Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Jeg er en sunn og frisk kvinne (32) som fødte for første gang i fjor april. jeg hadde en relativt ukomplisert graviditet, fødsel og barselsperiode. Amming har også gått fint. en tid etter fødsel satte jeg inn en hormonspiral.

I forbindelse med at jeg begynte å trappe ned på amming (rundt 10 mnd) da datteren min begynte å spise mer fast føde har jeg opplevd mange plagsomme symptomer. Jeg fikk tilbake mensen og har hatt veldig voldsomme smerter og PMS-plager. Humørsvingninger (depresjon), vektøkning, lavt energinivå, hevelse i kroppen (spes ben), fordøyelsesproblemer (veldig oppblåst) og migrene. Jeg har gått opp nesten 8 kg på ca 2 mnd tror jeg. Det verste er en betennelsestilstand i kroppen som gir spesielt utslag på ledd og muskler. jeg får kjempevondt i hofter, rygg, knær og skuldre. dette gjør at jeg også sliter med søvn. datteren min veier nå godt over 10 kg og kan fortsatt ikke gå selv så jeg bærer henne mye rundt. når jeg snakker med min fastlege om disse plagene så sier han bare at dette er fordi jeg ammer og at jeg derfor må regne med hormoner i ubalanse, og at dette vil bli bedre av seg selv når jeg slutter å amme... har har sjekket om jeg kan ha revmatisme, men dette har jeg altså ikke.. 

Er det noen her som har tips til helseperson jeg kan ta kontakt med som kanskje vil ta mine plager mer seriøst? jeg tenker jo også som min fastlege at disse plagene kan avta med tiden, men de er veldig vonde og hemmer meg mye i hverdagen! synes det er lite oppmuntrede å skulle måtte vente til jeg er ferdig med å amme (han foreslo også at jeg bare skulle slutte å amme, først som sist..)

Anonymkode: 009fa...fc9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vært inne på tanken å fjerne spiralen igjen? Hormonene kommer ikke til å balansere seg hvis du konstant tilføyer nye hormoner fra prevensjon. 

Angående lav energi og vektoppgang - dette kan skyldes stoffskifteproblemer, som er ganske vanlig å få etter fødsel - fikk du sjekket dette hos fastlegen? 

Kan ellers også være at du har utviklet noe form for matintoleranse, som kan også føre til betennelser og symptomer som ligner på revmatisme (melkeprotein, gluten er veldig vanlig, men det kan og være nøtter, eller tomat for eksempel) - det passer også med fordøyelsproblemer!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har fått helt jævlig pms etter både første og andre graviditet. Ble dog verre etter andre.

Anonymkode: 2f9e6...ceb

Skrevet
HeleneHS skrev (3 timer siden):

Vært inne på tanken å fjerne spiralen igjen? Hormonene kommer ikke til å balansere seg hvis du konstant tilføyer nye hormoner fra prevensjon. 

Angående lav energi og vektoppgang - dette kan skyldes stoffskifteproblemer, som er ganske vanlig å få etter fødsel - fikk du sjekket dette hos fastlegen? 

Kan ellers også være at du har utviklet noe form for matintoleranse, som kan også føre til betennelser og symptomer som ligner på revmatisme (melkeprotein, gluten er veldig vanlig, men det kan og være nøtter, eller tomat for eksempel) - det passer også med fordøyelsproblemer!

Takk for svar!

Jeg tok opp dette med å fjerne spiral med fastlegen. Han foreslo heller å slutte å amme og så vente 3 måneder før jeg eventuelt fjernet den.. jeg er litt oppgitt over hans holdning til hormoner ifm med amming. jeg tror han tenker at så lenge man ammer så er man i hormonell ubalanse og derfor må regne med alle disse symptomene. 

Jeg tok blodprøver for matintoleranse, så legen utelukket dette (de prøvene ble forøvrig tatt før graviditet)

Stoffskiftet har jeg ikke sjekket, det skal jeg foreslå!

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Har fått helt jævlig pms etter både første og andre graviditet. Ble dog verre etter andre.

Anonymkode: 2f9e6...ceb

Takk for svar !

Gikk pms-plagene over etterhvert for deg, eller er det fortsatt ille? jeg føler at hele syklusen min er plagsom, både før/under/etter eggløsning OG mensen. typ 2 dager ila syklus hvor jeg føler meg "ok"...

AnonymBruker
Skrevet

Sjekket deg for lavt stoffskifte? 

Kan være PMDD også.

Anonymkode: eb50e...ae4

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Sjekket deg for lavt stoffskifte? 

Kan være PMDD også.

Anonymkode: eb50e...ae4

takk for svar!

Jeg har ikke tenkt på hverken stoffskifte eller PMDD, men skal foreslå dette for fastlegen. det virker jo ikke usannsynlig. 🙂

Skrevet
ammelie skrev (1 time siden):

Takk for svar!

Jeg tok opp dette med å fjerne spiral med fastlegen. Han foreslo heller å slutte å amme og så vente 3 måneder før jeg eventuelt fjernet den.. jeg er litt oppgitt over hans holdning til hormoner ifm med amming. jeg tror han tenker at så lenge man ammer så er man i hormonell ubalanse og derfor må regne med alle disse symptomene. 

Jeg tok blodprøver for matintoleranse, så legen utelukket dette (de prøvene ble forøvrig tatt før graviditet)

Stoffskiftet har jeg ikke sjekket, det skal jeg foreslå!

Ufff da, ikke bra den følelsen av å ikke bli hørt - i verste fall må du nok di at du ønsker barn nr 2 og derfor fjerne spiralen, eller dra privat. 

Matintoleranse kan oppstå ganske plutselig også, og heller ikke alt vises i blodprøver, da ikke alle intoleranser skaper antistoff reaksjon. Men dette er vanskelig å få gjennom i "vanlig" helsevesenet, best å prøve seg litt frem med ulike dietter er min erfaring. 

Skrevet
HeleneHS skrev (1 time siden):

Ufff da, ikke bra den følelsen av å ikke bli hørt - i verste fall må du nok di at du ønsker barn nr 2 og derfor fjerne spiralen, eller dra privat. 

Matintoleranse kan oppstå ganske plutselig også, og heller ikke alt vises i blodprøver, da ikke alle intoleranser skaper antistoff reaksjon. Men dette er vanskelig å få gjennom i "vanlig" helsevesenet, best å prøve seg litt frem med ulike dietter er min erfaring. 

Min mor har også snakket om dette med matintoleranse, fordi hun nylig fikk påvist laktoseintoleranse som ga henne smerter i hofter. Hun testet seg privat… jeg skal spørre fastlegen igjen om dette, jeg ble jo testet sist for flere år siden. 

jeg får vurdere å fjerne spiralen, men har virkelig ikke lyst på flere barn 😅

jeg har også vurdert å kontakte helsestasjon. Det var en jordmor der som satte inn spiralen, men siden det er 14 mnd siden fødsel tenkte jeg at jeg sikkert ikke fikk noe oppfølging derifra lenger

AnonymBruker
Skrevet
ammelie skrev (På 10.7.2025 den 21.09):

Min mor har også snakket om dette med matintoleranse, fordi hun nylig fikk påvist laktoseintoleranse som ga henne smerter i hofter. Hun testet seg privat… jeg skal spørre fastlegen igjen om dette, jeg ble jo testet sist for flere år siden. 

jeg får vurdere å fjerne spiralen, men har virkelig ikke lyst på flere barn 😅

jeg har også vurdert å kontakte helsestasjon. Det var en jordmor der som satte inn spiralen, men siden det er 14 mnd siden fødsel tenkte jeg at jeg sikkert ikke fikk noe oppfølging derifra lenger

Mannen din kan vel sterilisere seg? 

Anonymkode: ed1e8...2f9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...