AnonymBruker Skrevet 10. juli #1 Skrevet 10. juli Jeg bor på et sted som er typisk "ass of the world" når det kommer til karrieremuligheter for mennesker med høyere utdanning. Man blir sittende med en stilling i kommunen, NAV eller noe lignende, uten utsikter til forfremmelse, lønnsforhøyelse eller mer spennende arbeidsoppgaver. Jeg kan faktisk ikke se at jeg blir lykkelig av å ha en slik stilling hele livet. Problemet er at jeg ikke kan flytte før jeg er 45, da mitt yngste barn fyller 16 og drar for å gå på videregående et annet sted, fordi vi har 50/50-ordning med far. Far har hele sin familie her og er "vokst fast" i denne bygda. Er det noen som har erfaring med å gjøre karriere som kvinne 45+? Hvordan var erfaringen deres? Anonymkode: 6c78a...ba2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #2 Skrevet 10. juli Du konkurrerer med 20 åringer som har masse energi, tidsriktig utdanning og er så takknemlige for å få en jobb. Og du burde stille spørsmålet om hvordan du kan vinne den konkurransen. Jeg gjorde det samme, og innså at jeg ikke har nok lyst eller energi til å jobbe på samme måte som jeg gjorde når jeg var 20. Det jeg fant ut at jeg kunne gjøre var, å utdanne meg til noe som det er stort behov for i samfunnet og lite konkurranse. Så jeg ble ingeniør. Anonymkode: b1a9d...509 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #3 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du konkurrerer med 20 åringer som har masse energi, tidsriktig utdanning og er så takknemlige for å få en jobb. Og du burde stille spørsmålet om hvordan du kan vinne den konkurransen. Jeg gjorde det samme, og innså at jeg ikke har nok lyst eller energi til å jobbe på samme måte som jeg gjorde når jeg var 20. Det jeg fant ut at jeg kunne gjøre var, å utdanne meg til noe som det er stort behov for i samfunnet og lite konkurranse. Så jeg ble ingeniør. Anonymkode: b1a9d...509 Jeg har en utdanning som det er stort behov for i samfunnet, men bor som sagt i et høl der det ikke finnes arbeidsplasser annet enn kommune, NAV, Bufetat og lignende. Og ja, jeg er helt klar over at jeg konkurrerer med 25-åringer (20-åringer med fullført mastergrad har jeg enda ikke sett), og at de har mer energi. Men de er også mer impulsive og bastante, og har mindre erfaring. Man blir klokere og rundere i kanten, som hovedregel, når man blir eldre og har jobbet innenfor fagfeltet sitt en stund. TS Anonymkode: 6c78a...ba2 2 2
Summeer Skrevet 10. juli #4 Skrevet 10. juli Tenker at det spørs hva du mener med karriere? Ny jobb et annet sted, ja selvfølgelig vil det kunne gå an om du har en ettertraktet utdanning og mange års erfaring. Bli toppleder, nja det toget har nok gått. Hvis du vil en bestemt retning videre så har du jo muligheten nå, ta noen kurs/etterutdanning den veien. Snakk med leder om at du er interessert i personalansvar/en viss type saker og skaff grunnlaget for å bli vurdert til "ett trinn opp" jobber. Må du vente så lenge med å søke deg ut, kan du ukespendle så du er på hjemstedet når du har barna og fjernkontor, og fysisk i byen når du ikke har barna? 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #5 Skrevet 10. juli I mitt yrke er man på topp i 40-åra vil jeg si. Lege Anonymkode: 6762e...c21 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #6 Skrevet 10. juli Summeer skrev (17 minutter siden): Tenker at det spørs hva du mener med karriere? Ny jobb et annet sted, ja selvfølgelig vil det kunne gå an om du har en ettertraktet utdanning og mange års erfaring. Bli toppleder, nja det toget har nok gått. Hvis du vil en bestemt retning videre så har du jo muligheten nå, ta noen kurs/etterutdanning den veien. Snakk med leder om at du er interessert i personalansvar/en viss type saker og skaff grunnlaget for å bli vurdert til "ett trinn opp" jobber. Må du vente så lenge med å søke deg ut, kan du ukespendle så du er på hjemstedet når du har barna og fjernkontor, og fysisk i byen når du ikke har barna? Kan dessverre ikke pendle på grunn av mann og dyr. Toppleder er ikke noe jeg er interessert i. Jeg ønsker å gå i det private næringslivet, både fordi man blir mer motivert å jobbe når alle andre rundt deg også jobber hardt (og ikke drikker kaffe 2-3 timer i løpet av en arbeidsdag), man får høyere lønn med mulighet for lønnsutvikling, og får kortere frister/mer intensiv arbeidsdag/mer utfordrende oppgaver. TS Anonymkode: 6c78a...ba2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #7 Skrevet 10. juli Man kan absolutt det, vi har ansatt flere i 40-årene hos oss i det siste; er bare bra med noen som har erfaringer. Anonymkode: 67a32...3eb 2 1
AnonymBruker Skrevet 10. juli #8 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kan dessverre ikke pendle på grunn av mann og dyr. Toppleder er ikke noe jeg er interessert i. Jeg ønsker å gå i det private næringslivet, både fordi man blir mer motivert å jobbe når alle andre rundt deg også jobber hardt (og ikke drikker kaffe 2-3 timer i løpet av en arbeidsdag), man får høyere lønn med mulighet for lønnsutvikling, og får kortere frister/mer intensiv arbeidsdag/mer utfordrende oppgaver. TS Anonymkode: 6c78a...ba2 Det høres absolutt mulig ut ja, da i byer og større tettsteder. Anonymkode: bfc91...1c3
AnonymBruker Skrevet 10. juli #9 Skrevet 10. juli AnonymBruker skrev (7 timer siden): Du konkurrerer med 20 åringer som har masse energi, tidsriktig utdanning og er så takknemlige for å få en jobb. Og du burde stille spørsmålet om hvordan du kan vinne den konkurransen. Jeg gjorde det samme, og innså at jeg ikke har nok lyst eller energi til å jobbe på samme måte som jeg gjorde når jeg var 20. Det jeg fant ut at jeg kunne gjøre var, å utdanne meg til noe som det er stort behov for i samfunnet og lite konkurranse. Så jeg ble ingeniør. Anonymkode: b1a9d...509 45 år er en god alder, og i mange jobber bedre enn en 20 åring. Mye erfaring og ferdig med barn. Ts: Jeg er 43 og synes min karriere går fremover Anonymkode: 75db7...500 2
AnonymBruker Skrevet 10. juli #10 Skrevet 10. juli Jeg satser på å gjøre det samme. Her jeg bor så er det ganske vanlig faktisk. Man holder seg innad i kommunen når barna er små og begynner å pendle eller flytte på seg når de blir større. Jeg trives med å bo her vi bor, men jobb og karriere er begrenset her. Bor relativt nær stor by i Norge så satser på å pendle om 5 års tid. Anonymkode: 51652...9f7 1
pennyless Skrevet 10. juli #11 Skrevet 10. juli Selvfølgelig er det mulig. Mamma er 70 år og leder i bofellskapet.
AnonymBruker Skrevet 11. juli #12 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 8.55): Jeg bor på et sted som er typisk "ass of the world" når det kommer til karrieremuligheter for mennesker med høyere utdanning. Man blir sittende med en stilling i kommunen, NAV eller noe lignende, uten utsikter til forfremmelse, lønnsforhøyelse eller mer spennende arbeidsoppgaver. Jeg kan faktisk ikke se at jeg blir lykkelig av å ha en slik stilling hele livet. Problemet er at jeg ikke kan flytte før jeg er 45, da mitt yngste barn fyller 16 og drar for å gå på videregående et annet sted, fordi vi har 50/50-ordning med far. Far har hele sin familie her og er "vokst fast" i denne bygda. Er det noen som har erfaring med å gjøre karriere som kvinne 45+? Hvordan var erfaringen deres? Anonymkode: 6c78a...ba2 Nå kan man fint det ja. Vil vel egentlig si at den alderen der er en gull-alder i mange yrker. Takke meg til noen med livserfaring. Anonymkode: 562d2...337 1 1
Summeer Skrevet 11. juli #13 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kan dessverre ikke pendle på grunn av mann og dyr. Toppleder er ikke noe jeg er interessert i. Jeg ønsker å gå i det private næringslivet, både fordi man blir mer motivert å jobbe når alle andre rundt deg også jobber hardt (og ikke drikker kaffe 2-3 timer i løpet av en arbeidsdag), man får høyere lønn med mulighet for lønnsutvikling, og får kortere frister/mer intensiv arbeidsdag/mer utfordrende oppgaver. TS Anonymkode: 6c78a...ba2 Nå er det ikke sånn at alle i det private jobber hardt med minimale kaffepauser 😉 og lønnsoppgjøret mitt da jeg jobbet i kommunen var betydelig høyere enn de fleste i det private. Men hvis du har en plan om hvor og hva om et par år så ville jeg tatt noen kurs eller utdanning på siden av jobb nå, og påtatt meg oppgaver med innslag av den retningen nå, så du har eksempler å vise til i søknadsprosessen for ny jobb. 2
AnonymBruker Skrevet 11. juli #14 Skrevet 11. juli Summeer skrev (3 timer siden): Nå er det ikke sånn at alle i det private jobber hardt med minimale kaffepauser 😉 og lønnsoppgjøret mitt da jeg jobbet i kommunen var betydelig høyere enn de fleste i det private. Men hvis du har en plan om hvor og hva om et par år så ville jeg tatt noen kurs eller utdanning på siden av jobb nå, og påtatt meg oppgaver med innslag av den retningen nå, så du har eksempler å vise til i søknadsprosessen for ny jobb. Jeg trenger ikke så mange kaffepauser. I kommunen her har jeg fått 0,- de siste 4 årene, selv om oppgaver har blitt større, antall ansatte færre, og jeg har fått et helt nytt ansvarsfelt uten å bli kompensert for det. Mine venninner i det private tjener rundt 1,3-1,5 mill., mens jeg er stuck på 650' TS Anonymkode: 6c78a...ba2
Summeer Skrevet 11. juli #15 Skrevet 11. juli AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg trenger ikke så mange kaffepauser. I kommunen her har jeg fått 0,- de siste 4 årene, selv om oppgaver har blitt større, antall ansatte færre, og jeg har fått et helt nytt ansvarsfelt uten å bli kompensert for det. Mine venninner i det private tjener rundt 1,3-1,5 mill., mens jeg er stuck på 650' TS Anonymkode: 6c78a...ba2 De færreste i det private tjener over 1,3mnok altså. Kun 6% av arbeidstagere i Norge tjener over 1mnok (https://frifagbevegelse.no/loaktuelt/hva-er-en-vanlig-lonn-i-norge-dette-sier-statistikken-6.158.795580.c6ce3ac0eb )
AnonymBruker Skrevet 12. juli #16 Skrevet 12. juli Ja , sjansen for aldersdiskriminering er størst etter fylte 58 Anonymkode: 766b0...e2a
AnonymBruker Skrevet 12. juli #17 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 9.09): Jeg har en utdanning som det er stort behov for i samfunnet, men bor som sagt i et høl der det ikke finnes arbeidsplasser annet enn kommune, NAV, Bufetat og lignende. Og ja, jeg er helt klar over at jeg konkurrerer med 25-åringer (20-åringer med fullført mastergrad har jeg enda ikke sett), og at de har mer energi. Men de er også mer impulsive og bastante, og har mindre erfaring. Man blir klokere og rundere i kanten, som hovedregel, når man blir eldre og har jobbet innenfor fagfeltet sitt en stund. TS Anonymkode: 6c78a...ba2 å bare bytte arbeidsplass er ikke "å gjøre karriere" for meg. Da har du jo et fint utgangspunkt da. Anonymkode: b1a9d...509 1
AnonymBruker Skrevet 12. juli #18 Skrevet 12. juli AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 16.32): 45 år er en god alder, og i mange jobber bedre enn en 20 åring. Mye erfaring og ferdig med barn. Ts: Jeg er 43 og synes min karriere går fremover Anonymkode: 75db7...500 Var vel ikke akkurat at jeg snakket ned alderen i seg som var poenget, men konkurransen. Nå oppga jo ikke ts i hi hvilken utdanning hun har eller erfaringen eller om det er ettertraktet etc etc så jeg svarte på det. Jeg er selv 49 og vet hva jeg kan tilby og som sagt, så er det ikke i alle yrker jeg hadde hatt sjanse "å gjøre karriere" når jeg var 40-45. Mange som har utdanning som er 20 år gammel kan også ha behov for å videreutdanne seg. Og, spesielt er KI stort nå og er integrert i flere utdanninger. Men, det spørs jo veldig hva man er ute etter da og bransje. Anonymkode: b1a9d...509
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå