Gå til innhold

Tarot

Frøken Pus

Anbefalte innlegg

(Jeg legger inn et svar selv om spørsmålet ikke var stilt til meg.) Jeg tror kortene kommer temmelig tilfeldig, dvs. at det ikke er noe som styrer dem. Når jeg tolker derimot, så er det jeg som styrer tolkningen - eller rettere sagt en kombinasjon av bevisste og ubevisste tanker, eller intuisjon om man vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_KR-øst_*
(Jeg legger inn et svar selv om spørsmålet ikke var stilt til meg.) Jeg tror kortene kommer temmelig tilfeldig, dvs. at det ikke er noe som styrer dem. Når jeg tolker derimot, så er det jeg som styrer tolkningen - eller rettere sagt en kombinasjon av bevisste og ubevisste tanker, eller intuisjon om man vil.

Men er du da avhengig av tarot-kort? (Ikke avhengighet)

Kan du ikke like gjerne bruke en vanlig kortstokk, eller svarteper for den saks skyld?

Eller som jeg tidligere skrev, at jeg heller ville sett på familiebilder.

Dette mener jeg seriøst, siden du mener det er dine egne tanker utfra det du ser som er avgjørende for din tolkning.

Jeg har sett noen av slike kort, men er det slik at alle sett med tarot-kort er like?

I så fall er det bestemt på forhånd at du skal assosiere de forskjellige kortene med bestemte ting i sammenheng med bildene. Da vil kortene i utgangspunktet være svært veiledende. Jeg vet at det finnes kort som ikke assosierer med noe godt. Kan ikke dette virke skremmende på de som tror på det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg mener at en bør holde seg borte fra alt som har med åndsmakter å gjøre, utenom de som er fra Gud.

Mange kaller disse for energier, men da er det tydeligvis snakk om intelligente energier. Så hva blir da forskjellen på åndsmakter og intelligente energier?

Mange er de som i ungdommelig nysgjerrighet og mot har lekt med overnaturlige krefter, og har bitre erfaringer fra dette.

Jeg har selv blitt angrepet av en slik åndsmakt. Dette skjedde fordi jeg litt tidligere hadde omvendt meg til Jesus.

Dette skjedde ved at rommet jeg var i plutselig føltes iskaldt, og en dyp redsel kom over meg, og jeg følte en kvelningsfornemmelse.

Men dette forsvant som dugg for solen da jeg uttalte navnet Jesus.

Eneste erfaring jeg har med healing, er at noen som har benyttet seg av dette, sier de er blitt bra for en tid, for etterhvert å falle tilbake til utgangspunktet.

Noen har endog gjentatt dette flere ganger.

Klarsynthet har jeg ingen peiling på, og derfor har jeg ikke gjort meg opp noen mening om det. Har hørt en del historier om dette, men har aldri snakket med noen som har benyttet dette.

Håper dette er svar på det du lurte på. Dette er altså min mening om tarot, krystall og alle slike hjelpemidler som ikke har med Gud å gjøre.

Takk for svar. Ja det var i grunnen det jeg lurte på.

Mange som driver med healing tror da også på Gud. Tok selv i mot en healing fra en jeg oppfattet som kristen for under et halvt år siden. Hun beskrev samtidig en engel som hun så stå bak meg. Det er ikke første gangen jeg har tatt i mot healing. Jeg opplever det veldig sterkt. Denne dagen var jeg sliten og litt deprimert, etter healingen følte jeg det nærmest som om jeg hadde tatt lykkepillen (uten at jeg har noen erfaring med den). Jeg boblet over av energi og gikk bare rundt og smilte og lo. Denne følelsen varte omtrent en halv time før den stabiliserte seg. Har ikke gjort den samme erfaringen ved tidligere healinger. Har hatt sterke opplevelser da også, men ikke på samme måte. Det har dreid seg mer om avslappning.

Å leke med overnaturlige krefter forstår jeg ikke at noen våger. Man skal ha respekt for det man ikke forstår. Jeg har ingen problemer med å tro på den opplevelsen du hadde. Det er sånt jeg tror er naturlig. Har takk og lov aldri hatt noen negative opplevelser av denne typen selv, men har hørt mange historier. Det virker tåpelig og forsøke å bortforklare alt vi ikke kan se eller forstå med vår mangelfulle forståelse av helheten. Og i all min tvil og forvirring ber jeg selv når jeg kommer i kontakt med noe jeg opplever som negative energier. Noen ganger kommer man jo i kontakt med mennesker som virker hyggelige eller plasser eller hus som tross sitt uskyldige utseende likevel får en til å føle en voldsom uhygge. Uten at det er noen logisk forklaring til at man skal føle det slik. Da ber jeg om beskyttelse og føler meg tryggere.

Jeg tror vel egentlig at det som blir kallt intelligente energier og åndsmakter er det samme. Eller kanskje jeg skulle si nesten det samme. Kristendommen snakker jo om Gud, Jesus og den hellige ånd. En treenighet, har aldri riktig forstått det begrepet. Men om man tror på Gud, Jesus, engler og åndelige veiledere, hvorfor skulle det ikke også finnes en healende energi?

Jeg bare spekulerer. En dag får vi jo alle svaret. Sannsynligvis har vi allerede fått det, vi har bare glemt hva vi har lært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Jeg lurer også på om det er galt å drive med dette når man er kristen.. Har en oppfatning om at det er det. Jeg har prøvd det hos en venninne et par ganger, og det stemte ganske bra med hvordan livet mitt var akkurat da. jeg opplevde ikke noe skummelt eller overnaturlig, men man kan aldri vite hva man "tukler" med.. :sjenert:

Er det noen flere kristne som har noen synspunkter om dette med tarot-kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Chrizzy

Det står i Bibelen at man ikke skal drive med spådom og slikt (orker ikke lete etter det, men det er vist en styggedom og noe hedensk og fryktelig ugudelig), Bibelen er vistnok veldig tydelig på det. Samtidig er det jo litt morsomt å lese om Moses/Abraham som spår i skyene og lignende, det står det også om i Bibelen, i GT. Blir lett litt forvirret av det, tror det står om både det at man ikke skal spå og om at de spår i skyene i GT. Ellers vil vel en som er kristen si at det som står i GT ikke gjelder, fordi Jesus kom jo med den nye pakten DNT. Etter det bruker man jo GT og DNT om hverandre akkurat som det passer, har noen noe dårlig å si om GT derimot, da gjelder den ikke lenger på grunn av den nye pakten... :lete:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Det står i Bibelen at man ikke skal drive med spådom og slikt (orker ikke lete etter det, men det er vist en styggedom og noe hedensk og fryktelig ugudelig), Bibelen er vistnok veldig tydelig på det. Samtidig er det jo litt morsomt å lese om Moses/Abraham som spår i skyene og lignende, det står det også om i Bibelen, i GT. Blir lett litt forvirret av det, tror det står om både det at man ikke skal spå og om at de spår i skyene i GT. Ellers vil vel en som er kristen si at det som står i GT ikke gjelder, fordi Jesus kom jo med den nye pakten DNT. Etter det bruker man jo GT og DNT om hverandre akkurat som det passer, har noen noe dårlig å si om GT derimot, da gjelder den ikke lenger på grunn av den nye pakten... :lete:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

Jeg lurer også på om det er galt å drive med dette når man er kristen.. Har en oppfatning om at det er det. jeg opplevde ikke noe skummelt eller overnaturlig, men man kan aldri vite hva man "tukler" med.. :sjenert:

Er det noen flere kristne som har noen synspunkter om dette med tarot-kort?

Jeg er kristen, og vil si at tarotkortene er noe som kristne advares mot.

Det er jo forsåvidt riktig at det kun er noen papirlapper. Men det er når man bruker dem bevisst som spådomsverktøy, og stiller inn sinnet sitt på det, at det blir snakk om å begå synd mot Gud.

Man går nemlig inn i åndeverdenen og påkaller åndene, som tidligere nevnt.

Selv om man ikke opplever det som skummelt i begynnelsen, er det vanlig at det begynner å skje uforklarlige ting etterhvert, som at lyspærer plutselig blinker osv. Man blir også gjerne angrepet på det følelsesmessige, og blir utryggere. Har du opplevd Guds sterke kraft av trygghet, så vet du forskjellen.

Det står klart skrevet i Bibelen at man ikke skal tukle med åndeverdenen. Man vet nemlig ikke hvilke krefter man leker med. Vi mennesker skal kun få vår kraft fra Gud. Vi trenger heller ikke noen annen form for kraft (og en kraft som etterhvert svekker oss og gjør oss utrygge). Det er dette Gud vil verne oss mot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg trodde på dette så ville jeg lagt kortene flere ganger for å se om det stemte hver gang. Og hvis ikke , ville jeg tatt det for bare tull.

Mange som prøver å legge kortene flere ganger på samme spørsmål, dersom de ikke liker svarene de får, men da får man svært ofte opp samme kort, eller kort som belyser de samme problemene fra en litt annen side.

Men er du da avhengig av tarot-kort? (Ikke avhengighet)

Kan du ikke like gjerne bruke en vanlig kortstokk, eller svarteper for den saks skyld?

Jeg mener at tarot, runer, kaffegrut osv egentlig ikke behøves, de er bare ett verktøy for å trigge intuisjonen, som egentlig gir svarene. Bruk av symboler på den måten finner man i alle religioner.

Jeg har sett noen av slike kort, men er det slik at alle sett med tarot-kort er like?

I så fall er det bestemt på forhånd at du skal assosiere de forskjellige kortene med bestemte ting i sammenheng med bildene. Da vil kortene i utgangspunktet være svært veiledende. Jeg vet at det finnes kort som ikke assosierer med noe godt. Kan ikke dette virke skremmende på de som tror på det?

Det finnes ett utall ulike design på tarotkort, de fleste inneholder de samme grunnsymbolene, mens andre har frigjort seg ganske godt fra disse. Kortene er ment å være veiledende i forhold til betydning, men dette er hovedsaklig for å hjelpe intuisjonen i gang. Folk som er gode assosierer mere fritt over kortene, og noen slutter også å bruke dem etterhvert.

Det er heller ingen kort som er gode eller dårlige, dette må alltid tolkes ut fra sammenhengen. Enkelte personer har ulike caser med enkelte kort, ofte fordi de respresenterer utfordringer i deres liv, og da er det opp til den som tolker kortene å hjelpe personen å se mulighetene fremfor problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Hehe.. ja takk begge deler :fnise:

Jeg spår i tarot for meg selv, og mine nærmeste venner.. Ikke noe skummelt med det, ( og jeg har selv tidligere vært kristen, men blir vel omtalt som en "frafallende" selv om jeg tror på gud)

så tror IKKE på at alt som ikke gjelder Jesus og Gud må for enhver pris være av onde makter eller demoner eller alt mulig rarieteter som noen påstår :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...