Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

jeg og samboer har en bil som vi eier felles fra før av. Han ønsker å kjøpe en bil til, som han kan ha ifm. jobb. Jobben hans er i en annen landsdel og han pendler med mer tid på jobb enn hjemme der vi bor sammen. Han har lånt bil gjennom et familiemedlem frem til nå, men den skal selges så da må han skaffe sin egen (det er for langt til å kunne sykle og det finnes ikke kollektivtilbud av noe slag). Vi er litt usikre på hva som er mest riktig å gjøre. Skal han eie den alene og ta alle utgiftene på den? Eller bør vi kjøpe den sammen?

Han tok på seg jobben i den landsdelen fordi det er vanskelig å få jobb innen hans felt andre steder. Det er snakk om en bil til maks 100.000 kr. Han vil helst betale litt mer, mens jeg mener vi bør kjøpe billigst mulig siden det er et rent transportmiddel mellom jobb og hjem mens han pendler. 

Jeg har selv pendlet tidligere og da forventet jeg ikke at han skulle betale halve utgiften jeg hadde til transport. Det er kanskje et litt søkt eksempel, siden det var snakk om månedskort på buss. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: df2de...93f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan løser dere det med bilen dere har i dag? Deler dere utgiftene likt, selv om han er mye bortreist og du disponerer bilen de fleste dagene? 

Hva med bolig? Betaler han pendlerbolig helt selv? 

Anonymkode: 4d877...a56

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser sånne tråder så er jeg så glad for at jeg og samboer har felles økonomi, for da slipper vi å tenke på sånne ting😅

Det er så mye info som ikke er med her, deler dere 50/50 på den andre bilen? Betaler dere like mye i utgifter som boliglån/husleie, strøm, forsikringer, mat osv? 

Hvor lang vei han har til og fra jobb vil også ha betydning ift skattefradrag, og du bruker vel også penger på å komme deg til og fra jobb? 

Anonymkode: 157cc...733

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

jeg og samboer har en bil som vi eier felles fra før av. Han ønsker å kjøpe en bil til, som han kan ha ifm. jobb.

Hvis han ikke kan bruke den dere har fra før fordi du skal bruke den er det vel naturlig at dere også deler på den nye.

Anonymkode: d75fc...dde

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler likt. Så det er jo et veldig godt poeng du er inne på der, at jeg disponerer den andre bilen 2/3 av tiden. 

Han bor gratis hos søsteren sin. 

AnonymBruker
Skrevet

Vi betaler egentlig alt 50/50. Så basert på det bør vi vel betale 50/50 på ekstrabilen og. 

Jeg har hjemmekontor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vi betaler egentlig alt 50/50. Så basert på det bør vi vel betale 50/50 på ekstrabilen og. 

Jeg har hjemmekontor.

Ja, synes vel 50/50 er mest rettferdig etter innleggene dine etter trådstart :)

Deler man på alt, deler man på alt. 

Anonymkode: 4bb97...0a4

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Takk for gode råd! :) 

Og jeg er helt enig, det er mest rettferdig med 50/50 da. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har hjemmekontor.

Hvis du har hjemmekontor, så kan vel han pendle med den bilen dere allerede har?

Anonymkode: 480e2...bcf

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når jeg leser sånne tråder så er jeg så glad for at jeg og samboer har felles økonomi, for da slipper vi å tenke på sånne ting😅

Det er så mye info som ikke er med her, deler dere 50/50 på den andre bilen? Betaler dere like mye i utgifter som boliglån/husleie, strøm, forsikringer, mat osv? 

Hvor lang vei han har til og fra jobb vil også ha betydning ift skattefradrag, og du bruker vel også penger på å komme deg til og fra jobb? 

Anonymkode: 157cc...733

Samme her. Vært sammen i 25 år, og gift 24. Hatt alt felles fra dag 1. Alt inn på en konto hvor ting blir betalt fra

Anonymkode: 5b458...d9d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hvis du har hjemmekontor, så kan vel han pendle med den bilen dere allerede har?

Anonymkode: 480e2...bcf

Ja, om ikke ts helt nødvendig trenger den bilen pga felles forpliktelser, så burde hun kanskje betale litt mer for denne. 

Dersom hun må ha bilen pga barn, som hun da blir alene med, så synes jeg det stiller seg litt annerledes. 

Om bilholdet og kostnadene til transport utelukkende kommer pga arbeidsforholdene, så kan dette trekkes fra hvor mye inntekt han klarer å få inn. I tillegg til at han sannsynligvis har rett på pendlerfradrag. Så det er ikke så enkelt å se totalkostnaden. 

Anonymkode: acffc...71d

AnonymBruker
Skrevet

Ts her igjen. Takk for flere svar! 

En annen ting som jeg egentlig ikke har tenkt på før nå, er at han har et privat lån hos meg som han betaler på månedlig (har gjeldsbrev). Hvis vi kjøper en bil rundt den prisen vi har snakka om, så er det ca samme sum som han skylder meg. Hvis han kjøper bilen selv uten meg, hadde det vært en effektiv måte å betale ned gjelden til meg samtidig? Eller tenker jeg helt feil nå 😅 Det må være noe billån inni bildet også, uansett hvordan vi gjør det. Det gjør det kanskje bare rotete? 

AnonymBruker
Skrevet

Vi har vær vår bil og betaler utgifter på hver vår bil. Det er det enkleste for oss. 

Mitt forslag er at du kjøper ham ut av bilen dere har sammen og du overtar den, og alt ansvar for den. Og så kjøper han bil til pendling og har alt ansvar for den. Enkelt og greit. 

Anonymkode: ba5af...a1a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 19.16):

Samme her. Vært sammen i 25 år, og gift 24. Hatt alt felles fra dag 1. Alt inn på en konto hvor ting blir betalt fra

Hva har dette med saken å gjøre?

Anonymkode: 1bef8...9aa

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 16.30):

Hei, 

jeg og samboer har en bil som vi eier felles fra før av. Han ønsker å kjøpe en bil til, som han kan ha ifm. jobb. Jobben hans er i en annen landsdel og han pendler med mer tid på jobb enn hjemme der vi bor sammen. Han har lånt bil gjennom et familiemedlem frem til nå, men den skal selges så da må han skaffe sin egen (det er for langt til å kunne sykle og det finnes ikke kollektivtilbud av noe slag). Vi er litt usikre på hva som er mest riktig å gjøre. Skal han eie den alene og ta alle utgiftene på den? Eller bør vi kjøpe den sammen?

Han tok på seg jobben i den landsdelen fordi det er vanskelig å få jobb innen hans felt andre steder. Det er snakk om en bil til maks 100.000 kr. Han vil helst betale litt mer, mens jeg mener vi bør kjøpe billigst mulig siden det er et rent transportmiddel mellom jobb og hjem mens han pendler. 

Jeg har selv pendlet tidligere og da forventet jeg ikke at han skulle betale halve utgiften jeg hadde til transport. Det er kanskje et litt søkt eksempel, siden det var snakk om månedskort på buss. 

Hva tenker dere? 

Hvis han jobber i en annen landsdel, så sier det seg vel selv at han ikke kan sykle…🤔. Så hva er det for en idiotisk ting å trekke frem?

Anonymkode: 54849...cb2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis han jobber i en annen landsdel, så sier det seg vel selv at han ikke kan sykle…🤔. Så hva er det for en idiotisk ting å trekke frem?

Anonymkode: 54849...cb2

Hvorfor er det idiotisk? Hadde det vært kortere avstand mellom pendlerboligen hans og jobben hans i den landsdelen det er snakk om, så hadde vi jo ikke trengt å kjøpe bil.

Vi har uansett bestemt oss for at vi skal dele 50/50 på kostnaden når vi kjøper ekstra bil. 

ts 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 19.16):

Hvorfor trenger vi disse opplysningene?

Anonymkode: 7f7f5...2e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hvorfor er det idiotisk? Hadde det vært kortere avstand mellom pendlerboligen hans og jobben hans i den landsdelen det er snakk om, så hadde vi jo ikke trengt å kjøpe bil.

Vi har uansett bestemt oss for at vi skal dele 50/50 på kostnaden når vi kjøper ekstra bil. 

ts 

Tror dette var en klok avgjørelse for din del.

Hadde min mann krevd annen kostnadsfordeling enn vi har til vanlig når det skulle kjøpes noe jeg trengte, ville jeg krevd at vi fremover splittet økonomien.

Anonymkode: 3477b...8cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...