Gå til innhold

Hva syns du er mest slitsomt, å kjøpe eller selge bolig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det kan være stress med boligkjøp, men selv syns jeg salg er mest slitsomt. Det krever mye tid, ressurser og penger å gjøre klar en bolig til bilder/salg osv. Jeg har holdt på i 13 timer i dag, helt skutt. Har malt, ryddet og vasket for harde livet. Gleder meg bare til å bli ferdig, og håper at leiligheten blir solgt! 

Anonymkode: 890d6...044

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det mest slitsomme er verken å kjøpe eller å selge, men å faktisk gjennomføre flyttingen.

Anonymkode: 898ae...003

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Synes det er mest slitsomt å selge. Sist så var jeg alene med 2 små barn. Så følte jeg ikke gjorde noe annet enn å rydde da. Men ble solgt etter første visning. Kjøpe synes jeg bare er gøy. 

Anonymkode: e9393...7e9

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selge, selvfølgelig 

Anonymkode: f5de6...5bb

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Selge er slitsomt. Å kjøpe er gøy. 

Anonymkode: 89a31...9a0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Å selge, da må man ordne så mye greier, ekstra nøye rydding/vasking, kjøre bort ting så det ser mer åpent ut. Kanskje flere ganger. Å kjøpe er hakket mer mentalt slitsomt, siden man skal bruke mye penger, og særlig om man ryker ut i flere budrunder og får følelsen av at man aldri vil få tilslag på noe. Men selge er mest pes.

flytteprosessen er dog det verste. Men var jo ikke det du spurte om.

Anonymkode: 7c983...542

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Salg, og utflytting. 

Usikkerheten, håpet om god pris, alle avtalene man skal lage, alt som må fikses, hele tiden noe man ser, rydd og kast, utvask...

Når du byr har du jo et tak, og vet hva prisen blir. Du signerer kontrakt. Og så er det egentlig bare kos å sette ting på plass i nytt hus. 

Anonymkode: 3b602...70d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Salg er jævlig slitsomt i allefall. Har flyttet nesten alle tingene mine ut. Malt, fikset og styrt. Men oppdaget et problem som må fikses og som er dyrt og tidkrevende. Kan ikke selge uten å fikse dette. 

Å kjøpe er nok også ganske nervepirrende nå som det er litt Texas mange steder. 

Anonymkode: dc9c1...368

• Liker 1
Skrevet

Salg og utflytting. Da Butter og jeg flyttet fra Oslo var det så enormt mye å gjøre i det gamle huset med utflytting og vasking at jeg håper jeg slipper noe lignende en gang senere 😓 I tillegg tok vi ørten turer til neste hus og bar inn det meste av møbler selv 🥵😵‍💫

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes kjøp er verst. Vet ikke hva jeg får, dvs ift skjulte feil og mangler/bråkete naboer/selve nabolaget osv, mens det er relativt lett å selge noe jeg har 100% oversikt over. Det er denne kjøpsdelen som nå holder meg fra å kjøpe noe annet - orker ikke havne i et nabolag hvor f eks trivselen blir lav.

Anonymkode: 26d70...c58

AnonymBruker
Skrevet

Salg. Det var helt grusomt. Håndtverkere som skulle reparere. Male før salg og småflikking. Måtte tømme mørkeloft og 3 kjellerboder. Ordne til visning. Flyttet fra enebolig til en mindre leilighet, og måtte kvitte meg med mye.

Anonymkode: bc200...6a5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på. Må du selge for du har kjøpt nytt, er det helt klart stressende. Men, det er også stressende om du ikke har et sted å bo (les; må flytte), og sliter med å vinne budrunder.

Anonymkode: b95e8...270

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Selge må være verst, jeg er helt handlingslammet. Apatisk, og bare skyver det fra meg.

Anonymkode: fc270...971

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Salg! Med rydding og bortpakking av saker som «ikke passer på visning», i tillegg til at hus skal være rent og pent hele tiden. Når man i tillegg skal bo der med barn frem til det er solgt, så er det stress. 

Anonymkode: 0fbb0...713

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.7.2025 den 0.45):

Det kan være stress med boligkjøp, men selv syns jeg salg er mest slitsomt. Det krever mye tid, ressurser og penger å gjøre klar en bolig til bilder/salg osv. Jeg har holdt på i 13 timer i dag, helt skutt. Har malt, ryddet og vasket for harde livet. Gleder meg bare til å bli ferdig, og håper at leiligheten blir solgt! 

Jeg føler med deg. Jeg har akkurat vært igjennom samme prosess som deg. Er helt utslitt i forkant av takst, fotografering og visning. Har hatt lange dager med sortering/kasting/rydding/vasking. Fy fader.

Før fotograferingen flyttet jeg unødvendig rot ut i fellesgangen. Også måtte det ryddes opp i fellesgangen før visning. Herremin så mye saker og ting man eier😆 det blir kraftig kasting her. Har hatt flere fulle bil-lass med saker jeg har levert til gjenbruksstasjon. Klær til Fretex. Osv.. -nå er tiden inne for å kvitte seg med MYE. 

Gleder meg enormt til leiligheten blir solgt her også. Dessverre kom det ingen på visning. Jeg tenker at det er midt på sommeren og da står boligmarkedet/salg-kjøp gjerne litt stille. Tvitvi til oss😉🙏

Jeg kommer til å selge til første som byr prisantydning😂 *puuuh*

Anonymkode: 66e21...b8e

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Jeg føler med deg. Jeg har akkurat vært igjennom samme prosess som deg. Er helt utslitt i forkant av takst, fotografering og visning. Har hatt lange dager med sortering/kasting/rydding/vasking. Fy fader.

Før fotograferingen flyttet jeg unødvendig rot ut i fellesgangen. Også måtte det ryddes opp i fellesgangen før visning. Herremin så mye saker og ting man eier😆 det blir kraftig kasting her. Har hatt flere fulle bil-lass med saker jeg har levert til gjenbruksstasjon. Klær til Fretex. Osv.. -nå er tiden inne for å kvitte seg med MYE. 

Gleder meg enormt til leiligheten blir solgt her også. Dessverre kom det ingen på visning. Jeg tenker at det er midt på sommeren og da står boligmarkedet/salg-kjøp gjerne litt stille. Tvitvi til oss😉🙏

Forferdelig dårlig megler som setter opp visninger i juli. Markedet er stein dødt i sommerferien, det vet jo «alle». Anbefaler ingen å legge ut for salg i juni/juli. Fra midten av august går det mye bedre.

Anonymkode: 9b0c0...fcb

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Forferdelig dårlig megler som setter opp visninger i juli. Markedet er stein dødt i sommerferien, det vet jo «alle». Anbefaler ingen å legge ut for salg i juni/juli. Fra midten av august går det mye bedre.

Til forsvar, så var det jo jeg selv som startet prosessen først nå. Jeg er klar over at det er 'stans' i markedet i juni/juli. Men, jeg er ikke imponert over megleren jeg valgte. Dessverre. Får bare ha is i magen å vente til i august å se om det blir litt fart på salget. Renten blir satt ned i den riden vel?

AnonymBruker
Skrevet

Syns tiden etter salg har vært den verste. Selv om vi har vært 100% ærlig i salgspapirene og har eierskifteforsikring tar det på når kjøper kommer med den ene rare reklamasjonen etter den andre. Flere av reklamasjonene vet vi pr nå ikke egentlig hva det dreier/dreide seg om en gang.

Å kjøpe syns jeg bare er gøy. 

Anonymkode: ada83...73a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 2.02):

Det kommer helt an på hvor man bor altså. Jeg bor på et sted som er ganske idyllisk (rett ved Oslo), spesielt på sommeren. Derfor megler mente det var lurt å ta bilder nå og legge ut annonsen i begynnelsen av august. Håper så klart jeg får solgt til takst, men hvis ikke tar vi en ny visning lenger ut i august. 

Selv er jeg jo også på jakt etter ny leilighet, så for oss kjøpere som er på boligjakt så er det gull å dra på visning i disse tider. Mindre folk ;) 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.7.2025 den 1.45):

Litt fint å se at vi er flere, selv om jeg føler med deg og :D Er MYE stress å være selger, ikke bare skal man ordne med takstmann/bilder/visninger men også stresse over om man får solgt i det hele tatt. Kjenner nå at det her gjør jeg ikke igjen altså, ikke på mange år! 

Prosessen med å kjøpe er for min del stress grunnet intern forkjøpsrett der jeg har lyst å bo. Syns det er en uting egentlig. Jeg har tidligere prøvd å kjøpe leilighet i det borettslaget 3 ganger men alle gangene har de blitt tatt på intern forkjøpsrett, av folk som allerede bor i blokken. Syns det er så rart. Og det er vanskelig å vite hvor høyt jeg skal legge meg når det gjelder bud, for jeg vet jo ikke når det er nok. Og jeg har jo et begrenset budsjett. Så får bare være litt kjappere å melde inn vanlig forkjøpsrett hos Obos neste gang jeg finner noe jeg vil ha. 

Lykke til med salget, håper du får solgt kjapt ❤️ 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...