AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Hei. Jeg skal kanskje fra høsten av gå voksenopplæring men lurer på hvordan dette er kontra vanlig vgs klasser? Det blir ført fravær osv? Anonymkode: 4967e...b40
AnonymBruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Der jeg tok voksenopplæring var det undervisning på kveldstid, en gang i uka om jeg ikke husker feil. Da valgte vi selv hvilke klasser vi ville bruke tid på. Ikke måtte vi møte på noe med mindre det var obligatorisk fremføring feks. Anonymkode: a4466...4d2 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #3 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 12.54): Der jeg tok voksenopplæring var det undervisning på kveldstid, en gang i uka om jeg ikke husker feil. Da valgte vi selv hvilke klasser vi ville bruke tid på. Ikke måtte vi møte på noe med mindre det var obligatorisk fremføring feks. Anonymkode: a4466...4d2 Ok. Hvor mange år siden er dette? Skal forsøke å ta generell studiekompetanse Anonymkode: 4967e...b40 1
AnonymBruker Skrevet 11. juli #4 Skrevet 11. juli Det blir ført fravær, men det finnes ingen nasjonal fraværsgrense. Likevel vil du få IV om du har for høyt fravær. Det kom en presisering i opplæringsloven i fjor, som sier at voksne i opplæringen har «plikt til å møte og delta aktivt i undervisningen». Der jeg jobber, har rektor satt igang arbeidet med en lokal fraværsgrense. Anonymkode: 90080...694 1 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #5 Skrevet 11. juli Så bra, lykke til! Jeg har tatt studier som voksen, og det er veldig bra. Anonymkode: 94059...c5d 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #6 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det blir ført fravær, men det finnes ingen nasjonal fraværsgrense. Likevel vil du få IV om du har for høyt fravær. Det kom en presisering i opplæringsloven i fjor, som sier at voksne i opplæringen har «plikt til å møte og delta aktivt i undervisningen». Der jeg jobber, har rektor satt igang arbeidet med en lokal fraværsgrense. Anonymkode: 90080...694 Det er jammen bra! Jeg har vært lærer på voksenopplæringen i noen år og i år har det vært verre enn noen gang. Vi har hatt 30% stryk til eksamen i år. Ikke rart når flere av elevene har 50-70 fravær. Det er til stor frustrasjon for både lærer og medelever når oppmøte er så dårlig. Det er ingen fraværsgrense hos oss, men det er ikke mulig å sette karakter når vi ikke ser dem. Anonymkode: 89518...f59
AnonymBruker Skrevet 12. juli #7 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 10.10): Hei. Jeg skal kanskje fra høsten av gå voksenopplæring men lurer på hvordan dette er kontra vanlig vgs klasser? Det blir ført fravær osv? Anonymkode: 4967e...b40 Jeg gikk voksenopplæring innenfor studiespesialisering 2023-2024, vi var en veldig liten klasse med andre voksne mennesker, og det ble ført fravær, men det var ikke på samme måte som med de som gikk vanlig studieløp. Det var ingen ansvar for at vi skulle dukke opp, de måtte bare skrive det ned med tanke på lånekassen osv, men det kom ikke på vitnemålet. Kan hende det har endret seg nå da, så lurt å spørre (og mest sannsynligvis vil de nevne dette første dag uansett). Anonymkode: 17fa2...513
AnonymBruker Skrevet 12. juli #8 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (4 timer siden): Det er jammen bra! Jeg har vært lærer på voksenopplæringen i noen år og i år har det vært verre enn noen gang. Vi har hatt 30% stryk til eksamen i år. Ikke rart når flere av elevene har 50-70 fravær. Det er til stor frustrasjon for både lærer og medelever når oppmøte er så dårlig. Det er ingen fraværsgrense hos oss, men det er ikke mulig å sette karakter når vi ikke ser dem. Anonymkode: 89518...f59 Ja, det er helt grusomt. I år satt jeg igjen med 11 elever i klassen, og bare 3-4 møtte opp. Det er helt latterlig at samfunnet betaler full lektorlønn med opprykk og ansiennitet for at jeg underviser 3-4 stykker. Og kollegaene mine gjør det samme. Det er en ekstrem sløsing med ressurser. Og det skaper et dårlig læringsmiljø og gjør det umulig å legge gode planer. AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg gikk voksenopplæring innenfor studiespesialisering 2023-2024, vi var en veldig liten klasse med andre voksne mennesker, og det ble ført fravær, men det var ikke på samme måte som med de som gikk vanlig studieløp. Det var ingen ansvar for at vi skulle dukke opp, de måtte bare skrive det ned med tanke på lånekassen osv, men det kom ikke på vitnemålet. Kan hende det har endret seg nå da, så lurt å spørre (og mest sannsynligvis vil de nevne dette første dag uansett). Anonymkode: 17fa2...513 Det kommer ikke på vitnemål. Anonymkode: 90080...694
AnonymBruker Skrevet 12. juli #9 Skrevet 12. juli Går på voksenopplæringen i drammen. Bare masse muslimske damer som ikke vil snakke med vanntro. Snakker bare arabisk og stenger meg ute av gruppearbeid. Det er som å gå i en bratt oppoverbakke. Du får en advarsel skriftelig dersom du har for mye fravær, men du har mer fravær å gå på enn normalt. Anonymkode: 33f8f...734 1 1
AnonymBruker Skrevet 14. juli #10 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 22.34): Ja, det er helt grusomt. I år satt jeg igjen med 11 elever i klassen, og bare 3-4 møtte opp. Det er helt latterlig at samfunnet betaler full lektorlønn med opprykk og ansiennitet for at jeg underviser 3-4 stykker. Og kollegaene mine gjør det samme. Det er en ekstrem sløsing med ressurser. Og det skaper et dårlig læringsmiljø og gjør det umulig å legge gode planer. Det kommer ikke på vitnemål. Anonymkode: 90080...694 Å? Kommer det ikke på vitnemålet? Anonymkode: 4967e...b40
AnonymBruker Skrevet 14. juli #11 Skrevet 14. juli AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Å? Kommer det ikke på vitnemålet? Anonymkode: 4967e...b40 Nei. Fravær for voksne kommer ikke på vitnemål. Og alle over 19 år kan velge voksenrett. Anonymkode: 90080...694 2
AnonymBruker Skrevet 16. juli #12 Skrevet 16. juli AnonymBruker skrev (På 12.7.2025 den 22.34): I år satt jeg igjen med 11 elever i klassen, og bare 3-4 møtte opp. Det er helt latterlig at samfunnet betaler full lektorlønn med opprykk og ansiennitet for at jeg underviser 3-4 stykker. Skjønner frustrasjonen, men husker når jeg gikk vgs (vanlig som ungdom) i 2012. Vi var ca.15 i klassen men i flere fag og timer møtte ofte kun jeg opp eller rundt 5 stk.. Hvorfor skal vi som møter opp få dårligere undervisning pga andre som ikke tar ansvar for sin fremtid? Hvorfor må lærere stå å snakke om hvor dårlig det er at de andre ikke møter opp, bruker mye av timen på å vente på de andre elevene, prøve å finne ut hvor de er o.l. VI ER JO DER?. Husker det skjedde hele tiden, og når de etterhvert møtte opp i timen eller til neste time brukte lærerne mye av den timen til å gå igjennom det de andre ikke fikk med seg.. For en bortkastet dårlig undervisning.. Så mye bortkastet tid som jeg kunne brukt på noe annet. Noen lærere behandler elevene som en barnehage klasse. Når ungdom og unge voksne velger å søke frivilig på et studie, og velger å ikke møte opp til timene så er det deres valg. De er ikke lenger små barn, så slutt å behandle de som små barn.. (Jeg vet noen av de oppfører seg som små barn, men da får de lære på den litt hardere måten ved å måtte gå skoleåret på nytt). Sånn er livet man må ta ansvar ihvertfall litt ansvar selv, en god lærer skal veilede og se eleven men det må da være grenser. På barneskolen og ungdomskolen er det selvfølgelig noe annet.. Anonymkode: 68c8e...62b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå