Gå til innhold

Sønn som er oppvokst med to mødre og ei søster.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Umulig å si hva som har hatt innvirkning på ham personlig. Man kan analysere dette på gruppenivå, men det er jo alltid individuelle forskjeller.

Jeg er som kvinne vokst opp med primært kvinner i familien (far døde, har mor og søster), og selv om jeg har klart meg bra bar jeg nok noe preg av det som tenåring og ung voksen. Jeg var litt forsiktig i møte med menn, som om alle voksne menn automatisk var autoritetspersoner som skulle respekteres. Jeg skulle gjerne hatt en far hjemme som jeg var helt trygg på, som gjorde det maskuline mindre fremmed.

Min erfaring er at folk snakker ganske uhemmet om farskomplekser, men at det legges mer lokk på morskomplekser. I USA er det jo statistikk på hvor mange unge menn med problemer som er oppvokst med enslige mødre. Kanskje er vi så livredde for å flytte den debatten hit at vi ikke vil anerkjenne den. Og så er vi som samfunn mer vare for å plassere «skyld» hos enslige mødre (selv om det egentlig ikke handler så mye om dem, kun fraværet av far).

Anonymkode: 520f0...8b8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Denne er vesentlig og viktig. Det er forsket mye på emnet og essensen er at en farsfigur (i en eller annen form) er viktig for sosial utvikling, risikotaking og selvstendighet.  Det betyr ikke nødvendigvis at barn uten en far er dømt til negative utfall, men at det finnes økt risiko for visse utfordringer både emosjonelt, sosialt og kognitivt. 

Anonymkode: 6db65...37d

Ja, og det har jeg sett selv. Der hvor jeg vokste opp, var det stor overkant av enslig mødre. Mange gutter med problemer etter hvert som de ble eldre. Gjengangeren var fravær av farsfigur. 
Å ta opp noe her inne med eksempler som dette med to mødre, gjør at enkelte lesbiske fyker i taket og automatisk tror det har med diskriminering av dem å gjøre…. Men sannheten er at alle som velger å utelate en farsfigur i en oppvekst, velger en oppvekst for barnet som kanskje ikke er til barnets beste - samme som mange alenemødre som velger å få barn selv om far ikke er inni bildet. 

Anonymkode: f2dcf...89f

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ja, og det har jeg sett selv. Der hvor jeg vokste opp, var det stor overkant av enslig mødre. Mange gutter med problemer etter hvert som de ble eldre. Gjengangeren var fravær av farsfigur. 
Å ta opp noe her inne med eksempler som dette med to mødre, gjør at enkelte lesbiske fyker i taket og automatisk tror det har med diskriminering av dem å gjøre…. Men sannheten er at alle som velger å utelate en farsfigur i en oppvekst, velger en oppvekst for barnet som kanskje ikke er til barnets beste - samme som mange alenemødre som velger å få barn selv om far ikke er inni bildet. 

Enig, en farsfigur er viktig for barnets utvikling. Det trenger ikke være biologisk far, men en nær slektning, venn etc. Det blir dessverre som vi ser her lett tatt opp som diskriminering. 

Anonymkode: 5887b...8e8

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 13.00):

Det finnes ingen forskning som bekrefter at det er viktig med en far. Men det er viktig med foreldre som elsker barna og er der for dem. Én forelder eller to av samme kjønn, er mye bedre enn en far og mor som har nok med sitt.

De guttene jeg kjenner til med enslig mor eller to mødre, hadde mange mannlige forbilder, drev med idrett, hadde og har mange kamerater, har blitt sterke, trygge menn med god utdannelse og gode jobber, og lever nå i tradisjonelle familier med kone og barn.

Personlighet handler om genetikk og miljø. Mtp miljø er det viktig med trygge og ressurssterke voksenpersoner uavhengig av kjønn.

Å trekke konklusjoner om to mødre pga av ett barn som er følsomt, gir uansett ingen mening. Det kan være 1000 årsaker til at han er som han er. Og det kan selvsagt være at mødrene hans ikke er gode foreldre selv om de er to kvinner, men det at de er to kvinner er uansett ikke årsaken til at de ikke er gode foreldre.

Endret av Tartufo
  • Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er enig at det var en lit fordimsfull kommentar vennen min slengte ut av seg. Har som dagtid aldri tenkt over at han vokser opp i et hus med bare damer, men syns det er litt interessant bare. Om det kan være at han blir mer sårbar. Han kan bli lei seg og tar til tårene bare noen sier

" nei det har jeg ikke lyst til" til han. Da reagerer han på stemmebruk. Vi må alltid ha en veldig positiv stemme hvis ikke knekker han sammen. 

Anonymkode: 4cac9...7ae

Hadde en gutt i min sønns omgangskrets som var slik. Han hadde en bror og tett oppfølging av far i tillegg til mor. Dette var kun guttens personlighet. Vil ikke gå på detalje nivå med eksempler men familien hadde søkt profesjonell hjelp for å kunne møte sønnen sine behov på best mulig måte i tillegg for å ruste han for voksenlivet. 

Dette handler ikke om 2 mødre å en søster. Men om helt andre behov denne gutten har. Han kan slite med ting du ikke vet om, form for angst osv eller rett og slett være veldig følsom. 

Anonymkode: bfe8c...665

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er fordommer. Hvis man leter etter noe, så finner man det.

Confirmation bias kaller de det på engelsk.

Anonymkode: fe4e4...554

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Både min bror og min mann er betydelig mer sårbare enn meg. De er vokst opp med far og bror. 

Folk er ulike. 

Anonymkode: 4bfd0...d8d

• Liker 2
Skrevet

Jeg har møtt så mange sårbare gutter som er vokst opp med menn i hjemmet, at jeg tviler på at det nødvendigvis er kvinnene som er grunnen. Samtidig leste jeg et intervju med Hansen-brødrene i Deadliest catch hvor de sa at de knapt så fedrene sine før de kom i tenårene og ble med ut på sjøen. De virker ikke spesielt sårbare, men man vet jo aldri.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tenker det er fordommer. Hvis man leter etter noe, så finner man det.

Confirmation bias kaller de det på engelsk.

Anonymkode: fe4e4...554

Enig. Alle tenåringer er i en sårbar fase. Dere voksne har fått det for dere at det er noe rart å ikke ha en far eller en farsfigur i livet og bruker det som forklaring på alt mulig rart, også ting som er helt vanlige og som oppstår også hos de som har en far. Stakkars denne gutten som har deg og dine likesinnede i livet sitt. Det er dere som er det store problemet her, ikke mangelen på en farsfigur.

Anonymkode: 5e3fb...8f6

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er enig at det var en lit fordimsfull kommentar vennen min slengte ut av seg. Har som dagtid aldri tenkt over at han vokser opp i et hus med bare damer, men syns det er litt interessant bare. Om det kan være at han blir mer sårbar. Han kan bli lei seg og tar til tårene bare noen sier

" nei det har jeg ikke lyst til" til han. Da reagerer han på stemmebruk. Vi må alltid ha en veldig positiv stemme hvis ikke knekker han sammen. 

Jeg er vant til at «sårbar» benyttes i mer overført betydning. Det du mener, er vel heller at han er nærtagende?

At barn er nærtagende og dramatiske (tar til tårene) kan være et varig personlighetstrekk eller noe som de vokser av seg. Det må vel ikke nødvendigvis skyldes at han vokser opp med to kvinner som foreldre. Vanskelig å si!

Anonymkode: 3e9f8...1ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En tenåring familien, han er 13 år og vokser opp med to mødre og ei lillesøster. Jeg har aldri tenkt tanken at han mangler noe i livet. Han har både onkler og bestefedre.  Men jeg merker nå når han overnatter noen dager hos oss i ferien at han er ekstremt sårbar. En venn av oss var på besøk og la merke til det. Han slengtenut av seg at " det er sikkert fordi han vokser opp i et hjem med tre kvinnfolk"  Hva tenker dere? Jeg synes det er litt interessant. Kan det være noe i det? Han blir fornærmet av alt. Kanskje bare tenåringsfakter også. 

Søskenbarnet mitt vokste opp med far og mor. Han ble og blir fornærmet for alt mulig. Hadde også en venninne som gråt for alt mulig som også vokste opp med mor og far. Folk er forskjellige uansett. 

Anonymkode: c5993...160

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er nå veldig ofte far som velger å utelate seg selv…

Anonymkode: 3e9f8...1ac

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Mener å ha lest at fravær av far påvirker unge gutters utvikling av hormonsammensetning. Det er ikke utenkelig at det har en effekt, enten man vil eller ikke.

Anonymkode: e8720...421

AnonymBruker
Skrevet

Har en gutt i familien som også er veldig sårbar og sensitiv. Denne gutten vokser opp med både far og bror i hus, og har vært sånn siden han var helt liten. Så - født sånn 😊

Anonymkode: fdfc5...ad0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var sammen med en mann med 4 brødre, kun 1 far og ingen andre «kvinnfolk» i nærheten, veldig sårbar og følsom, fin fyr :) 

Faren lærte de bra, men 2/5 sønner var nok litt «hardere» (utad i alle fall).

Anonymkode: b26e5...2a6

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 11.55):

Kanskje de lesbiske mødrene har vært for strenge og kjeftete på ham, og han derfor tar lett til tårene? Mulig det hadde vært bedre med to omsorgsfulle og rolige pappaer 😉 Altså, misforstå meg rett -  men jeg tror personlighet og oppdragerstil har mer å si enn legning på foreldrene. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er tilfeldig. Det meste av vår personlighet er genetisk betinget.

Jeg kjenner mange gutter med to mødre, de er like varierte typer som de guttene jeg kjenner med høyst tilstedeværende fedre.

Anonymkode: 529ea...3f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...