Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har Iphone 8+. Det betyr at den er nesten 8 år. Den fungerer som bare det. Det eneste er at den går fort tom for batteri.

Har hørt at mobiler ikke varer så mange år, men det stemmer ikke med den jeg har. 

Stemmer det at mobiler ikke varer så lenge? Hva er normal levetid? Hvor gammel er din?

Endret av exictence
AnonymBruker
Skrevet

Det stemmer at mobiler ikke varer så lenge lenger. 

Dette har med at man kan ikke sende ut sikkerhetsoppdateringer til telefoner som har så gammel teknologi. Itillegg vil apper ikke lenge støtte så gammel teknologi. 

iPhone 8 har ikke lenger offisiell støtte av Apple (det kan komme ekstremt viktige sikkerhetsoppdateringer, men ikke ny ios versjon for eksempel).

Så i ditt tilfelle, så vil kanskje BankID, mobilapp fra bank osv være det mest kritiske som vil forsvinne fra din mobil. 

EU regler sier minst 5 år støtte av programvare soppdatering etter at den taes av markedet, og i år kom det ny lov at telefonene må kunne repares i minst 7 år etter at en mobil taes av markedet. Alt dette finner man sikre kilder om, om man googler 😊

Min mobil er 3 år. Kjøpt via telefonordning på jobb 

Anonymkode: f7640...d12

Skrevet

Vil det si at det ikke er sikkerhetsmessig nok til å gå inn på sin bank og vipps når mobilen er over 5 år?

Skrevet
Romantikk skrev (49 minutter siden):

Vil det si at det ikke er sikkerhetsmessig nok til å gå inn på sin bank og vipps når mobilen er over 5 år?

Forhåpentligvis vil BankID og Vipps og tilsvarende apper vurdere når de stopper støtten for en programvare versjon.

Risiko for det avdekkes sikkerhetsmessige feil som ikke rettes (pga produsenten stopper utviklingen) øker sannsynligheten for en kan bli utsatt for svindelforsøk som lykkes. 

Ved å ikke benytte ukjente nettsiden og unngå epost kan risiko mulig reduseres , men trusselbildet kan være sammensatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...