flopp Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 I de siste dagene har jeg hatt litt hodepine, men ikke værre enn at jeg har klart meg uten smertestillende. Men i dag skjedde det noe jeg syntes var litt ekkelt: jeg satt på jobben i et møte og plutselig ble den venstre armen min nummen fra albuen og ned. Det liknet litt på følelsen man får når armen sovner, men det var ikke den prikkingen. Og jeg kunne klype meg hardt i hånden uten at det var vondt. Da dettte begynte å gå over, fikk jeg plutselig den samme følelsen i venstre halvdel av munnen - kinnet, tannkjøttet, halve tungen og tennene! Alt dette ga seg etter 10-15 min. og da fikk jeg en voldsom hodepine, ble kvalm og svimmel Noen som har peiling på hva dette kan være eller hvorfor det skjedde?? Det var skikkelig guffent! Jeg tok meg to smertestillende og hodepinen ble bedre, men ikke helt borte.
Gjest 1111 Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Høres skummelt ut Jeg aner ikke hva det kan være, men kanskje du bør ta deg en tur til legen, om bare for å få bort bekymringene?
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Jeg hadde tatt meg en tur til legen jeg......
flopp Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2006 Har selvfølgelig tenkt tanken å ringe legen, og jeg har gjort et forsøk også, men det var tydeligvis flere enn meg som prøvde å få tak i de på legekontoret for ingen tok telefonen. Skal ringe igjen i morgen! Men, er nesten litt redd for å høre hva det kan være... En del tanker som surrer, selv om det sikkert ikke er noe alvorlig. Jeg er jo ikke fylt 30 en gang så jeg kan jo ikke bl syk nå :icon_frown:
Gjest Gjesta Skrevet 21. mars 2006 #5 Skrevet 21. mars 2006 Det er jo ikke dermed sagt at det må være noe alvorlig, men jeg ville uansett sjekka det ut.Fortell om opplevelsen når du ringer legekontoret så får du kanskje komme inn tidlig så du slipper å gå å bekymre deg så fælt. Det går sikkert bra Flopp
Arkana Skrevet 21. mars 2006 #6 Skrevet 21. mars 2006 (endret) Jeg synes dette høres ut som migrene med aura. Ca 20% av de som har migrene har aura. Aura er et forstadium til migrenen og kan være f.eks. synsforstyrrelser, lammelser i den ene halvdelen av kroppen, taleforstyrrelser osv. Etterpå kommer migrenen (hodepinen), og veldig mange har også kvalme (evt oppkast) og svimmelhet samtidig, er følsomme for lys, lyder og anstrengelser (hodepinen blir verre f.eks. ved å gå opp en trapp). Ikke så rart at hodepinen ikke forsvant med vanlige smertestillende. Selv bruker jeg paralgin forte mot migrene og det hjelper fint, men det finnes gode migrenemedisiner også. Greit å få dette sjekket av en lege, men jeg er ganske sikker på at det ikke er noe alvorlig du har. Endret 21. mars 2006 av Arkana
Gjest gjest1 Skrevet 21. mars 2006 #7 Skrevet 21. mars 2006 Dette kan være flere ting, jeg tror jeg ville dratt på legevakten ganske kjapt. Tatt en EKG og evt henvises til nevrolog - dersom de mener det er nødvendig selvfølgelig
Gjest Gjest_ravnaskrik_* Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Dra til legen, det høres ut som et drypp (hjerneslag...) men ingen kan stille noen diagnose her på kg. Du bruker p-piller? (at du fikk et lite drypp, hvis det er diagnosen, betyr ikke at du stadig vil få flere, men jeg ville snakket med legen ganske så raskt... Det du forteller, om lammelser osv, tyder på et lite drypp og det kan man få uavhengig av alder. Det er ingen dødsdom, i alle fall ikke slik du har forklart det. Mange tror at et drypp betyr at man blir bevisstløs i måneder, men det stemmer ikke. Det stemmer ikke heller at man er døden nær pga et hjerneslag, men jeg ville kontaktet legen (de kan ikke gjøre noe, og vil sannsynligvis avfeie det hele med at du har "nerveproblemer" etc... men gå til legen din. Stoler du ikke på h*n så gå til en annen lege. Leser at mange her tror det hele er migrene, og det kan også stemme, men det kan også være at du hadde et hjerneslag (selv om du er bare 30 år...)
Blackjack Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Det kan være så mangt, både drypp, migrene, stress, eller noe helt annet. Kom deg på legevakten!! Migrene kan faktisk forveksles med hjerneblødning, så selv om du her får høre at det kan være noe helt ufarlig bør du få en lege til å se på deg!
Gjest *-*Pinky*-* Skrevet 22. mars 2006 #11 Skrevet 22. mars 2006 Det er IKKE meningen å skremme deg, å jeg sier heller ikke at det er det du har. Men, ene søskenbarnet mitt fikk ett sånt "anfall" engang, å med henne så vste det seg at det var MS..
Gjest Gjesta Skrevet 22. mars 2006 #12 Skrevet 22. mars 2006 I de siste dagene har jeg hatt litt hodepine, men ikke værre enn at jeg har klart meg uten smertestillende. Men i dag skjedde det noe jeg syntes var litt ekkelt: jeg satt på jobben i et møte og plutselig ble den venstre armen min nummen fra albuen og ned. Det liknet litt på følelsen man får når armen sovner, men det var ikke den prikkingen. Og jeg kunne klype meg hardt i hånden uten at det var vondt. Da dettte begynte å gå over, fikk jeg plutselig den samme følelsen i venstre halvdel av munnen - kinnet, tannkjøttet, halve tungen og tennene! Alt dette ga seg etter 10-15 min. og da fikk jeg en voldsom hodepine, ble kvalm og svimmel Noen som har peiling på hva dette kan være eller hvorfor det skjedde?? Det var skikkelig guffent! Jeg tok meg to smertestillende og hodepinen ble bedre, men ikke helt borte. ← Dette høres veldig ut som migrene spør du meg...
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #13 Skrevet 22. mars 2006 Broren min fikk noe lignendes en gang. Han ble helt skjeiv i ansiktet, munnen og ene kinnet hang.. Bare helt plutselig. De fant ikke ut hva det var, men antagelig var det antydning til et slag som kom av mye stress og at han var overarbeidet. Gikk seg til, han har vært fin nå etterpå. Kroppen reagerer på så mye, stress, livsforandring og mye jobb, kan utløse mye rart. Hvis det ikke gir seg ville jeg tatt en tur til legen, hvis det gir seg så var det antagelig et engangstilfelle som ble utløst av noe.. men jeg er ingen lege. Bare erfaring fra min bror.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #14 Skrevet 22. mars 2006 Har du vært hos legen? Går det bra med deg? Utifra den sykehistorien du presenterer for oss på KG, er det mest nærliggende å tenke seg at du har hatt en såkalt TIA anfall (Transitorisk Ischemist Anfall): altså et lite drypp i hjernen på høyre side som gav symptomer i mindre enn 1 time. Med tanke på hodepinen du beskriver, bør man også tenke i retning SAH: subarachnoidal blødning. (Har du hatt nakkestivhet?) Det er viktig at du går til legen for å: -Bekrefte eller avkrefte den kliniske diagnosen TIA (evt. SAH) -Identifisere mulig underliggende patologi: var det infarkt eller blødning? -Registrere risiko faktorer: p-piller, andre medisiner, høyt blodtrykk, blodsykdom, arv, traume, osv Dine symptomer er potensielt såpass alvorlige at jeg vil gå så langt som å si at du ikke har råd til å la være å gå til legen.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #15 Skrevet 22. mars 2006 Har du vært hos legen? Går det bra med deg? Utifra den sykehistorien du presenterer for oss på KG, er det mest nærliggende å tenke seg at du har hatt en såkalt TIA anfall (Transitorisk Ischemist Anfall): altså et lite drypp i hjernen på høyre side som gav symptomer i mindre enn 1 time. Med tanke på hodepinen du beskriver, bør man også tenke i retning SAH: subarachnoidal blødning. (Har du hatt nakkestivhet?) Det er viktig at du går til legen for å: -Bekrefte eller avkrefte den kliniske diagnosen TIA (evt. SAH) -Identifisere mulig underliggende patologi: var det infarkt eller blødning? -Registrere risiko faktorer: p-piller, andre medisiner, høyt blodtrykk, blodsykdom, arv, traume, osv Dine symptomer er potensielt såpass alvorlige at jeg vil gå så langt som å si at du ikke har råd til å la være å gå til legen. ← Nei, vet du meg hva!!!!!!!!! Må slutte å leke doktor her inne, sitte å slenge ut sånne "diagnoser" om man er sykepleier ( noe jeg håper du ikke er) burde vedkommende ha såpass vett at man gjør ikke det på et forum på nettet. Ta deg en tur til legen så får du høre hva det er, de ter rådet mitt.
flopp Skrevet 23. mars 2006 Forfatter #16 Skrevet 23. mars 2006 Kjente jeg ble litt svett når jeg leste disse svarene.... Hvis jeg kan velge, så velger jeg å tro at det var migrene jeg fikk - har aldri hatt det før, men disse andre tingene dere nevnte hørtes skummelt ut! Jeg har ikke vært hos lege enda, føler meg fin nå . HAr legetime til et av barna 6. april så da kan jeg jo nevne opplevelsen da. Er forresten migrene arvelig? Pappa har det så hvis det er arvelig så er det ikke så usannsynlig at jeg også kan få det :icon_question:
Gjest Gjesta Skrevet 23. mars 2006 #17 Skrevet 23. mars 2006 Kjente jeg ble litt svett når jeg leste disse svarene.... Hvis jeg kan velge, så velger jeg å tro at det var migrene jeg fikk - har aldri hatt det før, men disse andre tingene dere nevnte hørtes skummelt ut! Jeg har ikke vært hos lege enda, føler meg fin nå . HAr legetime til et av barna 6. april så da kan jeg jo nevne opplevelsen da. Er forresten migrene arvelig? Pappa har det så hvis det er arvelig så er det ikke så usannsynlig at jeg også kan få det :icon_question: ← Jeg har i hvert fall en søster som har det akkurat sånn som du beskrev når hun får migreneanfall...
Gjest Rødtoppen Skrevet 23. mars 2006 #18 Skrevet 23. mars 2006 Hei flopp! Jeg ER sykepleier, og synes det er veldig unødvendig av folk å skrive at det sikkert er TIA, hjerneblødning osv osv osv. Det er ingen vits i å skremme folk på denne måten, og det er heller ikke mulig å stille noen diagnose på folk man bare hører om her inne. Det er faktisk enda legene som kan stille en diagnose :-D Det jeg synes du skal gjøre, er at ta kontakt med lege hvis det skulle skje IGJEN. Jeg å er plaget av migrene innimellom, og da blir også jeg skjev i ansiktet, mister følelsen og sånt. Migrene kan, så vidt jeg vet, ha noen arvelige faktorer - så mye mulig det er det du har hatt. Uansett, hvis det skulle gjenta seg, ta kontakt med lege så snart som mulig. Hvis ikke kan du jo bare, som du sier, nevne det når du er hos legen med barnet ditt. Håper du slipper å oppleve det igjen da
Abr@xas Skrevet 23. mars 2006 #19 Skrevet 23. mars 2006 (endret) Hei flopp! Jeg ER sykepleier, og synes det er veldig unødvendig av folk å skrive at det sikkert er TIA, hjerneblødning osv osv osv. Det er ingen vits i å skremme folk på denne måten, og det er heller ikke mulig å stille noen diagnose på folk man bare hører om her inne. Det er faktisk enda legene som kan stille en diagnose :-D ← Må si meg enig her, det er ikke nødvendig å skremme vannet av folk. Slike ting er ikke så lurt å ta opp på et forum, da blir det bare synsing, og man kan fort bli mer skremt enn beroliget. Det er kun legen som kan svare deg på hva dette er for noe. Endret 23. mars 2006 av Abr@xas
Blackjack Skrevet 23. mars 2006 #20 Skrevet 23. mars 2006 Kjente jeg ble litt svett når jeg leste disse svarene.... Hvis jeg kan velge, så velger jeg å tro at det var migrene jeg fikk - har aldri hatt det før, men disse andre tingene dere nevnte hørtes skummelt ut! Er forresten migrene arvelig? Pappa har det så hvis det er arvelig så er det ikke så usannsynlig at jeg også kan få det :icon_question: ← Ja, migrene kan være arvelig. Hei flopp! Jeg ER sykepleier, og synes det er veldig unødvendig av folk å skrive at det sikkert er TIA, hjerneblødning osv osv osv. Det er ingen vits i å skremme folk på denne måten, og det er heller ikke mulig å stille noen diagnose på folk man bare hører om her inne. Det er faktisk enda legene som kan stille en diagnose :-D Det jeg synes du skal gjøre, er at ta kontakt med lege hvis det skulle skje IGJEN. Jeg å er plaget av migrene innimellom, og da blir også jeg skjev i ansiktet, mister følelsen og sånt. Migrene kan, så vidt jeg vet, ha noen arvelige faktorer - så mye mulig det er det du har hatt. ← Migrene og hjerneblødning kan LETT forveksles hvis man ikke har erfaring med migrene, så hvis trådstarter ikke har påvist migrene fra før bør hun sjekke alle muligheter! Jeg har hatt migrene i 12 år, og når mine anfall er på sitt værste, samt hvis anfallene endrer "oppførsel" har jeg fått streng beskjed om å komme meg til legevakt og sjekke med for slag/blødninger. Har heldigvis ikke fått påvist det ennå, men har faktisk blitt lagt inn på sykehus flere ganger fordi nevrologen var i tvil om hva det var. Så at dere som ikke er utdannet innenfor nevrologi eller annet skal sitte her og si det mest sannsynlig ikke er noe farlig er for dumt. Joda, dere kan jo klage over at man skriver skremmende svar her, men er det ikke enda mer skremmende å skulle gi proffe svar om at det mest sannsynlig er migrene når man ikke vet? Må da være mye bedre for trådstarter å sjekke det ut ordentlig enn å slå seg til ro med at det er migrene, I TILFELLE det ikke er det! Trådstarter, kom deg til lege og få en full sjekk, henvisning til nevrolog og en evnt utredelse av migrene (hvis det er det). Da sparer du deg selv for mange bekymringer hvis det skal skje igjen. Lykke til, håper alt er bra med deg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå