Gå til innhold
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Utblåsning og syting, jeg vet. 
En kollega har hatt ferie i straks 3 uker og skulle vært tilbake på mandag. Selvvalgt 3 ukers ferie, vi får 4 uker om vi vil. Personen skulle vært tilbake mandag 14.07. Men er altså nå sykemeldt i 2 uker. 
Kjenner jeg blir sur og sint. På kollegaen, og også på leder og legen. I ferien har vi andre tatt over vår kollegas oppgaver i tillegg til våre egne. Slik er det i ferien, vi dekker opp for hverandre da driften om sommeren er annerledes. Så etter planen skulle kollegaen være tilbake til uken og overlappe med meg og andre før vi går ut i 4 ukers ferie fra 21.07. Da ville vi fått tid til planlegging og innføring i oppgaver som vedkommende skal ta over. Men nå må vi hive oss rundt og planlegge for at andre kolleger som kommer på jobb 21.07 skal ta over. Noe som medfører at alt må skrives ned og settes notater i kalender osv. Kjenner jeg blir sur og muggen. Jeg og andre er slitne og ser fram til ferien og hadde sett fram til uken med overlapp slik at vi ikke er helt utslitte når ferien starter. I tillegg husker jeg så godt at den nå sykemeldte kollegaen klaget sin nød over at 3 ukers ferie fra sankthans var så tidlig, og at det var så kjipt å være tilbake allerede midt i juli… Vi har hatt 3 uker med drittvær og nå er det spådd knallvær de neste 10 dagene iflg yr-appen. Hvilket får meg til å tenke at denne sykemeldingen lukter «mer ferie»…  Jeg spurte leder om det er mulig at kollegaen kan komme på jobb med tilrettelegging neste uke, og hva vi andre kan gjøre den uken for at personen skal komme på jobb. Fikk til svar at legen hadde sykemeldt vedkommende 100% og at hen (sjefen) ikke aktet å grave i det i ferietiden og at vi må respektere at folk er syke. Det gjør meg mest sur, for er virkelig vedkommende så syk etter nesten 3 uker i ferie at ingen tilrettelegging er mulig? Tvilsomt i mine øyne, alle kan jobbe litt om det tilrettelegges. Og her burde kanskje legen også vært mer offensiv, men legen er vel også sliten og lei i ferietiden, og det er enklere å skrive ut 14 dager sykemelding enn å styre med møter og tilrettelegging. Så ble problemet skjøvet frem 2 uker til, og kanskje er vedkommende frisk igjen da. Vinn vinn for sjefen også.
Åååh!! Folk altså! Kjenner jeg koker innvendig. Hadde bare behov for å blåse ut frustrasjonen slik at jeg klarer å la være å spy ut dette til andre kolleger på kontoret senere i dag. For det unngår jeg av hensyn til arbeidsmiljøet. Ingen går rundt og bitcher men er hyggelig og støttende overfor andre når vi er på jibb, uavhengig av hva vi tenker innerst inne, så dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan ikke være grunnen til fraværet. (Har en kollega som sier hen også tar ut frustrasjonen andre steder enn på jobben så dette er ikke synsing). 

Ååh så godt det skal bli med ferie, bare 7 dager igjen nå! 

Er jeg urimelig eller ville andre vært like sur som meg innvendig? 

Anonymkode: aea2b...ee5

• Liker 12
  • Hjerte 4
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men vedkommende er jo syk. Mer enn det vet du ikke. Ja du spekulerer med at det er fin vær. Men du vet ikke. Her har to stykk ferie. Vi er 4 stykk igjen på jobb. To ble syk i tillegg. Så var bare jeg og ei til igjen på jobb. Er kun jeg som kan ta over jobben på de som er syk. Ja jobba rævva av meg. Men jeg kan ikke bli sur for at to stykk ble syk. Slik er det på sommeren. For at folk skal ha ferie så blir det mer på oss som er igjen. Og jeg har ikke ferie før til høsten heller. Men jeg går ikke rundt og er sur fordi. 

Anonymkode: ed00f...66f

• Liker 16
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

kjenner til flere som aktivt bruker sykemelding i forbindelse med ferie dessverre men det er ikke noe man får gjort noe med som ansatt. Min forrige leder derimot tok tak i slik gjentagende sykemeldinger og meldte til NAV at de ønsket vurdering og tilrettelegging, ble mye styr av det men leder sto på sitt og det ble etter et par runder plutselig slutt på de sykemeldingene gitt.. Så joda, noen misbruker systemet men jeg tror de aller fleste ledere vet hvem disse noen er og velger om de vil ta den kampen eller ikke for det er lettere for leder å ikke ta den tror jeg. 

Anonymkode: 68a1d...579

• Liker 11
  • Nyttig 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

En kollega har hatt ferie i straks 3 uker og skulle vært tilbake på mandag. Selvvalgt 3 ukers ferie, vi får 4 uker om vi vil. Personen skulle vært tilbake mandag 14.07. Men er altså nå sykemeldt i 2 uker. 
Kjenner jeg blir sur og sint. På kollegaen, og også på leder og legen. I ferien har vi andre tatt over vår kollegas oppgaver i tillegg til våre egne. Slik er det i ferien, vi dekker opp for hverandre da driften om sommeren er annerledes. Så etter planen skulle kollegaen være tilbake til uken og overlappe med meg og andre før vi går ut i 4 ukers ferie fra 21.07. Da ville vi fått tid til planlegging og innføring i oppgaver som vedkommende skal ta over. Men nå må vi hive oss rundt og planlegge for at andre kolleger som kommer på jobb 21.07 skal ta over. Noe som medfører at alt må skrives ned og settes notater i kalender osv. Kjenner jeg blir sur og muggen. Jeg og andre er slitne og ser fram til ferien og hadde sett fram til uken med overlapp slik at vi ikke er helt utslitte når ferien starter. I tillegg husker jeg så godt at den nå sykemeldte kollegaen klaget sin nød over at 3 ukers ferie fra sankthans var så tidlig, og at det var så kjipt å være tilbake allerede midt i juli… Vi har hatt 3 uker med drittvær og nå er det spådd knallvær de neste 10 dagene iflg yr-appen. Hvilket får meg til å tenke at denne sykemeldingen lukter «mer ferie»…  Jeg spurte leder om det er mulig at kollegaen kan komme på jobb med tilrettelegging neste uke, og hva vi andre kan gjøre den uken for at personen skal komme på jobb. Fikk til svar at legen hadde sykemeldt vedkommende 100% og at hen (sjefen) ikke aktet å grave i det i ferietiden og at vi må respektere at folk er syke. Det gjør meg mest sur, for er virkelig vedkommende så syk etter nesten 3 uker i ferie at ingen tilrettelegging er mulig? Tvilsomt i mine øyne, alle kan jobbe litt om det tilrettelegges. Og her burde kanskje legen også vært mer offensiv, men legen er vel også sliten og lei i ferietiden, og det er enklere å skrive ut 14 dager sykemelding enn å styre med møter og tilrettelegging. Så ble problemet skjøvet frem 2 uker til, og kanskje er vedkommende frisk igjen da. Vinn vinn for sjefen også.
Åååh!! Folk altså! Kjenner jeg koker innvendig. Hadde bare behov for å blåse ut frustrasjonen slik at jeg klarer å la være å spy ut dette til andre kolleger på kontoret senere i dag. For det unngår jeg av hensyn til arbeidsmiljøet. Ingen går rundt og bitcher men er hyggelig og støttende overfor andre når vi er på jibb, uavhengig av hva vi tenker innerst inne, så dårlig psykososialt arbeidsmiljø kan ikke være grunnen til fraværet. (Har en kollega som sier hen også tar ut frustrasjonen andre steder enn på jobben så dette er ikke synsing). 

Buhu 😂

Anonymkode: ac186...79e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, men herregud da. Du vet jo ikke noe om  hva som er bakgrunn for sykmeldingen. Det kan jo være alvorlig for alt du vet.

Anonymkode: 6aea5...490

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det er jævlig irriterende med sykmeldte kollegaer. 

Anonymkode: ebafb...d82

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du er både urimelig og ufin, og burde mest sannsynlig finne deg en annen jobb siden du klikker i vinkel for at en kollega er sykemeldt. Glad jeg ikke jobber med slike mennesker. 

Anonymkode: b936c...187

• Liker 14
  • Nyttig 3
Skrevet

Herregud, for noen kommentarer… 🙄

TS: Jeg skjønner din frustrasjon. Din antagelse om at vedkommende utnytter systemet er helt sikkert riktig, men du kan ikke bevise noe, ergo du taper uansett. 

Bare gled deg til din egen ferie, og prøv å slappe av!

• Liker 25
  • Nyttig 8
AnonymBruker
Skrevet

Klarer du gjøre jobben på oppsatt arbeidstid, og få lovpålagte pauser? 

Hvis ja; jeg ser ikke problemet.

Hvis nei; da kommuniserer du dette til leder. 

Anonymkode: ee820...486

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lov å være sur. Jeg hadde sikkert også blitt sur. Men man må skille mellom en kjip situasjon, og en uskyldig person som har blitt syk. Ja, sjefen har rett. Du må respektere at folk er syke. En dag blir det deg.

Anonymkode: 92656...b56

• Liker 11
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ikke kollegaen som er problemet, det er leder og hvordan arbeidsoppgaver fordeles ved fravær og ferie. 
det er barnslig og giftig av dere å skylde på kollegaen for hendelser utenfor dens kontroll, det er leder som må tvinges på banen for å avlette arbeidspresset. 

Anonymkode: ae82e...272

• Liker 28
  • Nyttig 9
AnonymBruker
Skrevet

Det at kollega er sykemeldt i 2 uker betyr nødvendigvis ikke at hen bare blir borte i 2 uker. Leger kan max skrive 2 uker i starten. Kan bli 2 måneder og. Kanskke det ble samlivsbrudd i ferien eller dødsfall i nærmeste familie. Kanskje ikke vedkommede kommer tilbake i det hele tatt. Og du syter over at du må gjør noen gjøremål ekstra 😉

Anonymkode: 3a807...99c

• Liker 8
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Det er lett å mene mye når man faktisk ikke vet hva som er sant. Jeg var nylig sykemeldt 90% i 7 måneder. Ingen på jobb utenom leder vet hvorfor. Veldig mange kolleger respekterte ikke at jeg hadde redusert kapasitet og både snakket om meg til andre og prøvde å dra meg inn i arbeidsoppgaver og gi meg mer ansvar. Det var en stor belastning å være så syk som jeg var og måten kolleger håndterte det. Kanskje har du rett om kollegaen din, kanskje har du ikke det. Men det er leder sitt ansvar og du som ansatt må heller bruke krefter på å sette grenser på jobb og kommunisere til leder hva dere får gjort og ikke gjort. La kollegaen din være i fred! 

Anonymkode: 5465c...d11

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Skrevet

Tenk over at neste gang kan det være du som blir syk på et ugunstig tidspunkt.

Du virker helt forstyrret. Greit nok å bli litt irritert, men sykdom rår ingen over. Kanskje den syke kollegaen har det verre enn deg akkurat nå? 

• Liker 21
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja da er urimelig. Syntes urimelig var litt mildt. Du aner ikke hva som feiler personen en gang. Bare dømmer. Ikke har du noe med det heller. 
Spekulerer i været? Aner ikke hvor du bor, skulle gjerne hatt fri denne uken, knallvær . Har forøvrig blitt sykmeldt i ferien selv, og det var dritt. Ja, ble 7 uker « ferie « men ferieturen ble ødelagt, og resten av sommeren var sykehus og seng hjemme. Aldri vært så blek som den sommeren jeg hadde 7 uker « ferie». Lurer på om noen på min jobb holdt på sånn som deg? Nei, tror vi er skikkelige folk. 

Anonymkode: d773b...4c5

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Uffda! Her må det snokes og spioneres på personen for å finne ut om h*n fortjener sykmelding. For hvem er liksom sykmeldt om sommeren 🙄🏳

🚩 til deg, TS

Anonymkode: bee0b...9ae

• Liker 11
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...