Ciara Skrevet 21. mars 2006 #1 Skrevet 21. mars 2006 En bekjent av meg sier konsekvent "jeg lot merke til at...". Dette er da feil, er det ikke? Verbet "legge" bøyes vel å legge - legger - la - har lagt, mens denne personen egentlig bøyer verbet "å la"... jeg bare stusser fordi h*n driver med korrekturlesing og kan utrolig mye om norsk språk generelt.
tommeline Skrevet 21. mars 2006 #2 Skrevet 21. mars 2006 Enig med deg, Ciara! I presens ville jeg jo sagt "jeg legger merke til..." og ikke "jeg lar merke til" som det vel må bli hvis man sier lot. Men jeg er jo ingen språkekspert...
Within my guitar Skrevet 21. mars 2006 #3 Skrevet 21. mars 2006 Hm.. Det heter vel "La merke til". Kanskje han sier feil med viten og vilje? Finnes jo mange som liker å vri på språket. Særlig de som jobber mye med det. Men det er jo feil det han sier. b.
Ciara Skrevet 21. mars 2006 Forfatter #4 Skrevet 21. mars 2006 Bra dere er enige! Det er så irriterende å høre på, er fristet til å påpeke feilen hver gang den dukker opp.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #5 Skrevet 22. mars 2006 Å legge merke til noe - å legge - legger - har lagt Å la (tillate) noen å merke noe - å la - lar - har latt
Gjest GreenSky Skrevet 22. mars 2006 #6 Skrevet 22. mars 2006 så lenge han sier det, spiller det ingen rolle, etter min mening. Det finnes ingen regler for hva som er "riktig" innen talespråket. Skriftspråket derimot - det er noe annet.
Gjest gjest1 Skrevet 22. mars 2006 #7 Skrevet 22. mars 2006 så lenge han sier det, spiller det ingen rolle, etter min mening. Det finnes ingen regler for hva som er "riktig" innen talespråket. Skriftspråket derimot - det er noe annet. ←
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #8 Skrevet 22. mars 2006 så lenge han sier det, spiller det ingen rolle, etter min mening. Det finnes ingen regler for hva som er "riktig" innen talespråket. Skriftspråket derimot - det er noe annet. ← Å nei Helt høl i hue! Det blir da ikke noe riktigere å si "jeg sitter mat" i steder for spiser mat, bare fordi man sier det og ikke skriver! Og jo, det er akkurat det samme.
Gjest GreenSky Skrevet 22. mars 2006 #9 Skrevet 22. mars 2006 Å nei Helt høl i hue! Det blir da ikke noe riktigere å si "jeg sitter mat" i steder for spiser mat, bare fordi man sier det og ikke skriver! Og jo, det er akkurat det samme. ← Tviler på at noen sier det - med mindre en er utlending, da.
Gjest Gjest Skrevet 22. mars 2006 #10 Skrevet 22. mars 2006 Tviler på at noen sier det - med mindre en er utlending, da. ← Og det var akkurat det som var poenget
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå