Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei TS

Jeg er nok den du sikkert på en eller annen måte skriver om med tanke på sykemelding etter endt ferie. Tok ferie med familien 3 uker, gikk greit i 2 uker, men sleit meg så ut den siste uka, at kroppen sa nei. Siste ferieuka var egentlig ikke ferie for min del. Ble så sykemeldt i 2 uker til. Jeg vet at kolleger og slikt på jobben er skeptisk, men det får de bare være. Helsa kommer først.

Du vet INGENTING om hva folk sliter med eller strir med, så her ville jeg bare passet mine egne saker.

Anonymkode: 25561...add

• Liker 1
  • Hjerte 4
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 8.52):

Ikke nødvendigvis lenge nei. Om en blir sykmeldt i ferien hos oss bes den tas ut rett etter sykemelding. Og hva vet vi? Kanskje hun har barn som forsatt har fri? Livet består av så mye mer enn jobb!

Anonymkode: a62cf...407

Er det noe man skal sykemeldes for?

Anonymkode: efc67...262

• Liker 1
Skrevet
Jeppjeppjeppjepp skrev (På 11.7.2025 den 0.00):

Litt på siden av tema. Men en ting som har undret meg er når sykemeldte absolutt må legge ut på sosiale medier alt de gjør når de er sykemeldte, spesielt i den tiden de egentlig skal være på jobb. Og jeg vet at er du sm for stress så er det medisin å for eksempel gå på fjell. Men hvorfor må det legges ut? Det er jo bare provoserende for slitne kanskje underbemannede kollegaer når dette legges ut i arbeidstiden. 

Men alle er jo slitne på et eller annet tidspunkt i livet. Hvor mye hensyn skal man ta, fordi kanskje noen man kjenner er så slitne at de blir provosert av at noen går en fjelltur når de er sykemeldte? Hvis det plager en sliten kollega så får man slette vedkommende fra SoMe da. Jeg skal ikke slutte å dele ting bare fordi noen kan bli provosert fordi man er sliten. Det er ikke min skyld at en arbeidsplass er underbemannet. 
Skal mine venner la være å legge ut feriebilder fordi jeg, som er ufør pga alvorlig sykdom, ikke har råd til å reise på ferie? Det kan jo være provoserende for meg, at andre flotter seg i Marbella mens jeg sitter på verandaen?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (På 10.7.2025 den 7.43):

Herregud, for noen kommentarer… 🙄

TS: Jeg skjønner din frustrasjon. Din antagelse om at vedkommende utnytter systemet er helt sikkert riktig, men du kan ikke bevise noe, ergo du taper uansett. 

Bare gled deg til din egen ferie, og prøv å slappe av!

for en utrolig merkelig konklusjon?

Anonymkode: 48fa4...f17

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 18.49):

Hvorfor tror alle at leger ikke kan sykemelde lenger i første omgang? Jeg var hos lege i dag og fikk 6 uker sykemelding. Og det er den første sykemeldingen. Jeg skjønner ikke helt hvor dette med 2 og 4 uker kommer fra? 

Anonymkode: 6a29d...3a3

Ja, selvfølgelig kan leger sykemelde lenger hvis de vet at ting kommer til å ta tid, f eks etter en operasjon. At de ikke sykemelder i åtte uker for en luftveisinfeksjon sier seg selv.

Anonymkode: 286dd...be1

• Liker 3
Skrevet

Jeg kjenner ingen som er garantert immune mot sykdommer og skader, så det er ikke lurt å dømme for hardt.  

• Liker 1
Skrevet
Trehundreogseksti skrev (15 timer siden):

Men alle er jo slitne på et eller annet tidspunkt i livet. Hvor mye hensyn skal man ta, fordi kanskje noen man kjenner er så slitne at de blir provosert av at noen går en fjelltur når de er sykemeldte? Hvis det plager en sliten kollega så får man slette vedkommende fra SoMe da. Jeg skal ikke slutte å dele ting bare fordi noen kan bli provosert fordi man er sliten. Det er ikke min skyld at en arbeidsplass er underbemannet. 
Skal mine venner la være å legge ut feriebilder fordi jeg, som er ufør pga alvorlig sykdom, ikke har råd til å reise på ferie? Det kan jo være provoserende for meg, at andre flotter seg i Marbella mens jeg sitter på verandaen?

Hææ? Det blir jo på ingen måte det samme. La oss si at man jobber i et team, hvor den ene er sm. Det gjør at de andre må ta i litt ekstra en periode for vanskelig å få vikar med samme kompetanse. Og sånn er det i perioder. De som tar i et ekstra tak blir naturlig nok sliten og har kanskje ikke overskudd til å f.eks. trene, gå på fjelltopp etc. Den som er sm går fjell i arbeidstiden, noe som ikke nødvendigvis er galt i seg selv da det kanskje det hun/han trenger for å bli bra. Men hvorfor må det absolutt legges ut på sosiale medier? Da mener jeg at den sm mangler takt og tone. Skjønner godt at det er provoserende for de som tar i et ekstra tak og ikke har overskudd til noe ekstra enn jobb den perioden, og få dette i fleisen. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 13.7.2025 den 12.01):

Litt av poenget her er jo at personen åpenbart er misfornøyd med ferien sin, og så blir personen «plutselig» sykmeldt når det «passer bedre» med ferie. Hadde det vært meg og jeg hadde gått rundt og klaget på ferien i forkant, ville jeg faktisk sendt melding til kollegene mine som jeg visste fikk dobbelt arbeid fordi jeg ble syk. Jeg ville sagt hva som hadde skjedd - og sendt dem en oppmuntring eller vist takknemlighet ettersom de må jobbe dobbelt når jeg selv skulle trådt til. Ja - taushetsplikt omkring sykdom kan folk selvsagt ha - men det aller beste for arbeidsmiljøet er å være åpen. Og jeg tenker at arbeidsmiljøet er noe vi alle har ansvar for. Jeg ville definitivt kjent på det hvis mine kolleger fikk en ekstra tøff sommer pga mitt fravær. Jeg hadde selvsagt også vært sykmeldt med god samvittighet hvis jeg var ordentlig syk, men jeg ville anerkjent at det hadde konsekvenser. Folk som er sykmeldt i perioder det er «ubeleilig» for dem å være i jobb, som kommer tilbake og ikke sier noe om forklaringen - de blir jeg mistenksomme til. Det er de samme som også sier nei til oppgaver og bryr seg katta om andre kolleger får dobbelt så mye å gjøre. 

Anonymkode: 8d264...b6a

Hm. Jeg tror heller at personen hadde hatt vanskelig for å jukse seg til sykemelding når hun vet at hun har klaget over ferien på forhånd. Det tyder derfor på at dette er en reel sykemelding. 

Man har selvsagt overhodet ingen opplysningsplikt om hva som feiler en, selv om det evt. er bedre for arbeidsmiljøet som du sier. Det er ikke arbeidstaker sin feil at de andre på jobben må jobbe mer dersom en blir syk. 

Anonymkode: d1b53...c19

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Hm. Jeg tror heller at personen hadde hatt vanskelig for å jukse seg til sykemelding når hun vet at hun har klaget over ferien på forhånd.

Ikke fordi jeg tror kollegaen til TS har jukset - men legen vet jo ikke om hun har klaget eller ikke.

Anonymkode: 71ac8...143

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ikke fordi jeg tror kollegaen til TS har jukset - men legen vet jo ikke om hun har klaget eller ikke.

Anonymkode: 71ac8...143

Nei, men ovenfor kollegene. Hun vet jo at de vet at de har klaget, derfor vil jeg tro det sitter lenger inne å  jukse seg til mer fri.

Anonymkode: d1b53...c19

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kreft i sommerferien for 5 år siden. Da var det også noen kollegaer som klaget over hvor stress det var for de stakkars..

TS du høres ut som et veldig lite hyggelig menneske. 

Anonymkode: 37196...1ae

• Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Alltids noen skulkere, jeg har de samme folkene på mitt arbeidssted. De tar ut alle 3-dagers, og bikkja er syk-dagen også. I tillegg er de selvsagt veldig syke en uke eller to med sykemelding i løpet av året. Samme jævla gjengen hvert år, og de er friske nok til å trene på helsestudio alle dagene i året ellers. I tillegg har jeg en kollega som må jobbe på sommeren for han har så mye å gjøre, og det får han lov til siden sjefen er konfliktsky. Men han er ikke på jobben, kanskje en dag i løpet av de tre ukene. Det vet jeg, for jeg kan sjekke adgangskontrollen. Man blir jo bare så eitrende forbanna. 

Anonymkode: 2315b...f7b

• Hjerte 1
Skrevet
Jeppjeppjeppjepp skrev (13 timer siden):

Hææ? Det blir jo på ingen måte det samme. La oss si at man jobber i et team, hvor den ene er sm. Det gjør at de andre må ta i litt ekstra en periode for vanskelig å få vikar med samme kompetanse. Og sånn er det i perioder. De som tar i et ekstra tak blir naturlig nok sliten og har kanskje ikke overskudd til å f.eks. trene, gå på fjelltopp etc. Den som er sm går fjell i arbeidstiden, noe som ikke nødvendigvis er galt i seg selv da det kanskje det hun/han trenger for å bli bra. Men hvorfor må det absolutt legges ut på sosiale medier? Da mener jeg at den sm mangler takt og tone. Skjønner godt at det er provoserende for de som tar i et ekstra tak og ikke har overskudd til noe ekstra enn jobb den perioden, og få dette i fleisen. 

Jeg forstår ikke at man lar seg provosere. En annen gang er det den provoserte kollegaen som er syk. Hvis man ikke vil se hva sykemeldte kollegaer gjør så får man slutte å følge personen på SoMe.

• Liker 2
Skrevet
Trehundreogseksti skrev (4 minutter siden):

Jeg forstår ikke at man lar seg provosere. En annen gang er det den provoserte kollegaen som er syk. Hvis man ikke vil se hva sykemeldte kollegaer gjør så får man slutte å følge personen på SoMe.

Neivel, men det gjør jeg. Om jeg hadde vært den sm ville jeg ikke i min villeste fantasi lagt ut mange bilder når jeg egentlig skulle vært på jobb. Men her er vi tydeligvis forskjellige. Jeg ville hatt empati for de som tar i et tak når jeg er syk. Ikke alltid det går begge veier. Jeg kjenner mange som har utrolig ( kanskje all for høy for sitt eget beste) arbeidsmoral. Også kjenner jeg noen som er ute på byen, jobber i deltidsjobben sin ( for hun har ikke råd til å være syk fra den for der får hun ikke penger, sagt det rett ut) , men 100 % borte fra hovedjobben. Sånn er realiteten dessverre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble sykemeldt uken før ferien min, sikkert mange som tror at jeg var en slask som ville ha mer ferie også. Men jeg ble sykemeldt fordi psyken min knakk da min datter på 13 år prøvde å ta livet sitt, jeg fant hun da jeg kom hjem fra kveldsvakt. Jeg jobber med mennesker og hadde ikke taklet og være på jobben dagen etterpå. Jeg måtte også være der for min datter. Noen kollegaer har sendt melding og prøvd å fiske om hvorfor jeg er sykemeldt, jeg har bare sagt at jeg har et problem med beinet. Ingen har rett til å vite hvorfor jeg er sykemeldt. Min ferie er heller ikke sånn jeg så for meg, mange bekymringer. Noen av mine kollegaer prater sikkert dritt om meg også, synes du jeg fortjener det? Folk blir sykemeldt av en grunn, grusomt med sånne kollegaer som deg! 

Anonymkode: 1c2c6...ee4

• Liker 2
  • Hjerte 4
  • 2 uker senere...
Skrevet
Jeppjeppjeppjepp skrev (På 15.7.2025 den 16.05):

Neivel, men det gjør jeg. Om jeg hadde vært den sm ville jeg ikke i min villeste fantasi lagt ut mange bilder når jeg egentlig skulle vært på jobb. Men her er vi tydeligvis forskjellige. Jeg ville hatt empati for de som tar i et tak når jeg er syk. Ikke alltid det går begge veier. Jeg kjenner mange som har utrolig ( kanskje all for høy for sitt eget beste) arbeidsmoral. Også kjenner jeg noen som er ute på byen, jobber i deltidsjobben sin ( for hun har ikke råd til å være syk fra den for der får hun ikke penger, sagt det rett ut) , men 100 % borte fra hovedjobben. Sånn er realiteten dessverre. 

Det handler jo ikke om mangel på empati bare fordi man legger ut bilder. Jeg har selv stått i begge situasjoner og det kunne aldri falt meg inn å bli misunnelig/sur/irritert på en sykemeldt kollega som hadde postet bilder av en tur når de egentlig skulle vært på jobb. Derfor ville jeg heller ikke tenkt meg om to ganger før jeg la ut ett bilde selv når jeg var sykemeldt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...