Jens Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 når de holder på å få tenner? Gutten min har fått en tann, men har i hele dag puttet fingrene inn i munnen og små grått. Han sovnet kl 1900 men våknet kl 2200 og hylgråt!Måtte ta han opp og etter lang stund sovnet han på skulderen min. Da jeg la han ned begynnte han å skrike igjen. Han ligger nå i sengen vår sammen med mannen min, og sover nå. Kan det være flere tenner, og er det normalt att de skriker så mye, og ikke sover? Noen tips?
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Ja til alt over. Det kan være plagsomt å få tenner, de kan få feber også. Kjøp sånt stoff som de har på apoteket til å smøre på, det lindrer.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Dentinox heter det som du smører på. Det er lurt å tørke av gommene med en tørr klut først, for at dentinoxen skal få direkte kontakt med gommen. Og så må du regne med en ny runde med hyling om natta, hvor du må være hard og ignorere det for at han skal sove hele natta igjen.
Jens Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #6 Skrevet 21. mars 2006 Så det er dumt av oss å ha han i sengen vår?Følte jeg ikke kunne la han ligge å ha det så vondt helt alene.......... Han sover jo egentlig på eget rom.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2006 #7 Skrevet 21. mars 2006 Du må uansett være forberedt på å ta opp kampen senere. Vet veldig godt hvordan du har det, har ei tuppe som er akkurat sånn selv - og det er VANSKELIG! Men følg magen din du, og så får du heller ta deg av problemene etter hvert.
Gjest Gjest Skrevet 21. mars 2006 #8 Skrevet 21. mars 2006 Det er dumt at han får det som vane å ligge i sengen deres, men han skal jo ikke ligge å hyle alene heller. Hva om han ligger alene og dere går inn til han og roer han, og går ut når han er rolig?
Emma3 Skrevet 21. mars 2006 #9 Skrevet 21. mars 2006 Du treng jo ikkje ta gutten oppi senga di. Kva med å berre flytte senga hans inn til deke?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 21. mars 2006 #10 Skrevet 21. mars 2006 Det er dumt at han får det som vane å ligge i sengen deres, men han skal jo ikke ligge å hyle alene heller. Hva om han ligger alene og dere går inn til han og roer han, og går ut når han er rolig? ← Fin teori, trodde på den selv jeg, helt til jeg fant ut at det funker ikke sånn i praksis Går jeg inn, så blir hylinga ti ganger verre. Tar henne opp, så roer hun seg litt, men legger jeg henne ned igjen, så er helvete løs. Når kampen må tas, så må hun få være helt i fred så lenge jeg skjønner at det ikke er noe ordentlig i veien.
Gjest Maddy Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Uff ja Jens det er desverre ganske normalt. NOen unger derimot reagerer ikke mens andre igjen får voldsomme reaksjoner enten i form av feber, søvnløshet og skriking som du nevner. Her ble matlysten redusert ganske betraktelig når eldste holdt på med tenner. Ble nettopp ferdige med 2 års jekslene her og nå venter vi på at minsten skal få tenner snart.
Gjest karius Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 når de holder på å få tenner? Gutten min har fått en tann, men har i hele dag puttet fingrene inn i munnen og små grått. Han sovnet kl 1900 men våknet kl 2200 og hylgråt!Måtte ta han opp og etter lang stund sovnet han på skulderen min. Da jeg la han ned begynnte han å skrike igjen. Han ligger nå i sengen vår sammen med mannen min, og sover nå. Kan det være flere tenner, og er det normalt att de skriker så mye, og ikke sover? Noen tips? ← Jeg må dessverre si ja, det er normalt. Jeg skulle ønske at mitt barn var født med tenner for det var et mareritt for hver tann som skulle ut. Han fikk sin første tann da han var 8 mnd., ganske sent. Han mistet også tenner sent i forhold til sine skolekamerater og det tok lang tid før det kom nye. Ikke alle unger har det sånn men noen.
Lula Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 Min gutt paa snart 11 mnd har 6 tenner naa. Han har reagert med skriking og daarlig sovn slik Jens beskriver hver gang det har kommet en ny tann! Normalt sover han hele natten paa eget rom uten problemer, men naar tennene kommer blir det slitsomme netter hos oss. Det er ikke saa mye aa gjoere med, annet enn a holde ut. Dentinox funker ikke her. Vi har hatt han opp i vaar seng noen ganger naa det har vaert tenner paa gang eller han er syk. For oss har det ikke vaert noe problem aa faa han til aa sove i egen seng igjen etterpaa (heldigvis), men alt dette er saa individuelt, at man maa nok bare proeve seg frem litt aa fnne ut hvordan man best takler de ulike utfordringene med smaa barn.
Elle Melle Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 Og så må du regne med en ny runde med hyling om natta, hvor du må være hard og ignorere det for at han skal sove hele natta igjen. icon_sad.gif Jeg mener... Skal man være HARD og ignorere barn som har vondt bare fordi det er natt? Nå har jeg faktisk lyst til å skrive en del ting her som sikkert ville blitt fjernet, så jeg får heller beherske meg. Selv de mest ihuga "la seg skrike i søvn alene"-folka har som forutsetning for søvntrening at man skal være sikker på at barnet IKKE har vondt noe sted før man lar det skrike uten å få respons! Å ikke trøste barn som har vondt er jo rett og slett bare slemt og ufølsomt! Jens: Vi har hatt akkurat samme problemet. For hver nye tann blir hun helt umulig å roe, selv når hun blir båret og kost med. Når tannen er ute forsvinner problemet igjen. Når man får tenner eller er syk er det "unntakstilstand" med oppdragelse her i huset i alle fall, og det har aldri vært noe problem å innføre normale rutiner igjen etterpå.
tuji Skrevet 22. mars 2006 #16 Skrevet 22. mars 2006 Jeg mener... Skal man være HARD og ignorere barn som har vondt bare fordi det er natt? Nå har jeg faktisk lyst til å skrive en del ting her som sikkert ville blitt fjernet, så jeg får heller beherske meg. Tror hun mente at man må regne med å venne dem til å ligge alene igjen ETTER at de har blitt bra igjen, og at man da må regne med litt skriking.
Elle Melle Skrevet 22. mars 2006 #17 Skrevet 22. mars 2006 Er det normalt å gi smertestillende? ← Hvis han ser ut til å virkelig trenge det for å få sovet i det hele tatt tror jeg det kan være en ok løsning. Vi har gitt en eller to ganger tilsammen men bare når det virkelig har vært ille og hun har hylskreket uten å roe seg (hun har fire tenner nå, og det har ikke vært nødvendig de siste gangene, det var mest ille med de første tennene).
Gjest Gamle Alex Skrevet 22. mars 2006 #18 Skrevet 22. mars 2006 Prøv en kald bitering først, du kan jo sikkert prøve en smertestilende å se om det har noen virkning, men dette er det sikkert mange meninger om
Lula Skrevet 22. mars 2006 #19 Skrevet 22. mars 2006 (endret) Jeg mener... Skal man være HARD og ignorere barn som har vondt bare fordi det er natt? Nå har jeg faktisk lyst til å skrive en del ting her som sikkert ville blitt fjernet, så jeg får heller beherske meg. Selv de mest ihuga "la seg skrike i søvn alene"-folka har som forutsetning for søvntrening at man skal være sikker på at barnet IKKE har vondt noe sted før man lar det skrike uten å få respons! Å ikke trøste barn som har vondt er jo rett og slett bare slemt og ufølsomt! ← Tror vedkommende mente at om man tar barnet opp i sengen naar det er sykt/eller faar tenner saa risikerer man at man faar en runde med tilvenning til aa sove i egen seng igjen etterpaa. Mulig jeg tar feil men det var slik jeg oppfattet det. Er det normalt å gi smertestillende? ← Normalt og normalt....jeg har forsokt med Dentinox (som ikke funker for oss), men er meget restriktiv med aa gi andre medisiner. De eneste gangene jeg har gitt smertestillende/febernedsettende i form av stikkpiller er naar smaaen har hatt hoy feber. Prover aa gi minst mulig medisiner. Men hva andre gjor vet jeg ikke saa mye om... Endret 22. mars 2006 av Lula
La Guapa Skrevet 22. mars 2006 #20 Skrevet 22. mars 2006 Så det er dumt av oss å ha han i sengen vår?Følte jeg ikke kunne la han ligge å ha det så vondt helt alene.......... Han sover jo egentlig på eget rom. ← Følg hjertet ditt du!Det har vi gjort med lillemor. Når hun har hatt mareritt i perioder eller slitt med tenner eller feber har hun fått komme opp i sengen vår om natten.Når hun er frisk igjen er det noen netter med gråting.Jeg går inn og trøster uten å ta henne opp.Har aldri vært nødt til å gjøre det mer enn tre netter på rad! Jeg tror hun har blitt veldig trygg av å få være hos oss når hun har vondt eller er redd.Tre dager med litt gråting er alt som skal til for å venne henne til å ligge på sitt rom igjen.Vi trøster henne og da roer hun seg igjen. Synes ikke det er noe problem, vi. Det finnes ikke noe fasit-svar på det å ligge på eget rom.Av og til synes jeg det er helt rett å gjøre unntak!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå