Gå til innhold

Vil heller reise alene med vår baby enn å reise på ferie med samboer og bonusbarn

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer venter vårt første barn. Vi har nettopp hatt tre uker sommerferie med mine to bonusbarn på 6 og 7 år, og i år var vi bare hjemme. Samboer snakker nå om at han ønsker å få til å ta en sydenferie med barna neste år, men jeg kjenner at jeg ikke har lyst.

Skal jeg snakke rett fra levra så syns jeg sommerferien i år har vært tre veldig utfordrende uker. Jeg kom i livet til samboer og hans to barn for to år siden, dette er første sommerferien jeg tilbringer med de under samme tak. Jeg forstår at mange vil ta dette som at jeg er egoistisk og si at jeg valgte dette livet selv, men jeg opplevde det vanskelig å skulle vie hele ferien på å underholde barna. Jeg har ikke vært med på å oppdra barna til samboer før vi flytta inn sammen, og det er ulike områder der barna ikke er lært opp som etter min mening ville gjort hverdagene mye enklere (nå vil jeg også presisere at jeg ikke har eget barn selv enda og har ikke erfart å oppdra to barn fra fødsel til en alder av 6/7. Jeg forstår at det kan være utfordrende å oppdra to barn, så mener ikke å klandre samboer og mor til hans barn rundt oppdragelse i dette innlegget. Jeg ønsker bare å forklare hvordan jeg opplevde ting). Det var mye masing, krangling og syting fra dag 1 i ferien, og de slo seg vrang på hver minste lille ting, som for eksempel å ta på sko, skylle ned i do etter seg, eller å dusje. I tillegg er de så nær i alder og begge prøver stadig å dominere den andre, derfor er alt sammen en konkurranse mellom de og det blir dårlig stemning, gråting og sure miner fra barnet som «taper». Eksempler er hvem som er først til bilen, hvem som skal legge flasker i panteautomaten, hvem som skal ha pleddet, hvem som hadde leken først.. altså vi måtte være «på» hele tiden for å prøve å gi begge like mye oppmerksomhet, og for å prøve å roe ned eller forhindre en krangel. Jeg var mer sliten etter ferien enn jeg var før ferien og denne ferien har helt tappet meg for energi.

Så tilbake til det innlegget handler om. Samboer ønsker en sydenferie sammen med barna neste år, og jeg kjenner jeg verger meg mot det. Jeg ser for meg at jeg da skal bruke flere 10-talls tusen kroner på en ferie jeg ikke kommer til å nyte i det hele tatt. Dersom barna har samme væremåte i seg selv og mot hverandre neste sommer også, så kommer sydenferien til å gå til å være fredsmekler for barna, ikke til å faktisk nyte varme, leke og sjø. Samboer har dog søsken, onkelbarn og foreldre som også godt kunne tenkt seg en sydenferie neste år, og har jeg forstått det riktig så kunne de tenkt seg å reise sammen med oss og barna. Blir det feil av meg å sende samboer og bonusbarn på sydenferie uten meg og baby (men trolig med hans søsken/foreldre), også kan jeg og vår baby dra på en annen ferie alene? Og hvordan kunne jeg tatt det opp med samboer at jeg ikke ønsker å reise på ferie med bonusbarn, men heller på en ferie uten de? Ønsker ikke å såre følelsene til noen. 

Jeg forstår godt at noen av dere som leser dette sikkert syns jeg er ufyselig som føler det sånn, og at jeg aldri burde blitt gravid når jeg ikke ønsker å tilbringe tre uker med bonusbarna engang. Til mitt forsvar så var graviditeten et hellig uhell, og jeg var ikke klar over at det kom til å være så utfordrende som det har vært med bonusbarna denne ferien. Litt for seint å snu nå. 

Anonymkode: 6e13a...bf2

• Liker 1
  • Hjerte 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ferie blir dessverre hverken sol, lek eller nytelse fremover for deg heller. Jeg er på ferie med to egne nå, og jeg har ikke nytt et eneste minutt. Et rent helvete, men barna koser seg mellom uenighetene. Har selv et veldig krevende bonusbarn og det er faktisk ikke noe verre når han er med. Dessuten er de jo søsknene til barnet deres, viktig at søsknene får tid til å danne en relasjon. Du kan heller dra alene med baby på et annet tidspunkt enn typisk ferietid. Da bør hele familien være samlet.

Anonymkode: 3a6c5...bcd

• Liker 33
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg, TS. Litt i samme båt her, bortsett fra at vi har mine og dine barn, og ingen felles. Våre er litt eldre enn de din samboer har.

Ferier med små barn er slitsomt, og kan overhodet ikke sammenlignes med ferie med bare voksne. Barn er "av natur" utakknemlige små vesener som snylter på sine foreldre. Hva annet skal de gjøre? (Sier ikke at det er galt). Og når man er steforelder har man ikke den tilknytningen eller de "rosa brillene" som følger med alle foreldre. I tillegg ser man de områdene hvor foreldrene har "feilet" i oppdragelsen, og man holder ut mindre med dårlig oppdragelse. Tro meg, jeg har holdt ut mye grising ved matbordet, spising med fingrene, masing og sutring, rare og sårende uttalelser, bråk fra diverse enheter osv. I tillegg koster de masse penger. MEN - de er din kjæres barn, og de er viktige for han og dermed må de være viktige for deg. De er viktige for at din kjære skal ha det bra. Han får det neppe bra, hvis alle ikke har det bra. 

Det er vanskelig. Jeg tror personlig ikke det er det lureste at du sender samboer med særkullsbarn alene på ferie hvert år fremover.

Fordi du vil splitte familien og ikke bygge ny familie med de bånd som skal knyttes mellom det kommende barnet og dine stebarn. (Ja, jeg sier stebarn, jeg synes "bonusbarn" er et tullete begrep.) 

Kan du finne kompromisser? Ikke to uker sydenferie, men en uke? Så har dere en uke "barnefri" (med baby da). Eller at du drar en uke med kun baby et sted etterpå? 

Anonymkode: ae944...0df

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet

Det har kanskje vært ekstra slitsomt å være bonusmor nå i ferien der du er høygravid. bare et innspill.

Jeg tror mange opplever det likt som deg og synes det er helt innafor å sende dem alene på sydentur. Det er og veldig fint for disse barna å få alenetid med pappaen sin, og kanskje kan du selge det inn sånn. Kanskje vil han og forstå og reagere på  oppførselen deres om han må takle de alene en uke eller to.

Så tenker jeg at dere må jobbe med oppførselen til bonusbarna og tenke i et livsperspektiv, dere lager nå en nye familie sammen og må finne stategier som gjør at det fungerer.

• Liker 12
Skrevet

Gå for det!

Jeg synes det er innafor. 

Kos deg med god samvittighet. 
Si det som det er og at du trenger ferie etter ferien som var i år. 

image.png

• Liker 6
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Barn forandrer seg mye på ett år, det er ikke sikkert det er så mye krangling neste sommer. Jeg synes du er litt vel pessimistisk her.

Anonymkode: a46e6...526

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har full forsåelse for TS’ bekymringer, og ville med god samvittighet ha overlatt de to små krapylene til far og hans familie neste sommer. Så får fellesbarnet bli kjent med sine uoppdragne halvsøsken når/hvis de lærer å skikke seg bedre.

Anonymkode: 12902...499

• Liker 11
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

De oppfører seg jo som de aller fleste barn i den alderen, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 2f4ea...261

• Liker 27
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Kontrasten mellom det livet du lever med bonsusbarna, og det livet du lever uten vil være mye mindre neste sommer.Da har du en baby, som jo er mye mer krevende å være i syden med enn det du beskriver her 😅😅 

Så det kan jo være det ikke føles så tungt neste sommer. Å bruke 10-tusenvis av kroner på en ferie du egentlig ikke koser deg på, slik er det å være forelder 🙃 Jeg elsker å slikke sol og lese på stranden i syden, blir lite av det når man reiser med barn. Jeg elsker å gå ut på kveldstid og prøvde ulike restauranter, vanskelig når babyen skal legge seg klokken 19… Ferier kommer til å bli annerledes for deg fremover uansett, selv om bonusbarna ikke er med.

Endret av IDGAF
  • Liker 24
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Du tenker at å dra på ferie alene med en ettåring blir bedre?🤣

Anonymkode: d271d...5fd

• Liker 35
  • Nyttig 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

De oppfører seg jo som de aller fleste barn i den alderen, hverken mer eller mindre.

Anonymkode: 2f4ea...261

Nei, de høres betydelig verre ut enn gjennomsnittsbarn på samme alder. I hvilken grad det skyldes mangelfull oppdragelse eller medfødte personlighetstrekk vet vi selvsagt ikke.

Anonymkode: 12902...499

• Liker 5
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du tenker at å dra på ferie alene med en ettåring blir bedre?🤣

Anonymkode: d271d...5fd

Fortell meg du er førstegangsmor uten å fortelle meg at du er førstegangmor 😅

Vi har en baby og en 3-åring, ser misunnelig over til naboen som har barn i samme alderen som bonusbarna til ts 🤪

Anonymkode: cad28...2ed

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det er rart at du tenker sånn, og jeg har ingen planer om å si "haha, feriene dine blir sånn for alltid!!" for det trenger de ikke bli. Jeg har 3 barn selv, hvor den eldste er og har alltid vært ett sant mareritt. De to andre er nydelige å ha med å gjøre. Så nei, alle er ikke sånn i den alderen. 

Men, mye kan ha endret seg til neste sommer. De har fått ett søsken, kanskje de lærer seg å ta mer henysn, hjelper til litt, og generelt er litt roligere? Kanskje du og far sammen må sette noen kjøreregler. Ikke løpe om kapp til bilen, ikke skape alt til en konkurranse. Sutring er ikke lov, det er tidkrevende og masete og man blir sliten av det. Jeg har aldri følt på å bli utslitt av ferie med egne barn, selv om den eldste som sagt er 10 håndfulle og litt til. (Fortsatt, og har bikka 20) 
Senk lista, la ungene være unger (uten at de regjerer) og se hva som skjer neste år. Dersom det vedvarer er jeg helt enig i at det er fornuftig at de reiser uten deg

Anonymkode: 4feaf...c4b

• Liker 5
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså… 3 barns mor her og en stemor og.

mine(våre) barn er 9,6 og 2 og stebarnet er 14.

jeg syns stebarnet var ufattelig slitsom når mine eldste var baby, det er ikke stebarnet, det er alderen. 5-8 års alderen er slitsom, den er ikke like kjent som den trasse 2 åringen eller masete 4 åringen.

6 åringer er min skrekk🤡 opp til 8, oioioi

Det blir bedre, og verre, siden du og har en baby, hehe

Anonymkode: e0106...320

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Du beskriver jo helt normale barn, og et helt vanlig søskenforhold?

Å måtte være ‘på’ hele tiden når en lever med og har ansvar for barn er normalt. Velkommen til småbarnslivet liksom?

Du må også huske på at disse tre barna blir søsken, som trenger tid og opplevelser sammen for å knytte bånd.

I tillegg er din samboers familie også onkler, tanter og besteforeldre til ditt barn. De ønsker selvfølgelig å inkludere din samboers tredje barn i sin felles familieferie, og ditt barn bør få tid og gode opplevelser sammen med sin slekt.

Det handler ikke lenger om bare deg og dine ønsker. Å være mor er mye forsakelse, til det beste for sitt barn.

Du bør heller snu tankegangen din. Tvert imot kan en ferie sammen med tanter, onkler og besteforeldre gi dere kjærkommen avlastning. Flere voksne til å aktivisere, passe på og gi oppmerksomhet. Kan bli den mest lettvinte ferien dere får på lenge :) 

Anonymkode: 1ad39...612

• Liker 20
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Ferie blir dessverre hverken sol, lek eller nytelse fremover for deg heller. Jeg er på ferie med to egne nå, og jeg har ikke nytt et eneste minutt. Et rent helvete, men barna koser seg mellom uenighetene. Har selv et veldig krevende bonusbarn og det er faktisk ikke noe verre når han er med. Dessuten er de jo søsknene til barnet deres, viktig at søsknene får tid til å danne en relasjon. Du kan heller dra alene med baby på et annet tidspunkt enn typisk ferietid. Da bør hele familien være samlet.

Anonymkode: 3a6c5...bcd

Ikke sant. Jeg har fire barn, og har ofte dratt med både to og fire alene, gjerne også på tvers av landet eller til utlandet. Jeg har nytt masse. Både tiden med barna og alenetiden da barna var i seng. Akkurat kommet hjem fra ferie med de to minste (10 og 12 år). En trøttende kjøretur frem og tilbake, men veldig spennende, givende og koselig. 

Det morsomme var at da jeg reiste med eksen (far til de to yngste), så var det TYNGRE. Nettopp fordi når man er to voksne på tur, så forventer man at den andre voksne tar sin del av logistikk, gjennomføring, håndtering av barna osv. Når denne personen er bare dødvekt, blir det mer slitsomt og irriterende. Sur var han også da ungene begynte å krangle eller ting ikke gikk etter planen, så han forsuret hele ferien i tillegg. 

Anonymkode: 88cda...6e4

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Neste år kan du skylde på at det er for varmt for babyen i syden og bli hjemme, så tar dere ev. en tur alene etter at skoleferien er over (mye billigere også). Ev. så blir du og babyen med én uke, om dere drar et sted som ikke er så varmt og det er helt krise at dere ikke blir med. Jeg angrer på at vi ikke tok flere turer før datteren min startet på skolen. Jeg skjønner at du synes det er stress, man har ofte en lavere terskel når det ikke er egne barn.

Anonymkode: d7245...5ee

• Liker 3
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har ikke bonusbarn, men kan si jeg ikke har nytt en ferie siden min sønn ble født for 3 år siden. Sånn er livet med barn, dine behov kommer i siste rekke, og det kan ta litt tid å venne seg til. Men innen barnet ditt er ett tenker jeg du har vent deg litt mer til det. ☺️

Anonymkode: 89708...8a5

• Liker 11
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...