker å oppleve andre steder også. Det er en veldig fin opplevelse å bo hos en familie i et annet land og oppleve deres nærområde, nær sagt uansett hvor de bor. Men ikke som et utgangspunkt for ekstremt lange dagsturer med barn. 🙄 Og så leier man AirBnB (eller hva man foretrekker) andre steder man besøker. 
Hvis mannen din tenker å reise på gnien-tur til USA, bør han bli hjemme. 

Anonymkode: 799cf...c6d

• Nyttig 2
Skrevet

Fisk og gjester stinker etter tre dager.

• Liker 7
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Min mann har et ønske om å at vi til neste års sommerferie besøker et vennepar av ham som bor i USA. Vi har to døtre som vil være hhv 4 og 8 år da. Venneparet har to sønner som er litt eldre. Jeg vil gjerne tilbringe tid sammen med dem, men er lite lysten på på bo hjemme hos dem slik min mann foreslår. Ser for meg at det blir masse styr og herjing med unger og jeg hater generelt å bo/overnatte hjemme hos andre der alt er på deres premisser, spise det de spiser, stå opp /gå til sengs når de gjør det , null mulighet for noe egentid osv. Jeg går ofte til sengs i 21-tiden fordi jeg er så sliten, orker ikke drikke alkohol heller nå som jeg har barn og må tidlig opp hver dag. 

Er jeg sær og rar pga dette? Føler det hadde vært så mye bedre for oss alle å bo på hotell eller airbnb 

Ikke sær, men muligens litt bortskjemt og/eller rik? Jeg hadde aldri kunnet dra til USA og bo på hotell i to uker, det blir jo hinsides dyrt. 

Anonymkode: eec31...e30

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Litt klønete formulert av meg. Turen er for å se litt ulike steder, men også i løpet av tiden vi er der besøke de. Mannen har derimot vridd det til å bli at vi skal være kun hos dem hele tiden. Ønsker å spare penger på hotellutgifter.

Det går ikke. Og det blir frekt. 
2-max 3 netter hos venner. Der gjør dere det de ønsker å ta dere med på (dere kan komme med ønsker) også må dere ta dere videre til et sted der dere styrer selv og ordner overnatting. 

Anonymkode: 2b53b...599

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror du overdriver hvor oppi hverandre man må være. Man kan ha egentid selv om man bor hos andre. Lese litt på rommet, sove litt, ta en tur på butikken, gå seg en tur. 

Noen dager hos dem, så leier dere hotell eller airbnb på en fin strand. New York er vel varmt på høysommeren da. 35-39 grader og lite bris med de høye bygningene.

Anonymkode: 82116...a7c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Min mann har et ønske om å at vi til neste års sommerferie besøker et vennepar av ham som bor i USA. Vi har to døtre som vil være hhv 4 og 8 år da. Venneparet har to sønner som er litt eldre. Jeg vil gjerne tilbringe tid sammen med dem, men er lite lysten på på bo hjemme hos dem slik min mann foreslår. Ser for meg at det blir masse styr og herjing med unger og jeg hater generelt å bo/overnatte hjemme hos andre der alt er på deres premisser, spise det de spiser, stå opp /gå til sengs når de gjør det , null mulighet for noe egentid osv. Jeg går ofte til sengs i 21-tiden fordi jeg er så sliten, orker ikke drikke alkohol heller nå som jeg har barn og må tidlig opp hver dag. 

Er jeg sær og rar pga dette? Føler det hadde vært så mye bedre for oss alle å bo på hotell eller airbnb 

Jeg synes du er litt sær ja,men folk er forskjellige. Jeg har litt venner i utlandet, så har vert hos de flere ganger og de har overnattet hos meg flere ganger

Anonymkode: 8d25b...375

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Det vil være meningsløst for meg å sitte i en forstad langt ute «i gokk» uten å få sett noen severdigheter ja. Derfor vil jeg heller bo sentralt og vi har råd til det. 

Men om dere skal bo i New York vil dere ikke få muligheten til å besøke vennene heller da.  Om målet for turen er å treffe vennene deres er jo det dumt å bo så langt unna.  

Om målet er New York,  og det å treffe vennene ikke er så viktig,  så er det jo en helt annen sak.  

Det virker som om du og mannen har to helt ulike ønsker for ferie. 

Anonymkode: 84520...716

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men om dere skal bo i New York vil dere ikke få muligheten til å besøke vennene heller da.  Om målet for turen er å treffe vennene deres er jo det dumt å bo så langt unna.  

Om målet er New York,  og det å treffe vennene ikke er så viktig,  så er det jo en helt annen sak.  

Det virker som om du og mannen har to helt ulike ønsker for ferie. 

Anonymkode: 84520...716

Det virker som om de skal på to helt forskjellige turer. TS, er du sikker på at dere skal fly til samme flyplass?

Om dere har mulighet, så ville jeg spart NYC til en annen gang. Det er så mye å se og gjøre, det blir fullstendig overveldende om man skal stresse fra attraksjon til attraksjon. 

Skrevet

For min del er det en generell regel jeg har med meg hjemmefra, man bor ikke hos andre barnefamilier/familier mer enn 3 netter - google ordtaket og videresend til din mann «gjester er som fisk de stinker etter 3 dager». 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Det har ikke med at jeg går og legger meg. Det har med å være sosial i så mange timer. Jeg klarer det ikke lenger. 8 timer i døgnet går bra. Men ikke 12 timer. 

Anonymkode: a36b7...4f8

Hjelper det om du går og tar en lur eller bare er på rommet for deg selv og leser en bok? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes du drar inn så mange elementer at jeg blir litt svimmel. Først må dere bestemme varighet tur, budsjett, hva dere har lyst til å se og fokusere på - og hvor mye bilkjøring som er realistisk med barna. Og om å bruke tid med vennene er en uviktig del av turen, viktig (synes slik for mannen din), eller hele målet med turen (synes ikke slik for deg). 

Derfra kan dere legge en plan. 

Det å bo to dager hos andre klarer alle, og det er en kjekk og annerledes opplevelse. Så personlig ville jeg lagt opp til en rundtur der et besøk av dem var en del av det. Da møter dere alles interesser. 

Vi tar gjerne noen dager i NY (eller San Fransisco eller lignende) først. Tar så ut bil, og opplever andre ting, gjerne med korte dagsetapper. Ender opp i en annen storby for hjemreise, eller sirkler tilbake til byen vi startet i. 

Anonymkode: 0c4f7...6cc

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke det er sært i det hele tatt. Jeg kunne tatt en natt eller til nøds to hos andre, men utover det ville jeg ha bodd på hotell. Synes det blir mye styr å skulle bo hos andre.

Anonymkode: fc509...591

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere ikke inngå et kompromiss? Del ferien i 2, halve tiden hos de og Resten av ferien på hotell destinerte der du vil være? 

Anonymkode: 5fa0a...845

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal sies at de venneparet besøkte oss tok de inn på hotell, selv om vi bor sentralt. De bor til sammenligning ganske usentralt i forhold til byer og steder som vil være aktuelle å se. F.eks er det 7 timers kjøring fra New York. Min mann mener dette er uproblematisk om vi starter dagen tidlig. Vår eldste datter er mye bilsyk og hater generelt kjøre bil lenge, dette har jeg også tatt med i vurderingen. 

ts

Ville de bo på hotell selv, eller gjorde de det fordi dere ikke tilbød overnatting hos dem? 

Anonymkode: 57aa5...6b5

AnonymBruker
Skrevet

Synes du overtenker dette veldig, og lager det til et stort problem på forhånd, uten at det trenger å være det. 

Anonymkode: 57aa5...6b5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Skal sies at de venneparet besøkte oss tok de inn på hotell, selv om vi bor sentralt. De bor til sammenligning ganske usentralt i forhold til byer og steder som vil være aktuelle å se. F.eks er det 7 timers kjøring fra New York. Min mann mener dette er uproblematisk om vi starter dagen tidlig. Vår eldste datter er mye bilsyk og hater generelt kjøre bil lenge, dette har jeg også tatt med i vurderingen. 

ts

Ingen amerikanere kjører 7 timer for serverdigheter, da flyr de innenriks. De avstandene og trafikkbildet er helt annerledes enn vi er vant til. 

Anonymkode: 65557...f5c

• Liker 2
Skrevet

Både ja og nei. 

jeg er enig i at å bo hjemme his mennesker man ikke kjenner så godt er stress, og spesielt med barn.

Jeg ville vært ærlig med vennen jeg. Og i grunn sagt det du skriver i dette innlegget. 
Jeg hadde satt pris på åpenheten og ærligheten.

også er det jo det at hotell er dyrt også. 

jeg synes ikke du er sær.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...