Gå til innhold

Sønn som er oppvokst med to mødre og ei søster.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En tenåring familien, han er 13 år og vokser opp med to mødre og ei lillesøster. Jeg har aldri tenkt tanken at han mangler noe i livet. Han har både onkler og bestefedre.  Men jeg merker nå når han overnatter noen dager hos oss i ferien at han er ekstremt sårbar. En venn av oss var på besøk og la merke til det. Han slengtenut av seg at " det er sikkert fordi han vokser opp i et hjem med tre kvinnfolk"  Hva tenker dere? Jeg synes det er litt interessant. Kan det være noe i det? Han blir fornærmet av alt. Kanskje bare tenåringsfakter også. 

Anonymkode: 4cac9...7ae

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nå ser jeg at jeg skrev sønn i overskriften , altså ikke min sønn, men i nær familie av meg. 

Ts

AnonymBruker
Skrevet

Gutter kan også være mere sårbare uten at det har noe med at de oppdras av flere kvinner. 

For å analysere denne gutten trengs det betydelig mer informasjon enn hva du bør legge ut på et åpent forum.

Kjenner flere menn som har vokst opp med en stor overvekt kvinnelige omsorgspersoner og de er alle svært forskjellige. Kjenner også menn dom har vokst opp med overvekt av mannlige omsorgspersoner og øvrige familiemedlemmer som er mere følsomme og sårbare som du beskriver. Vi er først og fremst individer med egen personlighet. 

Selvsagt blir vi påvirket av oppveksten vår men det er så mye mer som spiller inn enn det å ha 2 mødre og en søster.

Anonymkode: bfe8c...665

• Liker 8
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Kan vel også ha noe med at øvrig familie ser på hans sårbarhet som en karakterbrist og skylder på lesbiske foreldre.  Ikke akkurat drømmeomgivelser for noen barn

Anonymkode: c11c1...96a

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet

hva med en gutt som vokser opp med alenemor ? evt alenemor og søstre? 

er det at det er to mødre dere henger dere opp i og ikke trur er bra nok ???

• Liker 7
Skrevet

egentlig tenker jeg at den kommentarer du viser til sier mer om han som kom med den enn gutten som beskrives. Fordommer kommer i mange innpakninger men de er uansett basert på individet som har dem. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Forskning viser at fravær av en far ikke er bra for barna. Om det er tilfelle her er umulig å si. Gutter som har vokst opp med en far kan også være sårbare.

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er enig at det var en lit fordimsfull kommentar vennen min slengte ut av seg. Har som dagtid aldri tenkt over at han vokser opp i et hus med bare damer, men syns det er litt interessant bare. Om det kan være at han blir mer sårbar. Han kan bli lei seg og tar til tårene bare noen sier

" nei det har jeg ikke lyst til" til han. Da reagerer han på stemmebruk. Vi må alltid ha en veldig positiv stemme hvis ikke knekker han sammen. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har oppdratt gutten min ( som nå er 16 ) alene. Har aldri egentlig tenkt at han har manglet noe da jeg har vært ressurssterk og tilstedeværende for han. Men da han var rundt 10-12 års alder kom det frem at han savner en fars figur. Han har gått til psykolog for dette. Det er nok helt naturlig at barn savner en fars figur . Min sønn fortalte meg en gang at «jeg har jo aldri hatt en far som har lært meg å skru, kjøre moped eller fiske» slik han ser andre fedre gjør med barna sine. Det stakk i morshjertet. 

Anonymkode: 5887b...8e8

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Vår minste sønn, som har tre brødre og pappa hjemme, er også veldig sår.  Han er veldig var på stemmeleie og føler irettesettelse er kjeft.  

Så noen barn er vel bare slik, tenker jeg.  

Anonymkode: 08824...3bd

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet

Man har bare en barndom, ingen av de er perfekte. Man kan tenke til man blir blå at "hvorfor var det ikke sånn og sånn". Å vokse opp med 2 mødre har vel også sine fordeler.

Vokste opp ned mor og far. Det er ting jeg skulle ønske de gjorde med meg da jeg var barn. Men de gjorde så godt de kunne, og jeg tror de la ønsker fra sin egen barndom som fundament for min. Om jeg får barn, kommer jeg til å gjøre det samme, og barnet kommer til å vokse opp og spørre "hvorfor gjorde vi aldri det"?

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vennen din har et veldig godt poeng, men dette er forsket på og ikke noe man trenger KG-damene sine fornærmede tanker om. 

Anonymkode: c2be1...803

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her er sønnen min sånn og. Han har vokst opp med meg mor, og en storesøster. Far ser han ca 3 helger i året. Men han har jo hatt den personligheten hele livet. Mens jeg og søsteren hans er helt annerledes, vi er stae, sterke, tøffe, veldig aktive. Han ligner mer på sin far og bestefar. 

Anonymkode: 7cac5...267

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg har oppdratt gutten min ( som nå er 16 ) alene. Har aldri egentlig tenkt at han har manglet noe da jeg har vært ressurssterk og tilstedeværende for han. Men da han var rundt 10-12 års alder kom det frem at han savner en fars figur. Han har gått til psykolog for dette. Det er nok helt naturlig at barn savner en fars figur . Min sønn fortalte meg en gang at «jeg har jo aldri hatt en far som har lært meg å skru, kjøre moped eller fiske» slik han ser andre fedre gjør med barna sine. Det stakk i morshjertet. 

Det der er så innmari kulturlært ass.. 

De færreste gutter lærer å mekke av sin far. Fiske er det jeg som lærer unga. Vi gjør ungene svake ved å innprente slike ting i hue dems. 

Anonymkode: b55d3...be2

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Født sånn eller blitt sånn - den evige diskusjonen.

Anonymkode: eb9fb...33a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det der er så innmari kulturlært ass.. 

De færreste gutter lærer å mekke av sin far. Fiske er det jeg som lærer unga. Vi gjør ungene svake ved å innprente slike ting i hue dems. 

Anonymkode: b55d3...be2

Jeg har da ikke innprentet noe i hodet hans. Han har vært på besøk hos kamerater og sett hvordan de har det. Hvordan forholdet til de og faren er. 

AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (57 minutter siden):

Forskning viser at fravær av en far ikke er bra for barna. Om det er tilfelle her er umulig å si. Gutter som har vokst opp med en far kan også være sårbare.

Den forskningen er i stor grad basert på at man har/har hatt en far som er fraværende. Altså at du har en far som i en eller annen grad velger deg bort. Det er ikke overraskende at det ikke er bra for barna.

Ikke sammenlignbart med å vokse opp med to mødre.

Anonymkode: 700bc...2e5

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

Dere kan ikke se av barnets personlighet at det er vokst opp med to av samme kjønn. Barn er ulike.

Men, det kan være at disse to mødrene oppdrar en sårbar gutt som ikke er vant til motstand. Men det gjør jammen meg mange hetrofile helikopterforeldre også. Jeg kjenner mange lesbiske par med barn og de oppdrar barna svært ulikt. Et av parene setter høye krav og er strenge, så barna deres er nesten klare for den mentale delen av opptaket til US Air Force.

Endret av Blåttvann
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Brunello skrev (1 time siden):

Denne er vesentlig og viktig. Det er forsket mye på emnet og essensen er at en farsfigur (i en eller annen form) er viktig for sosial utvikling, risikotaking og selvstendighet.  Det betyr ikke nødvendigvis at barn uten en far er dømt til negative utfall, men at det finnes økt risiko for visse utfordringer både emosjonelt, sosialt og kognitivt. 

Anonymkode: 6db65...37d

AnonymBruker
Skrevet
monican94 skrev (1 time siden):

hva med en gutt som vokser opp med alenemor ? evt alenemor og søstre? 

er det at det er to mødre dere henger dere opp i og ikke trur er bra nok ???

Hvem har sagt det ikke er bra nok?!? TS spør om det har noe å si…..

Dette temaet har også vært oppe med gutter som vokser opp med kun 1 mor… Poenget her er vel at noen lurer på om det at det ikke er noen farsfigur, kan gjøre at noen gutter blir mer sårbare enn andre. Det må være lov å spørre om det, uten å ta det for gitt at det handler om diskriminering…. I dette tilfeller er det en gutt med to mødre. 

Anonymkode: f2dcf...89f

• Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...