AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Hei! Ønsker råd og tips til hvordan vi fordeler et kommende boliglån. Begge har vært i forhold med barn fra tidligere. Nå skal vi kjøpe bolig sammen. Han har med seg en egenkapital på ca 1,5 millioner ved salg av leilighet. Jeg har bodd sammen med en mann med spilleproblemer og kom ut av salg av bolig med null igjen i egenkapital. Han stiller derfor med all egenkapital. Jeg tjener ca 100 000 mer enn han årlig. Hvordan ville dere fordelt boliglånet på en rettferdig måte? Stå ansvarlig for ulike deler av det? Eie likt men jeg betale mer? Jeg er opptatt av at det skal være riktig og ikke rom for diskusjon med tanke på store barn og senere arveoppgjør. Anonymkode: 26c4d...a65
AnonymBruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Eie likt, og dermed ansvarlig for ulike del av boliglån, evt. ha hvert sitt lån. Anonymkode: 1fc50...e81 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Min sterke mening er at man alltid, så langt deg går bør eie likt. Alt annet blir så knotete. Hva er påkostning, hva er vedlikehold, hva med ulike typer kostnader, hva med innsats når det gjelder oppussing og slikt. Selv valgte vi bestemmelser om skjevdeling ved brudd i samboerkontrakt da forholdet fortsatt var såpass ferskt. Da var alt likt, og vi dro lasset sammen. Men om det skulle skjære seg ville den ene sitte igjen med mer. (regulerte biler, møbler, dyr, og alt, i samme avtale - gull verdt, selv om vi aldri trengte det) Anonymkode: 5d342...b2b 1
Brunello Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli Om dere skal eie likt, må dere inn med like mye. Det vil si at om boligen koster fem millioner og egenkapitalen er 1,5, vil du hefte for 2,5 millioner og han for 1 million. Om det skal bli rettferdig, må dere betale like mye for alle andre kostnader også.
AnonymBruker Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli Hvert sitt lån, hvor du låner mest for å kunne stå som eier av halve boligen. Anonymkode: 89dea...b31
newman01 Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Vi gjorde det enkelt. Ene gikk inn med 1,5mill i egenkapital, den andre null. 50-50 eie, alle kostnader delt likt. Ved brudd har den ene forrang på egenkapitalen. Den andre får 20 år på seg å betale inn ekstra innskudd tilsvarende innskutt egenkapital. I praksis et gratis lån til den andre, men om man bor sammen, har barn sammen og antagelig liker hverandre er det en akseptabel løsning. Alternativet hadde jo vært å vente ti år til den andre har spart opp tilstrekkelig egenkapital
AnonymBruker Skrevet 11. juli #7 Skrevet 11. juli Eie likt, betale likt, men lage en kontrakt hvor det står at mannen din hat kommet inn med 1.5M og ved salg skal han få det tilbake plus tilsvarende økning i verdi, Anonymkode: a9338...f83 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #8 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (20 timer siden): Hei! Ønsker råd og tips til hvordan vi fordeler et kommende boliglån. Begge har vært i forhold med barn fra tidligere. Nå skal vi kjøpe bolig sammen. Han har med seg en egenkapital på ca 1,5 millioner ved salg av leilighet. Jeg har bodd sammen med en mann med spilleproblemer og kom ut av salg av bolig med null igjen i egenkapital. Han stiller derfor med all egenkapital. Jeg tjener ca 100 000 mer enn han årlig. Hvordan ville dere fordelt boliglånet på en rettferdig måte? Stå ansvarlig for ulike deler av det? Eie likt men jeg betale mer? Jeg er opptatt av at det skal være riktig og ikke rom for diskusjon med tanke på store barn og senere arveoppgjør. Anonymkode: 26c4d...a65 Skal dere eie 50-50 låner dere halvparten hver. Om den ene har mer sparepenger enn den andre, spiller ingen rolle. Anonymkode: f6abe...2b0
Eureka! Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Tror er mest rettferdig ja at dere eier likt, 50/50, det sikrer dere begges barn mtp arv. Men at du betaler mer pr mnd enn han. Som du også kan iom du tjener litt mer. Dere kan regne en årsvis stige for hvor mange år det tar før du har «betalt deg etter» han og hans EK. Etter 20 år eier dere da reelt 50/50, og han får litt ekstra å rutte med frem til da og kan således spare opp sin EK «en gang til». Det er viktig at hans betalingslette da ikke går til at han tar mer av matbudsjettet og havner i «rema-fella. Og inntil boligen er nedbetalt må dere ha en «ved evt brudd kontrakt», som sier at det blir skjevdeling og at han får tilbake de 1,5 med prisvekst. Der kan dere gjøre et prosentvis anslag over hvordan en eiebrøk kunne blitt fordelt: f.eks bolig til 5 mill. Pr nå du 30/han 70%, etter 5 år, du 35%/han 65%, etter ti år han 60%/du 40%… osv Hvis dere skal være samboere er også denne fair mtp arv til hans barn, at hans EK kommer hans barn til nytte.
Eureka! Skrevet 12. juli #10 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (14 timer siden): Skal dere eie 50-50 låner dere halvparten hver. Om den ene har mer sparepenger enn den andre, spiller ingen rolle. Anonymkode: f6abe...2b0 Jeg vet ikke sikkert men lurer på at bank ikke gir ut lån til 50% av bolig helt uten EK. Hennes bank vil da ikke kunne ta mer enn 50% av boligverdien i pant, og det vil bli 100% belåningsgrad. I så fall med et meget dyrt topplån.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå