AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Jeg har aldri sett innsiden av en bobil, aldri sittet på med en, eller kjørt selv. Er det vanskelig å kjøre en bobil? Kan de bare gå i en viss fart? Vanskelig å gå opp i fart? Automat eller gir? Spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor de fleste bobilene ikke klarer å komme opp i fartsgrensen. Prøver å forstå hvordan de funker.. Lå bak en bobil som lå rundt 50, i både 60 og 70 sonen. Anonymkode: 90f03...943
TBL12 Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli (endret) AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg har aldri sett innsiden av en bobil, aldri sittet på med en, eller kjørt selv. Er det vanskelig å kjøre en bobil? Kan de bare gå i en viss fart? Vanskelig å gå opp i fart? Automat eller gir? Spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor de fleste bobilene ikke klarer å komme opp i fartsgrensen. Prøver å forstå hvordan de funker.. Lå bak en bobil som lå rundt 50, i både 60 og 70 sonen. Anonymkode: 90f03...943 Vil anta dette er sammensatt av flere faktorer: - En bobil er større enn en alminnelig personbil. - Sjåføren har kanskje ikke så mye erfaring, og reduserer farten, spesielt på smale veier. - Sjåføren er på ferie, og vil se seg om. - Sjåføren er ukjent, og ser etter riktig vei / skilt / etter eller annet. - Sjåføren har ikke sett hva fartsgrensen er. - Sjåføren ser på mobilen. - På noen bobiler kan motor være en begrensing, spesielt i stigning. Spesielt om bilen har mye utstyr, folk og bagasje blir det tungt. - På flat vei, eller nedoverbakke bør ikke motor være noe hinder. - Bobiler finnes både med manuelt og automatgir, gjerne opp til 9 trinn. Endret 10. juli av TBL12 samle -> smale 1
TBL12 Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli Bobilen kan også være i nød modus, da er motoreffekten kraftig redusert: https://bobilverden.no/melder-om-problemer-med-9-trinns-girkasse/
AnonymBruker Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (11 timer siden): Jeg har aldri sett innsiden av en bobil, aldri sittet på med en, eller kjørt selv. Er det vanskelig å kjøre en bobil? Kan de bare gå i en viss fart? Vanskelig å gå opp i fart? Automat eller gir? Spør fordi jeg ikke skjønner hvorfor de fleste bobilene ikke klarer å komme opp i fartsgrensen. Prøver å forstå hvordan de funker.. Lå bak en bobil som lå rundt 50, i både 60 og 70 sonen. Anonymkode: 90f03...943 For å gi et mest mulig korrekt svar, så er de mer ”duvende” å kjøre. Mer følsom for sidevind, noen er ikke så veldig spreke av de litt tilårskomne utgavene. Alle har en ganske høy egenvekt, og når alt av pikkogpakk er lasta om bord er de blytunge. Dvs på maxvekt om ikke over. At de ligger så langt under tillatt hastighet er vel mest fordi de skal se på alt de kjører forbi også. At en nyere bobil går i nødmodus, tja det er jo gammelt nytt opp mot personbiler. Anonymkode: 7c1b6...d37
AnonymBruker Skrevet 12. juli #5 Skrevet 12. juli Bobiler i 40 når fartsgrensen er 80 er ikke noe unntak her en gang. Hele dritten bør bare forbys. Ufattelig stygge greier som ødelegger for trafikken i hele distriktet. Anonymkode: e398f...167
TBL12 Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli (endret) AnonymBruker skrev (2 timer siden): Bobiler i 40 når fartsgrensen er 80 er ikke noe unntak her en gang. Hele dritten bør bare forbys. Ufattelig stygge greier som ødelegger for trafikken i hele distriktet. Anonymkode: e398f...167 Å forby bobiler på offentlige veier blir trolig komplisert. De er gjerne under 3500 kg, med endringer til 4250 kg planlagt. Varebiler blir også omfattet av et forbud. Fartsgrenser er maksimal hastighet, ikke minimum. De kan stoppes for å kjøre for sakte og være til hinder og skape fare i trafikken, men krever flere kontroller. Endret 12. juli av TBL12
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli Årsaken er sammensatte. Eldre modeller og eldre sjåfører. Dårlige motorer. Eller turister som blir usikre på norske veier. Eller rett og slett har goood tid og nyter naturen. Skal selv på en liten bilferie neste uke. Klarer ikke irritere meg, er bare å skru på cruise kontrollen, og nyte naturen litt ekstra. Anonymkode: 90b8d...0b7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå