Gå til innhold

Hvilken smartklokke anbefaler du meg (utmattelse m.m.)

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei,

Jeg kunne tenke meg å forsøke en smartklokke for å hjelpe meg med langvarig utmattelse, jeg har PTSD og noen autoimmune sykdommer som stadig blusser opp og har tenkt på at kanskje en sånn smartklokke ville kunne merke før jeg gjør det at jeg har vært for stresset. 

Jeg kjenner ingen med slike klokker men sett litt på nett. Det jeg ønsker meg er en med HRV og body batteri, og sett noen som har en sånn oversikt over hvor stresset de har vært den dagen? 

Det kunne kanskje også være motiverende med fysisk alder for å se om det å komme seg fra dette kan bli bedre. Noen som har erfaring med å bruke en slik klokke til dette, eller andre anbefalinger basert på det jeg skriver? 

Det er ikke viktig at den kobles til tlf for anrop og meldinger (helst ikke egentlig).

Anonymkode: 4c115...791

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Garmin. Sliter med det samme som deg og pulsklokke fra Garmin har lært meg hva som stresser meg og hva som gir meg energi.  Og ikke minst ta hensyn til hvor lite energi jeg har. Garmin har en fin app og finnes i mange prisklasser. Lykke til! Anbefaler også boka "OKU - overbelastningsforårsaket kronisk utmattelse" av Rune Karlsson.

Anonymkode: a702d...351

AnonymBruker
Skrevet

Egentlig så ville jeg frarådet deg en slik smartklokke, da de ofte skaper mer stress enn hva man får ut av dem. 

Bare se hvor besatt folk blir av søvn score eller eller bodybattery, mens sannheten er at klokkene ikke er til å stole på, og man må ta alt med en klype salt. 

Uansett. Jeg har erfaring med både fitbit og Garmin. 

De ligger relativt likt på funksjoner og hvordan de måler. 

HRV må måles veldig konkret om du skal ha nytte av informasjonen, og anbefales med puls belte og ikke klokke. 

Bodybattery på Garmin er en sum av puls, HRV, og aktivitetsnivå, enn så lenge har jeg ikke hatt noen nytte av å se denne personlig. Den gir meg egentlig minimalt med info, da den viser ofte feil kontra egne signaler kroppen gir meg med mine sykdommer osv. 

Prisen til fitbit er litt hyggeligere enn Garmin, men Garmin har ekstremt mange forskjellige modeller avhengig av bruk. 

De dyreste er det å holde seg unna med mindre du er opp mot profesjonell idrettsutøver eller har interesse mot det sikte. 

Anonymkode: 1b743...8b6

AnonymBruker
Skrevet

Den billigste klokka til Garmin, Vivosmart, har det du beskriver. Pluss en masse annet. Den får du til 1190 kr. nå. Jeg har lest Pulskuren og holder nå på med Hvilekuren (begge skrevet av lege Torkil Færø), og er blitt veldig inspirert av å lese om hvordan man kan utnytte disse dataene. Hvis du ikke har lest de kan jeg virkelig anbefale deg det. 

Min Garmin-klokke er for gammel for Body Battery, men måler likevel HRV/stress. Jeg er litt i tenkeboksen på om jeg skal bytte den ut, så Jeg driver å ser litt på klokke, evt. armbånd eller ring selv nå. Har derfor lest meg en del opp på de ulike variantene. Garmin er ikke veldig god søvnregistrering, og de har kun klokker. Hvis søvnregistrering er viktig for deg og du ikke liker å sove med klokke, skal Oura ring være et svært godt alternativ. De måler også HRV/stress og har noe tilsvarende som Garmins Body Battery, men ringene er dyre (rundt 5000 kr) pluss at man må betale for abonnement på appen. Garmin-appen er gratis og jeg synes den er veldig god.

Akkurat det med beregnet alder er jeg litt skeptisk til. Jeg er i elendig form pga. kronisk utmattelse og klokka påstår at jeg har en kondisjonalder på 20. Jeg er i 40-årene.

Anonymkode: 3f7ed...c97

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har slitt med det samme som deg.

Jeg hadde Fitbit i mange år, men jeg syntes det ble for dyrt å ha premium abonnementet, og gikk over til Garmin. (Forerunner 265s)

Det har jeg ikke angret på.

Body battery bruker jeg ikke så mye ut over at jeg ser hvor mye jeg har ladet i løpet av natten, men jeg ser på stressmålingene (spesielt på natt), hrv, hvilepuls, og ikke minst er treningsevne er viktig for meg.

Jeg logger alle typer anstrengende aktiviteter (som husvask og hagearbeid) som trening, og da ser jeg også hvor mye restitusjon jeg behøver i etterkant.

Etter mange år med utmattelse har smartklokkene fra Fitbit og Garmin på mange måter gitt meg et nytt liv gjennom bevisstgjøring.  Fordi jeg klarer å begrense meg selv før jeg blir for sliten kan jeg også gjøre mer.

Anonymkode: f0ab6...f69

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...