G.A. Skrevet 22. mars 2006 #1 Skrevet 22. mars 2006 Jeg skal endre etternavn når jeg gifter meg. Fant frem skjemaet på nett og er klar for å fylle ut. Men ser det når at når en skal endre etternavn pga ekteskap må vigselattest legges ved. Dvs at jeg ikke kan endre etternavn før etter vi har giftet oss... Vet om kjendte som har giftet seg som har sagt at hu endret etternavnet sitt 3 måneder før de giftet seg. I skjemaet står det også at samboere kan endre navn. Er det slik de har fikset det? Endret navn som samboere, og deretter giftet seg 3 måneder senere?
Susan Sto Helit Skrevet 22. mars 2006 #2 Skrevet 22. mars 2006 Jeg skal endre etternavn når jeg gifter meg. Fant frem skjemaet på nett og er klar for å fylle ut. Men ser det når at når en skal endre etternavn pga ekteskap må vigselattest legges ved. Dvs at jeg ikke kan endre etternavn før etter vi har giftet oss... Vet om kjendte som har giftet seg som har sagt at hu endret etternavnet sitt 3 måneder før de giftet seg. I skjemaet står det også at samboere kan endre navn. Er det slik de har fikset det? Endret navn som samboere, og deretter giftet seg 3 måneder senere? ← Sansynligvis så er det det, hvis de endret før bryllupet. Mener det skal gå an å bytte på bryllupsdagen, hvis søknaden sendes sammen med prøvingspapirene.
Lula Skrevet 22. mars 2006 #3 Skrevet 22. mars 2006 Jeg leverte inn skjema for navneendring en stund foer vi giftet oss. I folge den nye navneloven kan samboende etter 2 aar ta hverandres navn, saa saann sett var det jo greit for oss. Vi la med tinglysningspairene og mannen min signerte (da skal det vaere greit selv om man ikke har bodd sammen i 2 aar ogsaa). Noen dager etter bryllupet fikk vi brev om at endringen var foretatt.
*Emma* Skrevet 22. mars 2006 #4 Skrevet 22. mars 2006 Kjenner folk som har byttet navn lenge før de giftet seg ja. Men da gjorde de det som samboere...
G.A. Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #5 Skrevet 22. mars 2006 Jeg leverte inn skjema for navneendring en stund foer vi giftet oss Hvor lenge før du giftet deg leverte du papirene? Hvor lang tid tar det ca fra du sender papirene inn til du får bekreftelsen om at endringene er utført? Dersom jeg vil ha navnet mitt endret dagen jeg gifter meg, sender jeg navneendringpapirene inn sammen med de andre papirene, så forstår de som får papierene at navnet skal endre på bryllupsdagen?
Impala Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 Hvor lenge før du giftet deg leverte du papirene? Hvor lang tid tar det ca fra du sender papirene inn til du får bekreftelsen om at endringene er utført? Dersom jeg vil ha navnet mitt endret dagen jeg gifter meg, sender jeg navneendringpapirene inn sammen med de andre papirene, så forstår de som får papierene at navnet skal endre på bryllupsdagen? ← Prøvingsattesten er vel gyldig i bare 3 måneder syns jeg å huske (merkelig hvor fort man glemmer egentlig), så det er jo ikke noe vits i å sende inn papirenre før det er 3 måender igjen til bryllupet. Jeg sendte inn både prøvingspapirer og navneendringskjemaet sammen, og skrev på navneendringsskjemaet at navnet skulle endres fra bryllupsdatoen. Så sendte vel presten inn vigelsattesten, og noen uker etter bryllupet fikk jeg brev fra folkeregisteret om at navnet mitt var endret. Håper du skjønte hva jeg mente
Susan Sto Helit Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 Prøvningspapirene er gyldige i 4 mnd. Vi skal sende våre når det er 4 mnd igjen, og det er snart.
G.A. Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #8 Skrevet 22. mars 2006 Håper du skjønte hva jeg mente Jepp, det gjorde jeg. Bra vi ikke sendte inn papierene når vi tenkte vi skulle (nøyaktig 4 mnd før bryllupet). Mangler signatur fra mannens forlover. Så sender vi inn hele lefsa så snart siste signatur er fikset
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Alle voksne mennesker i Norge kan bytte etternavn til nesten hva som helst (ala Espen Thoresen Værsågod-Takkskaduha) når som helst. Kun dersom det er et beskyttet etternavn (dvs brukes av under 200 personer) må du få "spesial tillatelse" til dette. Det kan gjøres på følgende måter; - få underskriften av alle som har navnet (under 200 personer) - finne navnet blant forfedre (inntil oldeforeldre i alle fall, kanskje lengere) - ha vært samboere med en person med navnet i minst 2 år (og være det fortsatt) - være gift med en persom som har navnet (man må VÆRE gift, å skulle gifte seg hjelper ikke.. )
Susan Sto Helit Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 - være gift med en persom som har navnet (man må VÆRE gift, å skulle gifte seg hjelper ikke.. ) ← Det er vel derfor man sender søknaden sammen med prøvingspapirene, og får endret etternavn etter bryllupet. (Når vielsesattesten er sendt inn fra vigsler.)
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Det er vel derfor man sender søknaden sammen med prøvingspapirene, og får endret etternavn etter bryllupet. (Når vielsesattesten er sendt inn fra vigsler.) ← Prøvingspapirer har ikke noe med saken å gjøre... Bare send inn kopi av vigselsattest.
G.A. Skrevet 22. mars 2006 Forfatter #12 Skrevet 22. mars 2006 Prøvingspapirer har ikke noe med saken å gjøre... Bare send inn kopi av vigselsattest. Men jeg vil ikke endre navnet etter jeg er gift. Jeg vil endre det på dagen eller før.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 Men jeg vil ikke endre navnet etter jeg er gift. Jeg vil endre det på dagen eller før. ← Dersom du vil endre navnet ditt FØR du er gift er har virkelig ikke prøvingspapierene noe med saken å gjøre. Da må du jo endre navn til et ubeskyttet etternavn eller begrunne det med samboerskap dersom det er et beskyttet navn. Som sagt; prøvingspapierer har ingenting med navnebytte å gjøre!
Floja Felíz Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 - ha vært samboere med en person med navnet i minst 2 år (og være det fortsatt) ← Må man vise til samboeravtale da, eller gjelder det hvis man ikke har det også? Eller vise til folkeregistrert adresse?
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 Må man vise til samboeravtale da, eller gjelder det hvis man ikke har det også? Eller vise til folkeregistrert adresse? ← Samboeravtale har ikke noe med saken å gjøre. Man må bare ha vært folkeregistrert på samme adresse og levd som samboere i minst 2 år.
Elise_ Skrevet 22. mars 2006 #16 Skrevet 22. mars 2006 Men dersom det er flere enn 200 i norge som har navnet behøver du ikke en eneste grunn til å bytte, og ingen dokumentasjon av noe slag. Hvor mange som har et navn i norge kan du sjekke her: www.ssb.no/navn
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #17 Skrevet 22. mars 2006 En venninne av meg og samboeren har tatt hverandres navn så de har et dobbelt etternavn... Selv byttet jeg navn før loven trådte i kraft, for 7 år siden, og jeg verken giftet meg eller hadde bodd sammen med noen. Måtte dog "bevise" at jeg hadde tilhørighet til navnene, noe som var litt knotete fordi det ene ikke er norsk, men det løste seg det og
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #18 Skrevet 22. mars 2006 Jøss, sjekket mitt ene navn på SSb, det er visst beskyttet det da? :klø: Er 82 som heter det...
*Emma* Skrevet 22. mars 2006 #19 Skrevet 22. mars 2006 Jøss, sjekket mitt ene navn på SSb, det er visst beskyttet det da? :klø: Er 82 som heter det... ← Oi det er bare 16 i Norge som har mitt navn!!! Og 28 som har navnet til samboern min..... Og jeg som har planer om å gi fra meg mitt......hmmm..........kanskje jeg må beholde begge.
Susan Sto Helit Skrevet 23. mars 2006 #20 Skrevet 23. mars 2006 129 som har min kjæres etternavn, 52 som har mitt. Regner med våre barn får hans, men hva jeg gjør selv er et åpent spørsmål.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå