AnonymBruker Skrevet torsdag kl 03:27 #1 Skrevet torsdag kl 03:27 1-9-90-regelen (de fleste sosiale medier) 1 % skaper innhold 9 % kommenterer eller deler 90 % er stille “lurkers” 1 %-erne på LinkedIn er primært: selgere, coacher, konsulenter, markedsføringsfolk, ledere og gründere. De poster ikke for moro skyld – men fordi det gir dem: kunder, leads, jobbmuligheter og posisjonering. De fleste “vanlige ansatte” i administrative eller tekniske roller, poster ingenting, men bare kikker innom og går raskt ut igjen. Men: effektiv for å få seg jobb eller ikke? Gode og dårlige erfaringer? Hva med Finn.no opp mot Linkedin? Og den gode gamle CV´en? Anonymkode: 0a423...42c 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 05:35 #2 Skrevet torsdag kl 05:35 AnonymBruker skrev (2 timer siden): 1-9-90-regelen (de fleste sosiale medier) 1 % skaper innhold 9 % kommenterer eller deler 90 % er stille “lurkers” 1 %-erne på LinkedIn er primært: selgere, coacher, konsulenter, markedsføringsfolk, ledere og gründere. De poster ikke for moro skyld – men fordi det gir dem: kunder, leads, jobbmuligheter og posisjonering. De fleste “vanlige ansatte” i administrative eller tekniske roller, poster ingenting, men bare kikker innom og går raskt ut igjen. Men: effektiv for å få seg jobb eller ikke? Gode og dårlige erfaringer? Hva med Finn.no opp mot Linkedin? Og den gode gamle CV´en? Anonymkode: 0a423...42c "Min" linkedin er i grunn mest bare en CV/profil, og fungerer som et kontaktpunkt. Har greit med erfaring og utdanning, så i perioder hvor IT-markedet er mer hett så kommer det henvendelser på ukentlig basis om jeg overser rekruteringsbyråer. Jeg står ikke som jobbsøkende, og ønsker ikke flytte, men har vært i intervjuer med de største og mest interessante aktørene. Så jeg har kontaktflater både hit og dit via plattformen. Ellers følger jeg noen få innholdsskapere, som er faglig dyktige og legger ut veldig gode poster. Anser og bruker linkedin kun "profesjonelt". Anonymkode: 42689...936 2 2
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:17 #3 Skrevet torsdag kl 06:17 jeg er fornøyd i jobben jeg har, og er ikke aktiv bruker. Men har det av ulike årsaker. 1) er i en jobb der flere kan ha interesse av å sjekke CVen min av ulike grunner, 2) om noen googler deg i forbindelse med kjøp/salg av varer eller alt mulig rart, så er det betryggende informasjon å se, 3) liker å følge med på hva tidligere studievenner og kollegaer gjør. 4) nettverket kan være veldig nyttig, har flere ganger gått via noen jeg ser at har kontaktpunkt med noen. Anonymkode: 4fdbc...d7b
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 06:23 #4 Skrevet torsdag kl 06:23 Jeg tror det kommer an på bransje. Jeg jobber med kunst. Opplever ikke at LinkedIn blir brukt i mine nettverk. Jeg slettet profilen min for mange år siden, så ikke hensikten med å ha konto der. Anonymkode: c8a4b...08e 3
Summeer Skrevet torsdag kl 08:28 #5 Skrevet torsdag kl 08:28 Innen it er det egentlig en stor "hvem er hvem" som man bruker aktivt for å finne folk med en viss bakgrunn og jeg som rekrutterer sjekker alltid cv opp mot LinkedIn for å se om det matcher og vi har felles nettverk. Folk juger sjeldnere på en åpen cv som alle man kjenner kan se. Det brukes ikke aktivt for innhold nei. Jeg avfølger de som poster hyppig og irrelevante ting. Jeg går inn i starten av måneden for å se hvem som bytter jobb, og til å sende meldinger til folk jeg har jobbet med men som ikke er personlig vennskap i ettertid for å ta en kaffe og holde nettverket mitt levende.
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 08:40 #6 Skrevet torsdag kl 08:40 Synes LinkedIn er et flaut sted, stort sett. Og det verste er de som skriver om egen kreftsykdom eller annet som ikke har med jobben å gjøre direkte. Kanskje upopulær mening, men… Dessuten er det er paradoks at gode ledere kjennetegnes ved at de ikke vil ha fokus på seg selv og egne prestasjoner, men heller på medarbeiderne/teamet. LinkedIn belønner jo det stikk motsatte, og det er en uheldig utvikling. LinkedIn belønner ledere som er oppmerksomhetssøkende og som kanskje ikke er de beste lederne. Anonymkode: 7031a...536 3 3
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 14:52 #7 Skrevet torsdag kl 14:52 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Synes LinkedIn er et flaut sted, stort sett. Og det verste er de som skriver om egen kreftsykdom eller annet som ikke har med jobben å gjøre direkte. Kanskje upopulær mening, men… Dessuten er det er paradoks at gode ledere kjennetegnes ved at de ikke vil ha fokus på seg selv og egne prestasjoner, men heller på medarbeiderne/teamet. LinkedIn belønner jo det stikk motsatte, og det er en uheldig utvikling. LinkedIn belønner ledere som er oppmerksomhetssøkende og som kanskje ikke er de beste lederne. Anonymkode: 7031a...536 Da ble jeg virkelig interessert i hvilket snevert, lille, rare hjørne av Linkedin, du har funnet deg.... For dette var bare rart. Anonymkode: 4fdbc...d7b 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:21 #8 Skrevet torsdag kl 15:21 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Da ble jeg virkelig interessert i hvilket snevert, lille, rare hjørne av Linkedin, du har funnet deg.... For dette var bare rart. Anonymkode: 4fdbc...d7b Rart? Det er jeg enig i. Synes stadig det dukker opp sippehistorier fra privatlivet. Og som jeg skriver, mange lederskikkelser eller folk som ønsker å bli lederskikkelser son skriver mye. Som ledere flest tror de folk er interesserte i pjattet deres, og at de har interessante meninger om det meste. Mens egentlig er det bare det at ingen motsier dem, nettopp fordi de er ledere. Og så får de masse likes av andre PR-kåte lederskikkelser - en slags like 4 like - som gjør at det fortsetter. Kort og godt er LinkedIn en runkering for ledere. Finnes noen unntak såklart. For eksempel synes jeg Fredrik Fornes skriver godt om norsk arbeidsliv. Og så er det interessant med fagartikler om min bransje. Anonymkode: 7031a...536 4 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:24 #9 Skrevet torsdag kl 15:24 Som andre har skrevet, det er en skryteplass for cv og ledere. Bedre om de fjernet alle spor av sosiale medier og forandret det til en søkbare cv med kun relevant informasjon. Anonymkode: 11be5...a3b
Snok1 Skrevet torsdag kl 15:31 #10 Skrevet torsdag kl 15:31 (endret) Jeg bruker LinkedIn til å holde kontakt med eks-kolleger og for å være synlig for relevante jobber/oppdrag/roller. Opplever at stedet er relevant og aktivt. Jeg skaper ikke innhold utover å vedlikeholde CVet. Endret torsdag kl 16:07 av Snok1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 15:32 #11 Skrevet torsdag kl 15:32 AnonymBruker skrev (12 timer siden): Men: effektiv for å få seg jobb eller ikke? Gode og dårlige erfaringer? Hva med Finn.no opp mot Linkedin? Og den gode gamle CV´en? Anonymkode: 0a423...42c Jeg er av den ikke aktive delen på Linkedin. Dvs, jeg leser og følger en del, men har ikke behov for å dele noe selv. Men jeg ble kontaktet av rekrutterer med spørsmål om jeg var tilgjengelig for en prat. Det resulterte i jobb, så det kan absolutt være verdt å være tilstede der. Anonymkode: 655ab...eb7 1
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 16:42 #12 Skrevet torsdag kl 16:42 AnonymBruker skrev (1 time siden): Rart? Det er jeg enig i. Synes stadig det dukker opp sippehistorier fra privatlivet. Og som jeg skriver, mange lederskikkelser eller folk som ønsker å bli lederskikkelser son skriver mye. Som ledere flest tror de folk er interesserte i pjattet deres, og at de har interessante meninger om det meste. Mens egentlig er det bare det at ingen motsier dem, nettopp fordi de er ledere. Og så får de masse likes av andre PR-kåte lederskikkelser - en slags like 4 like - som gjør at det fortsetter. Kort og godt er LinkedIn en runkering for ledere. Anonymkode: 7031a...536 De to verste lederne jeg har hatt er nøyaktig sånn som du beskriver. Anonymkode: b4d70...570
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 18:27 #13 Skrevet torsdag kl 18:27 Jeg bruker LinkedIn aktivt, og det er helt vanlig i min bransje. Jeg skaper eget innhold sjeldent, ca. én gang annenhver måned. Deler poster fra egen arbeidsgiver. Kommenterer og liker. Og holder CV-en oppdatert. Vi bruker også LinkedIn aktivt når vi rekrutterer. Stemmer informasjonen med CV-en de sender inn til oss? Har vi felles bekjente? Osv. Har fått mange spennende muligheter via LinkedIn, så for meg er det gull å være der. Anonymkode: 2f3d4...bf7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå